Actueel
Heftig nieuws over Miljoenenjacht-finalist Vincent
De uitzending van Miljoenenjacht gisteravond had alles in zich om een feestelijke aflevering te worden. Een spannende finale, een gigantisch geldbedrag en zoals altijd een uitzinnige winnaar. Toch is de nasleep van de aflevering volledig overschaduwd door een flinke controverse.
Niet de show zelf, maar de manier waarop zender SBS6 en het bijbehorende Shownieuws hebben gereageerd op de studiofinalist Vincent, roept woede en verontwaardiging op. Volgens critici heeft Talpa, het moederbedrijf van zowel Miljoenenjacht als Shownieuws, bewust ingespeeld op de kritiek die Vincent op social media kreeg, om de kijkcijfers en het online bereik te verhogen.
Social media ontploft na uitzending Miljoenenjacht
Wie gisteravond rond 20.30 uur op X (voorheen Twitter) keek, kon er niet omheen: finalist Vincent kreeg het zwaar te verduren. Kijkers noemden hem arrogant, berekenend en zelfs ‘onuitstaanbaar’.

In veel gevallen zijn dit soort reacties onschuldig en niet meer dan een uiting van persoonlijke meningen. Maar wat deze situatie bijzonder maakt, is dat SBS6 zelf actief meedeed aan het bespotten van een eigen kandidaat.
Talpa, de producent van Miljoenenjacht én eigenaar van Shownieuws, had er volgens mediaplatform Mediacourant bewust voor gekozen om Vincent niet te beschermen, maar juist het vuur aan te wakkeren.
‘Talpa gooit eigen kandidaat voor de bus’
In plaats van neutraal verslag te doen van de uitzending, besloot Shownieuws volop in te spelen op de online kritiek.
Met schreeuwerige koppen als ‘Miljoenenjacht-kijkers storen zich MASSAAL aan Vincent: ‘Arrogant kereltje’ werd de negatieve beeldvorming rondom Vincent alleen maar versterkt. Bovendien werd het bericht bewust gepromoot op Facebook, waar het nóg meer reacties uitlokte.

Volgens critici is dit een bewuste strategie van Talpa om extra clicks en engagement te genereren. Door in te spelen op de emoties van kijkers en hen uit te nodigen om hun ongezouten mening te geven, blijven berichten langer circuleren en krijgen ze meer aandacht.
Mediacourant was keihard in haar oordeel:
“SBS6 en Shownieuws doen er gewoon nog een schepje bovenop. In plaats van Vincent in bescherming te nemen, spelen ze in op de haatreacties en zetten ze hem nog verder te kijk. Dat is gewoon onfatsoenlijk.”
![]()
De kritiek komt erop neer dat Talpa bewust kandidaten als ‘vlees voor de leeuwen’ gooit, puur voor de aandacht.
Vergelijkbare kritiek op Mr. Frank Visser Doet Uitspraak
De aanpak van SBS6 is niet nieuw. Ook andere programma’s van de zender worden ervan beschuldigd sensationele koppen en controversiële uitspraken te gebruiken om kijkers te trekken.

Afgelopen week was er al ophef over het programma Mr. Frank Visser Doet Uitspraak. Bekende tv-persoonlijkheden zoals Angela de Jong, Beau van Erven Dorens en Hélène Hendriks uitten stevige kritiek op de manier waarop SBS6 omgaat met deelnemers aan het programma.
De rechtszaakachtige setting waarin burenruzies worden beslecht, leent zich goed voor sappige en schokkende headlines. Maar volgens critici gaat SBS6 hierin veel te ver.
Voorbeelden van koppen die onlangs bij het programma verschenen, waren onder meer:
- ‘KRENG STEELT ERFENIS van HATENDE zussen’
- ‘Buren verwoesten ELKAARS LEVEN in bloederige strijd’
Volgens het Algemeen Dagblad zorgt deze aanpak voor serieuze consequenties voor de mensen die in deze programma’s verschijnen. Ze worden na de uitzending vaak online bespot, lastiggevallen en soms zelfs bedreigd.

Hoe ver mag televisie gaan?
De kritiek op Talpa en SBS6 past in een bredere discussie over hoe ver televisieprogramma’s mogen gaan om kijkcijfers te trekken.
Moet een zender verantwoordelijkheid nemen voor hoe kandidaten worden behandeld, ook na de uitzending?
In het geval van Vincent uit Miljoenenjacht zou je verwachten dat SBS6 hem zou beschermen tegen de online haat. In plaats daarvan lijkt de zender het juist bewust te hebben uitvergroot, om er zelf nog extra aandacht uit te halen.
Dit werpt de vraag op: waar ligt de grens?
- Moeten tv-kandidaten erop voorbereid zijn dat ze na hun deelname publiekelijk worden afgemaakt?
- Is het ethisch verantwoord dat een zender hier zelf actief aan meewerkt?
- Heeft een producent als Talpa een zorgplicht naar zijn deelnemers?
Vooral dat laatste punt wordt door critici benadrukt. Talpa heeft Miljoenenjacht geproduceerd en verantwoordelijk voor de kandidaten die meedoen. Nu lijkt het bedrijf kandidaten simpelweg als ‘content’ te zien en hen net zo makkelijk af te vallen als het kijkcijfers oplevert.

Reacties uit de mediawereld
Binnen de mediawereld zijn de meningen verdeeld. Sommige critici vinden dat SBS6 veel te ver gaat en roepen op tot meer bescherming van kandidaten. Anderen wijzen erop dat televisie al decennia lang draait om sensatie en dat kijkers nu eenmaal verwachten dat er over deelnemers wordt gesproken.
Angela de Jong: “Het probleem is dat SBS6 het niet meer ziet als journalistiek, maar puur als clickbait. Mensen worden niet geïnformeerd, maar bewust opgestookt.”
Hélène Hendriks: “Dit past in een patroon bij Talpa. Sensatie gaat boven alles, ook boven fatsoen.”
Toch zijn er ook mensen die vinden dat deelnemers zelf weten waar ze aan beginnen.
Albert Verlinde: “Als je meedoet aan een spelshow, weet je dat mensen iets van je gaan vinden. Dat is nu eenmaal hoe televisie werkt.”
Talpa past koppen aan na kritiek
De kritiek heeft er in elk geval toe geleid dat Talpa snel enkele koppen op de Shownieuws-website heeft aangepast of verwijderd. Maar de reputatieschade is al aangericht.
Voor Vincent, de deelnemer die het middelpunt van de storm werd, is het de vraag of hij hier iets tegen kan doen. Of hij juridische stappen overweegt, is niet bekend.

Conclusie: een grens bereikt?
De situatie rondom Vincent en de bredere kritiek op SBS6 en Talpa roepen vragen op over hoe televisie tegenwoordig met kandidaten omgaat.
- De kritiek op Vincent werd niet alleen door kijkers, maar ook door SBS6 zelf uitvergroot.
- Dit past in een patroon waarbij de zender deelnemers bewust als sensatie-items gebruikt.
- Ook bij programma’s als Mr. Frank Visser Doet Uitspraak gebeurt dit regelmatig.
- Grote namen uit de mediawereld, zoals Angela de Jong en Hélène Hendriks, vinden dat SBS6 de grens heeft overschreden.
- Talpa heeft enkele koppen aangepast, maar blijft grotendeels stil over de kwestie.
Of dit debat ervoor zorgt dat SBS6 haar werkwijze aanpast, valt nog te bezien. Eén ding is zeker: de manier waarop televisiekandidaten worden behandeld, zal voorlopig een heet hangijzer blijven.
Actueel
Delta-verkoper zorgt opnieuw voor ophef: Shock om wat hij aan de deur tegen meisje (13) zegt

Nieuwe video van deur-aan-deurverkoper zet Delta opnieuw in het middelpunt van de aandacht
Een nieuwe video van de inmiddels veelbesproken Delta-deur-aan-deurverkoper zorgt opnieuw voor talloze reacties op sociale media. De man werd eerder landelijk bekend door zijn opvallende en dwingende stijl, waarin de inmiddels beruchte uitspraak “Broer, wil je overstappen of niet?” centraal stond. Nu er opnieuw beelden zijn opgedoken waarin dezelfde verkoper aan de deur staat, lijkt het onderwerp opnieuw op te waaien en te zorgen voor veel gesprekken in buurten door het hele land.

De nieuwe video bevestigt voor veel kijkers wat zij al dachten: de verkoper trekt al langere tijd met dezelfde energieke, maar door sommigen als intimiderend ervaren manier door Nederlandse woonwijken. Het moment waarin hij bij een 13-jarig meisje aan de deur verschijnt, maakt extra veel los.
Nieuwe beelden zorgen voor onrust
De recent gedeelde video komt van een gezin uit het midden van Nederland. De moeder van het gezin was op het moment van aanbellen niet thuis, waardoor de 13-jarige dochter de deur opendeed. Via de deurbelcamera is duidelijk te zien hoe de verkoper meteen begint met een haast gehaaste introductie. Hij vraagt in gebrekkig Nederlands of de ouders thuis zijn en zegt dat hij “even voor het internet” komt.
Ondanks het feit dat het meisje duidelijk aangeeft dat haar ouders er niet zijn, blijft de man voor de deur staan. Hij wiebelt heen en weer, herhaalt meerdere keren luid het woord “broer” en vraagt vervolgens: “Wil je overstappen ja of nee?”
Voor veel kijkers voelt dat moment ongemakkelijk, juist omdat het meisje alleen thuis is. Online wordt benadrukt dat kinderen zich in zo’n situatie overvallen kunnen voelen. Sommige kijkers geven aan dat ze vinden dat een verkoper zich bewust moet zijn van dit soort situaties, vooral wanneer er geen volwassene aanwezig is.

Buurtbewoners herkennen de man meteen
De buurt reageert opvallend eensgezind: verschillende bewoners herkennen de verkoper direct als dezelfde persoon uit de video die eerder viral ging. Meerdere mensen melden dat hij de afgelopen weken bij diverse huizen in de straat heeft aangebeld.
Een bewoner vertelt:
“Hij heeft hier minstens bij zes of zeven huizen gestaan. Je herkent hem direct aan zijn manier van praten en hoe hij staat te wachten.”
Een andere buurtbewoner deelt dat de man bij hem aanbelde, terwijl hij op zijn tablet druk bezig was met het intikken van gegevens. De verkoper zou daarbij gezegd hebben dat overstappen “toch wel verstandig zou zijn, omdat alles anders veel duurder zou worden”.
Toen de bewoner aangaf al glasvezel te hebben, zou de verkoper licht geïrriteerd hebben gereageerd met de woorden: “Ja joh, succes ermee.”
Voor veel mensen voelt de conversatiestijl van de verkoper ongemakkelijk. In de video is ook te zien dat hij een klein dansachtig wiebeldansje maakt terwijl hij wacht. Hoewel het moment door sommigen humoristisch wordt omschreven, vinden anderen het juist ongepast en een tikkeltje “eng”.

Herinnering aan de eerste virale video
De verkoper werd een bekende verschijning nadat een eerdere video – waarin hij met stevige directheid om een overstap vraagt – massaal werd gedeeld op TikTok, Instagram en X. De uitspraak “Broer, wil je overstappen of niet?” groeide uit tot een meme, complete met remixvideo’s, imitaties en talloze reacties.
Hoewel de video voor sommige kijkers grappig bedoeld was, zorgde het ook voor zorgen over verkoopmethodes en de vraag hoe ver deur-aan-deurverkopers mogen gaan in hun benadering. De nieuwe beelden lijken die discussie opnieuw aan te wakkeren.

Delta reageert: ‘Dit past absoluut niet bij ons’
Delta, het bedrijf waarvan de verkoper in naam diensten zou verkopen, laat in een nieuwe verklaring aan het AD weten “diep geschokt” te zijn door de nieuwe video’s.
Een woordvoerder benadrukt dat deze vorm van benadering niet aansluit bij hoe het bedrijf wil communiceren:
“Dit past absoluut niet bij de vriendelijke en respectvolle manier waarop wij willen dat klanten worden benaderd.”
Volgens Delta is er direct contact opgenomen met het externe verkoopbureau dat verantwoordelijk is voor de inzet van deur-aan-deurverkopers. Het bedrijf zegt dat er “passende maatregelen” zijn genomen, maar vanwege privacywetgeving kan Delta niet concreet aangeven om welke maatregelen het gaat.
Dat zorgt bij sommige volgers voor vragen. Ze willen weten of de verkoper nog steeds actief is, of dat hij voorlopig niet meer namens Delta langs de deuren gaat. Het bedrijf laat echter niets los over de persoonlijke situatie van de man in kwestie.
@radio_veronica Afgelopen week ging deze Delta-verkoper viral door zijn nogal bijzondere manier van mensen overtuigen om over te stappen. De buurvrouw van luisteraar Marjolein had de verkoper ook voor haar deur… 🫣
Meldingen stromen binnen uit heel Nederland
De discussie blijft niet beperkt tot één wijk. Inmiddels melden mensen uit allerlei regio’s dat zij dezelfde man hebben gezien. Op Facebook delen tientallen gebruikers hun ervaringen, vaak met opvallend vergelijkbare verhalen.
Een van de reacties luidt:
“Hij was twee weken geleden bij ons aan de deur. Hij zei dat Ziggo binnenkort zou verdwijnen en dat iedereen verplicht naar glasvezel moest. Dat klopte natuurlijk helemaal niet.”
Meerdere bewoners benadrukken dat de man met zelfvertrouwen praat en soms informatie deelt die niet altijd juist lijkt te zijn. Voor veel mensen voelt dat alsof er druk wordt gezet om snel een beslissing te nemen, terwijl ze dat niet willen.
Kritiek op agressieve verkoopmethodes al langer aanwezig
De situatie staat niet op zichzelf. In verschillende delen van Nederland klagen inwoners al langer over deur-aan-deurteams die namens Delta, of andere providers, actief zijn. Vooral in drukke woonwijken ervaren bewoners dat verkopers regelmatig, soms zelfs meerdere keren per avond, aanbellen.
Een vrouw uit de Randstad vertelt:
“Zelfs met een nee-nee-sticker blijven ze aanbellen. Dan zeggen ze doodleuk dat het geen verkoopgesprek is maar een ‘informatieronde’. Dat voelt niet eerlijk.”
Delta erkent in haar verklaring dat het hier “volledig mis is gegaan” en belooft dat er strenger toezicht komt op de externe verkooppartner die deze verkopers inzet. Het bedrijf roept mensen die zich ongemakkelijk hebben gevoeld of zich onder druk gezet voelden op om zich te melden. Delta zegt persoonlijk contact aan te bieden om excuses te maken.
Waarom bedrijven vaak externe verkoopteams inzetten
Het gebruik van externe verkoopbureaus is in Nederland niet uniek. Veel bedrijven in de energie- en telecomsector werken met externe teams die op provisiebasis werken. Hoe meer klanten zij binnenhalen, hoe aantrekkelijker dat voor hen kan zijn.
Dat resulteert soms in verkoopmethodes die als te direct worden ervaren. Waar sommige verkopers vriendelijk en duidelijk zijn, zijn er anderen die vanwege tijdsdruk of prestatiedruk te ver gaan in hun pogingen om klanten te overtuigen.
Delta geeft aan dat het doel van hun deur-aan-deurcampagnes is om mensen “op een enthousiaste en transparante manier” kennis te laten maken met hun netwerk. Maar bij de huidige situatie is dat volgens het bedrijf niet geslaagd.
Een video die het hele land bezighoudt
Binnen enkele dagen is de nieuwste video al richting de half miljoen weergaven gegaan. In talloze appgroepen, buurtchats, socialmediapagina’s en fora wordt erover gesproken. Veel mensen delen het als waarschuwing, anderen puur omdat ze de bijzondere manier van communiceren opvallend of ongemakkelijk vinden.
Ondertussen blijft de vraag hangen: hoe gaat Delta om met het vertrouwen dat beschadigd is? En welke maatregelen worden er daadwerkelijk genomen om herhaling te voorkomen?
Dat de video veel aandacht genereert, staat vast. Maar voor Delta is het waarschijnlijk niet de vorm van publiciteit waarop het bedrijf had gehoopt.
Conclusie: discussie over verkoopmethodes is nog lang niet klaar
De nieuwe beelden hebben opnieuw aangewakkerd hoe gevoelig het onderwerp van huis-aan-huisverkoop ligt in Nederland. Bewoners willen duidelijkheid, transparantie en een vriendelijke benadering — en vooral géén druk.
Delta belooft beterschap, maar veel mensen wachten af hoe de situatie zich ontwikkelt en of de werkwijze van het verkoopbureau daadwerkelijk verandert.
Eén ding staat vast: de deur-aan-deurverkoper die het internet stormenderhand veroverde, heeft Nederland in ieder geval duidelijk gemaakt dat verkoopmethodes anno 2025 kritisch worden bekeken. En dat die aandacht, zelfs als het viral gaat, niet altijd positief hoeft uit te pakken voor een bedrijf.
-
Actueel12 maanden geledenHardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel11 maanden geledenJutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel11 maanden geledenMartijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel10 maanden geledenKijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel11 maanden geledenAndré Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel11 maanden geledenVolgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel10 maanden geledenOphef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel11 maanden geledenZangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten