Connect with us

Actueel

Heftig nieuws over Miljoenenjacht-finalist Vincent

Avatar foto

Published

op

De uitzending van Miljoenenjacht gisteravond had alles in zich om een feestelijke aflevering te worden. Een spannende finale, een gigantisch geldbedrag en zoals altijd een uitzinnige winnaar. Toch is de nasleep van de aflevering volledig overschaduwd door een flinke controverse.

Niet de show zelf, maar de manier waarop zender SBS6 en het bijbehorende Shownieuws hebben gereageerd op de studiofinalist Vincent, roept woede en verontwaardiging op. Volgens critici heeft Talpa, het moederbedrijf van zowel Miljoenenjacht als Shownieuws, bewust ingespeeld op de kritiek die Vincent op social media kreeg, om de kijkcijfers en het online bereik te verhogen.

Social media ontploft na uitzending Miljoenenjacht

Wie gisteravond rond 20.30 uur op X (voorheen Twitter) keek, kon er niet omheen: finalist Vincent kreeg het zwaar te verduren. Kijkers noemden hem arrogant, berekenend en zelfs ‘onuitstaanbaar’.

In veel gevallen zijn dit soort reacties onschuldig en niet meer dan een uiting van persoonlijke meningen. Maar wat deze situatie bijzonder maakt, is dat SBS6 zelf actief meedeed aan het bespotten van een eigen kandidaat.

Talpa, de producent van Miljoenenjacht én eigenaar van Shownieuws, had er volgens mediaplatform Mediacourant bewust voor gekozen om Vincent niet te beschermen, maar juist het vuur aan te wakkeren.

‘Talpa gooit eigen kandidaat voor de bus’

In plaats van neutraal verslag te doen van de uitzending, besloot Shownieuws volop in te spelen op de online kritiek.

Met schreeuwerige koppen als ‘Miljoenenjacht-kijkers storen zich MASSAAL aan Vincent: ‘Arrogant kereltje’ werd de negatieve beeldvorming rondom Vincent alleen maar versterkt. Bovendien werd het bericht bewust gepromoot op Facebook, waar het nóg meer reacties uitlokte.

Volgens critici is dit een bewuste strategie van Talpa om extra clicks en engagement te genereren. Door in te spelen op de emoties van kijkers en hen uit te nodigen om hun ongezouten mening te geven, blijven berichten langer circuleren en krijgen ze meer aandacht.

Mediacourant was keihard in haar oordeel:

“SBS6 en Shownieuws doen er gewoon nog een schepje bovenop. In plaats van Vincent in bescherming te nemen, spelen ze in op de haatreacties en zetten ze hem nog verder te kijk. Dat is gewoon onfatsoenlijk.”

De kritiek komt erop neer dat Talpa bewust kandidaten als ‘vlees voor de leeuwen’ gooit, puur voor de aandacht.

Vergelijkbare kritiek op Mr. Frank Visser Doet Uitspraak

De aanpak van SBS6 is niet nieuw. Ook andere programma’s van de zender worden ervan beschuldigd sensationele koppen en controversiële uitspraken te gebruiken om kijkers te trekken.

Afgelopen week was er al ophef over het programma Mr. Frank Visser Doet Uitspraak. Bekende tv-persoonlijkheden zoals Angela de Jong, Beau van Erven Dorens en Hélène Hendriks uitten stevige kritiek op de manier waarop SBS6 omgaat met deelnemers aan het programma.

De rechtszaakachtige setting waarin burenruzies worden beslecht, leent zich goed voor sappige en schokkende headlines. Maar volgens critici gaat SBS6 hierin veel te ver.

Voorbeelden van koppen die onlangs bij het programma verschenen, waren onder meer:

  • ‘KRENG STEELT ERFENIS van HATENDE zussen’
  • ‘Buren verwoesten ELKAARS LEVEN in bloederige strijd’

Volgens het Algemeen Dagblad zorgt deze aanpak voor serieuze consequenties voor de mensen die in deze programma’s verschijnen. Ze worden na de uitzending vaak online bespot, lastiggevallen en soms zelfs bedreigd.

Hoe ver mag televisie gaan?

De kritiek op Talpa en SBS6 past in een bredere discussie over hoe ver televisieprogramma’s mogen gaan om kijkcijfers te trekken.

Moet een zender verantwoordelijkheid nemen voor hoe kandidaten worden behandeld, ook na de uitzending?

In het geval van Vincent uit Miljoenenjacht zou je verwachten dat SBS6 hem zou beschermen tegen de online haat. In plaats daarvan lijkt de zender het juist bewust te hebben uitvergroot, om er zelf nog extra aandacht uit te halen.

Dit werpt de vraag op: waar ligt de grens?

  • Moeten tv-kandidaten erop voorbereid zijn dat ze na hun deelname publiekelijk worden afgemaakt?
  • Is het ethisch verantwoord dat een zender hier zelf actief aan meewerkt?
  • Heeft een producent als Talpa een zorgplicht naar zijn deelnemers?

Vooral dat laatste punt wordt door critici benadrukt. Talpa heeft Miljoenenjacht geproduceerd en verantwoordelijk voor de kandidaten die meedoen. Nu lijkt het bedrijf kandidaten simpelweg als ‘content’ te zien en hen net zo makkelijk af te vallen als het kijkcijfers oplevert.

Reacties uit de mediawereld

Binnen de mediawereld zijn de meningen verdeeld. Sommige critici vinden dat SBS6 veel te ver gaat en roepen op tot meer bescherming van kandidaten. Anderen wijzen erop dat televisie al decennia lang draait om sensatie en dat kijkers nu eenmaal verwachten dat er over deelnemers wordt gesproken.

Angela de Jong“Het probleem is dat SBS6 het niet meer ziet als journalistiek, maar puur als clickbait. Mensen worden niet geïnformeerd, maar bewust opgestookt.”

Hélène Hendriks“Dit past in een patroon bij Talpa. Sensatie gaat boven alles, ook boven fatsoen.”

Toch zijn er ook mensen die vinden dat deelnemers zelf weten waar ze aan beginnen.

Albert Verlinde“Als je meedoet aan een spelshow, weet je dat mensen iets van je gaan vinden. Dat is nu eenmaal hoe televisie werkt.”

Talpa past koppen aan na kritiek

De kritiek heeft er in elk geval toe geleid dat Talpa snel enkele koppen op de Shownieuws-website heeft aangepast of verwijderd. Maar de reputatieschade is al aangericht.

Voor Vincent, de deelnemer die het middelpunt van de storm werd, is het de vraag of hij hier iets tegen kan doen. Of hij juridische stappen overweegt, is niet bekend.

Conclusie: een grens bereikt?

De situatie rondom Vincent en de bredere kritiek op SBS6 en Talpa roepen vragen op over hoe televisie tegenwoordig met kandidaten omgaat.

  • De kritiek op Vincent werd niet alleen door kijkers, maar ook door SBS6 zelf uitvergroot.
  • Dit past in een patroon waarbij de zender deelnemers bewust als sensatie-items gebruikt.
  • Ook bij programma’s als Mr. Frank Visser Doet Uitspraak gebeurt dit regelmatig.
  • Grote namen uit de mediawereld, zoals Angela de Jong en Hélène Hendriks, vinden dat SBS6 de grens heeft overschreden.
  • Talpa heeft enkele koppen aangepast, maar blijft grotendeels stil over de kwestie.

Of dit debat ervoor zorgt dat SBS6 haar werkwijze aanpast, valt nog te bezien. Eén ding is zeker: de manier waarop televisiekandidaten worden behandeld, zal voorlopig een heet hangijzer blijven.

Actueel

Oudejaarslot kopen? Op dit eindcijfer vallen de meeste prijzen

Avatar foto

Published

op

Wie aan het einde van het jaar een oudejaarslot koopt, doet dat meestal met een duidelijke droom voor ogen: wakker worden op 1 januari met een bankrekening die er ineens heel anders uitziet. Voor sommigen is het een traditie die al jaren meegaat, voor anderen een spontane gok in de hoop op dat ene geluksmoment. En hoewel iedereen weet dat de kans klein is, blijven miljoenen Nederlanders zich afvragen: kan ik mijn kansen een klein beetje vergroten?

Een van de vragen die elk jaar terugkomt, is die naar het ‘beste’ eindcijfer. Bestaat dat eigenlijk? En zo ja: welk cijfer levert historisch gezien de meeste prijzen op?

Een eeuwenoude loterij

De oudejaarstrekking wordt georganiseerd door de Staatsloterij, en die is ouder dan veel mensen beseffen. De loterij bestaat al sinds 1726 en geldt daarmee als de oudste loterij ter wereld. De speciale oudejaarstrekking zoals we die nu kennen, bestaat sinds 1992. Sindsdien is het kopen van een oudejaarslot voor veel Nederlanders een vast ritueel geworden, net zo vanzelfsprekend als oliebollen en vuurwerk.

De aantrekkingskracht zit niet alleen in de hoofdprijs, maar ook in de symboliek: een nieuw jaar, een schone lei en de kans op een compleet andere toekomst. Zelfs mensen die het hele jaar geen lot kopen, laten zich rond de jaarwisseling verleiden.

Wat kost een oudejaarslot eigenlijk?

Wie besluit een oudejaarslot te kopen, heeft tegenwoordig behoorlijk wat keuze. Je kunt terecht bij supermarkten, tabakszaken, boekhandels als Bruna en Primera, of gewoon online via de officiële kanalen. De prijzen en varianten lopen uiteen, afhankelijk van hoeveel risico – en hoop – je wilt nemen.

Een half oudejaarslot kost 15 euro en geeft recht op de helft van alle prijzen, inclusief de helft van de hoofdprijs. Het hele oudejaarslot kost 30 euro en geeft recht op de volledige geldprijzen. Wie het groter wil aanpakken, kan kiezen voor een straatje: tien halve of tien hele loten met alle eindcijfers, voor respectievelijk 150 of 300 euro.

Voor de echte optimisten – of groepen collega’s die samen inleggen – zijn er ook de zogenaamde boulevardjes en boulevards. Daarmee koop je honderd halve of honderd hele loten, met alle eindcijfers, voor bedragen die oplopen tot 3.000 euro. Het idee daarachter is simpel: je dekt alle cijfers af en vergroot de kans dat er íets wordt gewonnen, al blijft de hoofdprijs natuurlijk nog steeds een kwestie van geluk.

Bestaat er een ‘beste’ eindcijfer?

Officieel is het antwoord helder: nee. Elke trekking staat volledig op zichzelf en eerdere uitslagen hebben geen enkele invloed op toekomstige trekkingen. Dat is ook wettelijk zo vastgelegd. Toch zijn cijfers en statistieken onweerstaanbaar voor veel mensen. Want als bepaalde eindcijfers in het verleden vaker zijn gevallen, voelt het logisch om daar iets mee te doen.

De Staatsloterij heeft zelf inzicht gegeven in historische data vanaf 2013, waarbij is gekeken naar zowel oudejaarstrekkingen als reguliere trekkingen. Daaruit komt één opvallend detail naar voren: eindcijfer vier blijkt in die periode het vaakst te zijn gekoppeld aan prijzen.

Belangrijk daarbij is dat het niet alleen gaat om grote prijzen, maar om alle prijzen samen. Het zegt dus niets over jouw individuele winkans op de jackpot, maar wel iets over een statistisch patroon dat in het verleden zichtbaar was.

Geluk, gevoel en psychologie

Waarom hechten mensen dan toch waarde aan zo’n eindcijfer? Dat heeft alles te maken met psychologie. Het menselijk brein zoekt patronen, ook waar die eigenlijk geen betekenis hebben. Een ‘gelukkig getal’ voelt vertrouwd, geeft houvast en maakt de keuze eenvoudiger.

Voor sommigen is dat cijfer vier nu eenmaal aantrekkelijk. Anderen zweren bij hun geboortedatum, huisnummer of het nummer van hun favoriete voetbalspeler. In de praktijk maakt het voor de kansberekening niets uit, maar het plezier van meedoen wordt er vaak groter door.

En dat plezier is voor veel mensen minstens zo belangrijk als de kans op winst. Het gesprek aan de keukentafel, het dromen over wat je met de prijs zou doen, het plannen van een nieuw leven dat misschien nooit komt – het hoort er allemaal bij.

Wat kun je realistisch verwachten?

Het is goed om nuchter te blijven. De kans op de hoofdprijs is extreem klein, hoe je het ook wendt of keert. Zelfs met meerdere loten blijft winnen vooral een kwestie van toeval. Tegelijkertijd worden er bij de oudejaarstrekking wél veel prijzen verdeeld, waardoor de kans dat je iets wint groter is dan bij veel andere loterijen.

Dat maakt het kopen van een oudejaarslot voor veel mensen een acceptabel risico: je betaalt voor een kans, maar ook voor spanning en hoop. En soms, heel soms, wordt die hoop beloond.

Eindcijfer vier: leuk weetje, geen garantie

Is eindcijfer vier dan ‘het beste’ eindcijfer? Statistisch gezien was het de afgelopen jaren het meest voorkomende eindcijfer bij prijzen. Maar dat biedt geen enkele garantie voor de toekomst. De trekking blijft volledig willekeurig, en elk lot heeft exact dezelfde kans.

Toch is het een leuk weetje om mee te nemen bij het kopen van je lot. Misschien kies je bewust voor een vier, misschien blijf je trouw aan je vaste nummer. Wat je ook doet: het belangrijkste is dat je meedoet met een bedrag dat je kunt missen, en dat je het ziet als wat het is – een spel van toeval.

Wie weet luid jij het nieuwe jaar in als miljonair. En zo niet, dan heb je in elk geval even mogen dromen. En voor veel mensen is dat rond oud en nieuw al winst genoeg.

Continue Reading

Trending

  • Actueel12 maanden geleden

    Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’

  • Actueel11 maanden geleden

    Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien

  • Actueel11 maanden geleden

    Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’

  • Actueel11 maanden geleden

    Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald

  • Actueel12 maanden geleden

    André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg

  • Actueel11 maanden geleden

    Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔

  • Actueel11 maanden geleden

    Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg

  • Actueel11 maanden geleden

    Zangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten