Connect with us

Actueel

Roos Reedijk onder vuur om spuuglelijke badkamer in Kopen Zonder Kijken

Avatar foto

Published

op

Kopen Zonder Kijken: Rode badkamer van Roos Reedijk zorgt voor woedende reacties – ‘Wat dacht je, Roos?!’

De tweede aflevering van het nieuwe seizoen van Kopen Zonder Kijken zorgde opnieuw voor volle huiskamers én verhitte discussies op social media. Dit keer draaide het allemaal om Leroy en Saskia, een Amsterdams stel dat hoopte op een betaalbare eengezinswoning binnen de ring van hun geliefde hoofdstad. Maar hun zoektocht liep anders dan gehoopt. Van teleurstelling en tranen tot een felrode badkamer die het halve internet over zich heen kreeg: dit was er allemaal aan de hand.

Onmogelijke opdracht

Een woning vinden in Amsterdam met een budget van 350.000 euro? Volgens makelaar Alex van Keulen is dat inmiddels bijna een utopie. En toch proberen Leroy en Saskia het. Het stel droomt van een huis met meerdere slaapkamers, het liefst in de stad waar ze zich thuis voelen. “Amsterdam is onze stad,” aldus Leroy, die zich zichtbaar ongemakkelijk voelt bij het idee de hoofdstad te verlaten. “Ik kom eigenlijk nooit buiten de ring.”

Alex ziet echter al snel dat hun wensen niet matchen met de huidige huizenmarkt. Een budget van 3,5 ton betekent in de Randstad vooral concessies doen, veel concessies. Zaandam? Amstelveen? Purmerend dan misschien? Alex is duidelijk: “Zelfs daar gaan we het lastig krijgen.” De makelaar probeert het stel met beide benen op de grond te zetten. “Wat vinden jullie belangrijker? De locatie of überhaupt een plek op de woningmarkt?”

Tranen en frustratie

Saskia, zichtbaar aangedaan door de realiteit van de woningmarkt, houdt het niet droog. “Het voelt alsof we aan de andere kant van de wereld gaan wonen,” snikt ze. Ze had gehoopt op een toekomst dichtbij vrienden, werk en familie. Ook Leroy zucht diep: “Misschien moeten we dan maar weer gaan huren.” Maar opgeven? Dat past niet bij het team van Kopen Zonder Kijken.

Van Amsterdam naar Lelystad

De oplossing wordt uiteindelijk gevonden in Lelystad. Een plek die voor het stel aanvoelt als een wereldreis verwijderd van hun geliefde hoofdstad. Toch besluit het stel, ondanks hun teleurstelling, het avontuur aan te gaan. Alex weet namelijk een nette eengezinswoning te bemachtigen. En hoewel het enthousiasme bij de eerste bezichtiging niet van de muren spat, is er nog hoop. “Ik hoopte eigenlijk op het vierde huis,” zegt Leroy ietwat zuur, doelend op de selectie van woningen die hij niet te zien kreeg.

De grote metamorfose

Dan is het tijd voor de vertrouwde handen van klusbaas Bob Sikkes en styliste Roos Reedijk om hun magie te laten werken. Roos duikt zoals altijd in de wensen en behoeften van het stel – althans, vooral in die van Saskia, zo zal later blijken. Het interieur wordt volledig vernieuwd en aangepast aan de levensfase van het stel, dat duidelijk opnieuw samen een toekomst wil opbouwen.

Tijdens de grote onthulling is er bewondering voor het vakwerk van Bob. De keuken is prachtig, de woonkamer sfeervol. Maar zodra de badkamer in beeld komt, slaat de stemming bij de kijkers om.

De rode badkamer: ‘Een kleurenbom waar niemand om vroeg’

Waar kijkers op X (voorheen Twitter) doorgaans verdeeld reageren op keuzes van styliste Roos Reedijk, lijkt er dit keer een zeldzame vorm van eenheid. Die badkamer – volledig uitgevoerd in felrode tegels – valt absoluut niet in de smaak. “Ossenrood, serieus?!” klinkt het. Iemand schrijft: “Het is misdadig om zo’n spuuglelijke badkamer te ontwerpen als je je beroep maakt van binnenhuisarchitectuur.”

De kritiek richt zich ook op het feit dat Roos zich volgens velen alleen op Saskia heeft gericht. “Waarom heeft Roos de wensen van Leroy compleet genegeerd?” vraagt een kijker zich af. “Hij zei letterlijk dat hij níet van felle kleuren houdt.”

Een ander vat de situatie bondig samen: “Roos is kleurenblind, dat moet wel.”

Online kritiek zwelt aan

Op social media is het een stortvloed aan reacties. Sommige kijkers spreken hun teleurstelling uit in de vorm van humor, anderen zijn ronduit boos. Een greep uit de reacties:

  • “Waarom moet het altijd zo hysterisch? Je kunt ook stijlvol én warm inrichten.”

  • “Roos heeft duidelijk alleen Saskia gesproken. Arme Leroy.”

  • “Die badkamer gaat over een jaar gegarandeerd opnieuw verbouwd worden.”

Toch zijn er ook fans van de felle stijl. Een enkeling verdedigt Roos’ keuze met: “Je moet lef hebben om dit te doen, en dat heeft ze. Ik vind het wel wat hebben.”

Martijn Krabbé: laatste seizoen

Naast het interieur en de woonkeuzes, hing er nog een ander sentiment boven de aflevering: het afscheid van presentator Martijn Krabbé. Dit seizoen is zijn laatste als vaste host van Kopen Zonder Kijken. Martijn is onlosmakelijk verbonden met het succes van het programma en zijn kenmerkende voice-over zorgt al jaren voor de nodige luchtigheid én rake observaties.

In de aflevering zelf was hij slechts beperkt te zien. De meeste presentatie werd overgelaten aan Alex, Bob en Roos. Aan het einde verscheen er nog wel een persoonlijke brief van Martijn aan het stel. En hoewel de focus dit keer op de woning lag, voelde zijn afwezigheid als een voorproefje op een onvermijdelijk afscheid.

De redactie van Veronica Superguide riep onlangs op om de vaste experts – Alex, Bob en Roos – als presentatieteam naar voren te schuiven. “De kijker voelt een band met deze drie. Zij kennen de kandidaten, bouwen een relatie op, en hebben bewezen het programma te kunnen dragen,” aldus mediajournalist Robin Heerkens.

Eindconclusie: liefde, kritiek en een rode douche

De aflevering van Kopen Zonder Kijken met Leroy en Saskia had alle ingrediënten van een klassieker: hoge verwachtingen, onmogelijke eisen, emotionele uitspattingen, een scherpe makelaar, knap kluswerk van Bob en – jawel – een binnenhuisarchitect die de gemoederen flink wist op te schudden.

De rode badkamer zal de geschiedenisboeken in gaan als één van de meest besproken interieuropties uit de serie, en of dat positief is, valt te betwijfelen. Toch blijft de kracht van het programma overeind: het laat zien wat er mogelijk is met vertrouwen, vakmanschap en een flinke dosis lef.

En over lef gesproken: laten we hopen dat Leroy en Saskia uiteindelijk wél wennen aan hun nieuwe woning. Of ze de badkamer laten zoals hij is? Dat zal de tijd leren. Eén ding is zeker: Nederland heeft weer iets om over te praten.

Actueel

Weggelopen Wierd Duk vertelt de ECHTE reden dat hij gisteren vertrok

Avatar foto

Published

op

Wierd Duk verlaat live-uitzending Dit is de Week: wat er écht gebeurde en waarom het debat escaleerde

De uitzending van Dit is de Week bij de Evangelische Omroep zorgde gisteravond voor veel opschudding. Waar kijkers een inhoudelijk gesprek verwachtten over cultuur, maatschappij en identiteit, liep het debat plots hoog op. Journalist en commentator Wierd Duk stond midden in het gesprek op en verliet zichtbaar geïrriteerd de studio. De beelden gingen razendsnel rond op sociale media, waar direct vragen ontstonden: waarom stapte hij op? Wat was er in de studio gebeurd, en hoe reageerde de rest van de tafel?

Inmiddels heeft Duk zelf helderheid gegeven over zijn beslissing. Zijn verklaring geeft een nieuw licht op het incident én op de dynamiek aan tafel.


De opzet van de uitzending: gesprek over cultuur en identiteit

Wierd Duk was door de EO uitgenodigd om samen met schrijver en oud-politicus Gert-Jan Segers te praten over cultuur en achtergrond in Nederland. Van oudsher wordt de Nederlandse samenleving vaak omschreven als joods-christelijk, een term die volgens sommigen niet meer volledig past in de moderne tijd van 2025. Het gesprek zou vooral gaan over de historische wortels van die cultuur, hoe die zich ontwikkeld heeft en welke rol ze vandaag nog speelt.

Ook aan tafel zat schrijver en opiniemaker Ronit Palache, die regelmatig aanschuift wanneer het gaat over maatschappelijke discussies en culturele interpretaties. De setting leek dus ideaal voor een inhoudelijke dialoog.

Maar na slechts enkele minuten nam de uitzending een onverwachte wending.


De confrontatie tussen Duk en Palache

Tijdens het gesprek besloot Ronit Palache een eerdere uitspraak van Wierd Duk aan te kaarten. Het ging om opmerkingen die hij had gedaan over het dorp Moerdijk, waarvan hij had gezegd dat het op korte termijn zou kunnen verdwijnen. Palache stelde dat Duk op dat gebied “apocriefe verhalen” verspreidde — een term die in de media betekent dat het om onbevestigde of moeilijk te verifiëren informatie gaat.

Dat viel bij Duk niet in goede aarde. Volgens hem haalde Palache zijn woorden uit hun context en suggereerde ze iets dat hij niet gezegd had. De toon werd scherper, en van een rustige dialoog was geen sprake meer.

Duk reageerde kort maar krachtig:
“Hier ben ik niet voor gekomen.”

Hij schoof zijn stoel naar achteren en stond op.


Presentatrice probeert de situatie te redden

Presentatrice Margje Fikse probeerde daarna de gemoederen te bedaren. Ze vroeg Duk om toch te blijven zitten en benadrukte dat verschillende meningen juist een goed gesprek kunnen opleveren.

“Ik denk dat het goed is als je blijft. We kunnen toch in gesprek zijn?”

Maar Duk voelde zich niet gehoord en wilde niet blijven. Terwijl hij richting de uitgang liep, zei hij dat hij vond dat Palache hem verkeerd had geciteerd.

Volgens hem klopte de manier waarop zijn eerdere woorden werden weergegeven niet:
“Ze liegt.”

Het was een harde uitspraak, die voor ongemakkelijke stilte aan tafel zorgde. Palache reageerde rustig en bleef bij haar uitleg:
“Voor de duidelijkheid: ik lieg niet. Ik citeer uit zijn podcast.”

Volgens haar was ze niet bezig met verdraaien van feiten, maar met het benoemen van iets dat Duk zelf in audio had besproken.


Duk reageert later op X

Na afloop liet Duk het er niet bij zitten. Hij plaatste meerdere berichten op X (voorheen Twitter), waarin hij zijn vertrek toelichtte. Hij schreef dat hij naar het programma was gekomen om te praten over cultureel erfgoed en christelijke waarden, maar dat de dynamiek aan tafel volgens hem niet respectvol was.

In een van zijn berichten zegt hij:

“Vanavond ben ik weggelopen uit een tv-uitzending van Dit is de Week. Ik was uitgenodigd om te debatteren met Gert-Jan Segers over onze joods-christelijke cultuur en mee te praten over christenvervolging. In plaats daarvan begon sidekick Ronit Palache een onsamenhangende aanval.”

In een tweede bericht schrijft hij dat zijn eerdere opmerkingen over verdwenen Groningse dorpen wel degelijk klopten. Volgens hem was Ronit onvoldoende voorbereid en baseerde zij haar kritiek op een verkeerde interpretatie.

Het incident laat duidelijk zien dat de frustratie niet slechts tijdens de uitzending ontstond — ook achteraf zat de irritatie nog diep.

@cestmocro

Telegraaf-journalist Wierd Duk (65) is zaterdagavond boos weggelopen uit het EO-programma Dit is de week, nadat hij door journalist en schrijver Ronit Palache (41) stevig werd aangesproken op uitspraken uit zijn eigen podcast. De twee kennen elkaar van hun eerdere samenwerking bij Elsevier. Halverwege de uitzending werd Palache gevraagd hoe zij naar Duks recente uitlatingen keek. Ze noemde het “journalistiek volkomen onbenullig” om weken na een X-bericht van Duk “de boel nog eens te herkauwen” en stelde dat hij “een vreemde, radicaal-rechtse afslag” had genomen. Ter voorbereiding had ze naar zijn podcast geluisterd. Tijdens de uitzending haalde Palache haar telefoon met aantekeningen tevoorschijn en confronteerde ze Duk met zijn polariserende toon, islamkritische uitspraken en het verspreiden van “apocriefe verhalen” (verhalen die niet bevestigd zijn). Daarbij citeerde ze letterlijk uit Duks podcast, waarin hij zelf zegt: “Het is mogelijk een apocrief verhaal, maar ik deel het toch maar even, want ik heb het gehoord.” Voor Duk was dat het breekpunt. Hij stond op, beschuldigde Palache van liegen en verliet de studio. Palache benadrukte dat ze uitsluitend zijn eigen woorden had geciteerd. Na afloop liet Palache weten het tegenstrijdig te vinden dat Duk wegliep, “aangezien hij zelf altijd afgeeft op mensen die het gesprek niet willen of durven te voeren”. Ook noemde ze het “onoprecht en onterecht” dat hij zich achteraf als slachtoffer presenteerde: “maar wel geheel in lijn met zijn verdienmodel”. Palache reageerde dat haar kritiek volledig gebaseerd was op “letterlijke citaten uit zijn podcast”. “Hij had mijn inhoudelijke kritiek ook kunnen weerleggen, al was dat lastig geweest, omdat het zijn eigen woorden waren.”

♬ origineel geluid – cestmocro


Ronit Palache: “Ik citeerde zijn eigen woorden”

Hoewel Palache na afloop geen uitgebreide verklaring gaf, bleef ze tijdens de uitzending helder: volgens haar baseerde ze haar opmerkingen op Duk’s eigen podcast. Ze keek zichtbaar verbaasd toen Duk opstond, omdat ze het gesprek zelf niet als vijandig had ervaren.

Aan tafel ontstond een ongemakkelijke sfeer, maar Palache bleef rustig en benadrukte dat ze geen intentie had om iemand verkeerd neer te zetten. Ze bleef bij haar eerdere standpunt dat ze hem niet verkeerd geciteerd had.


Sociale media ontploffen: verdeeldheid in de reacties

Op X, Facebook en Instagram barstte de discussie meteen los. Mensen reageerden massaal op de fragmenten van Duk die opstond en wegliep. De reacties liepen sterk uiteen:

Steun voor Duk

Veel mensen vonden dat hij bewust in een corner werd gezet en vonden het begrijpelijk dat hij wegliep. Volgens hen kreeg hij geen eerlijk podium om zijn verhaal te doen.

Steun voor Palache

Anderen vonden juist dat Palache kalm bleef en op een correcte manier zijn eerdere woorden benoemde. Zij zagen zijn vertrek als een teken van irritatie of gekwetst ego, niet als inhoudelijk verzet.

Zorgen om het debatklimaat

Veel reacties draaiden om de bredere discussie: lukt het nog in Nederland om inhoudelijk te praten over cultuur en identiteit zonder dat gesprekken escaleren? Voor sommige kijkers was het incident symbolisch voor hoe verhitte discussies tegenwoordig snel ontsporen.


Wat betekent dit voor het programma?

De EO zal zich nu moeten buigen over de vraag of dit soort confrontaties bijdragen aan hun format of juist afleiden van de inhoud. Presentatrice Margje Fikse werd geprezen om haar poging de rust terug te brengen, maar het moment toonde ook hoe moeilijk het soms is om complexe thema’s veilig te begeleiden.

Het incident zet het programma extra in de schijnwerpers, en de kans is groot dat de volgende uitzending veel wordt bekeken door mensen die benieuwd zijn hoe de EO hierop zal reageren.


Conclusie: een debat vol spanning en misverstanden

Het vertrek van Wierd Duk uit de studio maakt duidelijk hoe snel een gesprek over cultuur kan veranderen in een persoonlijk conflict. De combinatie van gevoelige thema’s, vooraf gevormde meningen en scherp taalgebruik zorgde ervoor dat de spanning opliep.

Wat begon als een inhoudelijk gesprek eindigde als een fragment dat binnen enkele minuten viral ging.

Of dit incident wordt gezien als een misverstand, als een botsing van karakters of als een signaal over de staat van het publieke debat, zal de komende dagen blijken. Maar duidelijk is dat deze uitzending veel stof heeft doen opwaaien — en dat de reacties nog wel even zullen aanhouden.

Continue Reading

Trending

  • Actueel11 maanden geleden

    Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’

  • Actueel10 maanden geleden

    Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien

  • Actueel10 maanden geleden

    Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’

  • Actueel10 maanden geleden

    Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald

  • Actueel11 maanden geleden

    André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg

  • Actueel10 maanden geleden

    Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔

  • Actueel10 maanden geleden

    Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg

  • Actueel10 maanden geleden

    Zangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten