Connect with us

Actueel

Heftig nieuws over Miljoenenjacht-finalist Vincent

Avatar foto

Published

op

De uitzending van Miljoenenjacht gisteravond had alles in zich om een feestelijke aflevering te worden. Een spannende finale, een gigantisch geldbedrag en zoals altijd een uitzinnige winnaar. Toch is de nasleep van de aflevering volledig overschaduwd door een flinke controverse.

Niet de show zelf, maar de manier waarop zender SBS6 en het bijbehorende Shownieuws hebben gereageerd op de studiofinalist Vincent, roept woede en verontwaardiging op. Volgens critici heeft Talpa, het moederbedrijf van zowel Miljoenenjacht als Shownieuws, bewust ingespeeld op de kritiek die Vincent op social media kreeg, om de kijkcijfers en het online bereik te verhogen.

Social media ontploft na uitzending Miljoenenjacht

Wie gisteravond rond 20.30 uur op X (voorheen Twitter) keek, kon er niet omheen: finalist Vincent kreeg het zwaar te verduren. Kijkers noemden hem arrogant, berekenend en zelfs ‘onuitstaanbaar’.

In veel gevallen zijn dit soort reacties onschuldig en niet meer dan een uiting van persoonlijke meningen. Maar wat deze situatie bijzonder maakt, is dat SBS6 zelf actief meedeed aan het bespotten van een eigen kandidaat.

Talpa, de producent van Miljoenenjacht én eigenaar van Shownieuws, had er volgens mediaplatform Mediacourant bewust voor gekozen om Vincent niet te beschermen, maar juist het vuur aan te wakkeren.

‘Talpa gooit eigen kandidaat voor de bus’

In plaats van neutraal verslag te doen van de uitzending, besloot Shownieuws volop in te spelen op de online kritiek.

Met schreeuwerige koppen als ‘Miljoenenjacht-kijkers storen zich MASSAAL aan Vincent: ‘Arrogant kereltje’ werd de negatieve beeldvorming rondom Vincent alleen maar versterkt. Bovendien werd het bericht bewust gepromoot op Facebook, waar het nóg meer reacties uitlokte.

Volgens critici is dit een bewuste strategie van Talpa om extra clicks en engagement te genereren. Door in te spelen op de emoties van kijkers en hen uit te nodigen om hun ongezouten mening te geven, blijven berichten langer circuleren en krijgen ze meer aandacht.

Mediacourant was keihard in haar oordeel:

“SBS6 en Shownieuws doen er gewoon nog een schepje bovenop. In plaats van Vincent in bescherming te nemen, spelen ze in op de haatreacties en zetten ze hem nog verder te kijk. Dat is gewoon onfatsoenlijk.”

De kritiek komt erop neer dat Talpa bewust kandidaten als ‘vlees voor de leeuwen’ gooit, puur voor de aandacht.

Vergelijkbare kritiek op Mr. Frank Visser Doet Uitspraak

De aanpak van SBS6 is niet nieuw. Ook andere programma’s van de zender worden ervan beschuldigd sensationele koppen en controversiële uitspraken te gebruiken om kijkers te trekken.

Afgelopen week was er al ophef over het programma Mr. Frank Visser Doet Uitspraak. Bekende tv-persoonlijkheden zoals Angela de Jong, Beau van Erven Dorens en Hélène Hendriks uitten stevige kritiek op de manier waarop SBS6 omgaat met deelnemers aan het programma.

De rechtszaakachtige setting waarin burenruzies worden beslecht, leent zich goed voor sappige en schokkende headlines. Maar volgens critici gaat SBS6 hierin veel te ver.

Voorbeelden van koppen die onlangs bij het programma verschenen, waren onder meer:

  • ‘KRENG STEELT ERFENIS van HATENDE zussen’
  • ‘Buren verwoesten ELKAARS LEVEN in bloederige strijd’

Volgens het Algemeen Dagblad zorgt deze aanpak voor serieuze consequenties voor de mensen die in deze programma’s verschijnen. Ze worden na de uitzending vaak online bespot, lastiggevallen en soms zelfs bedreigd.

Hoe ver mag televisie gaan?

De kritiek op Talpa en SBS6 past in een bredere discussie over hoe ver televisieprogramma’s mogen gaan om kijkcijfers te trekken.

Moet een zender verantwoordelijkheid nemen voor hoe kandidaten worden behandeld, ook na de uitzending?

In het geval van Vincent uit Miljoenenjacht zou je verwachten dat SBS6 hem zou beschermen tegen de online haat. In plaats daarvan lijkt de zender het juist bewust te hebben uitvergroot, om er zelf nog extra aandacht uit te halen.

Dit werpt de vraag op: waar ligt de grens?

  • Moeten tv-kandidaten erop voorbereid zijn dat ze na hun deelname publiekelijk worden afgemaakt?
  • Is het ethisch verantwoord dat een zender hier zelf actief aan meewerkt?
  • Heeft een producent als Talpa een zorgplicht naar zijn deelnemers?

Vooral dat laatste punt wordt door critici benadrukt. Talpa heeft Miljoenenjacht geproduceerd en verantwoordelijk voor de kandidaten die meedoen. Nu lijkt het bedrijf kandidaten simpelweg als ‘content’ te zien en hen net zo makkelijk af te vallen als het kijkcijfers oplevert.

Reacties uit de mediawereld

Binnen de mediawereld zijn de meningen verdeeld. Sommige critici vinden dat SBS6 veel te ver gaat en roepen op tot meer bescherming van kandidaten. Anderen wijzen erop dat televisie al decennia lang draait om sensatie en dat kijkers nu eenmaal verwachten dat er over deelnemers wordt gesproken.

Angela de Jong“Het probleem is dat SBS6 het niet meer ziet als journalistiek, maar puur als clickbait. Mensen worden niet geïnformeerd, maar bewust opgestookt.”

Hélène Hendriks“Dit past in een patroon bij Talpa. Sensatie gaat boven alles, ook boven fatsoen.”

Toch zijn er ook mensen die vinden dat deelnemers zelf weten waar ze aan beginnen.

Albert Verlinde“Als je meedoet aan een spelshow, weet je dat mensen iets van je gaan vinden. Dat is nu eenmaal hoe televisie werkt.”

Talpa past koppen aan na kritiek

De kritiek heeft er in elk geval toe geleid dat Talpa snel enkele koppen op de Shownieuws-website heeft aangepast of verwijderd. Maar de reputatieschade is al aangericht.

Voor Vincent, de deelnemer die het middelpunt van de storm werd, is het de vraag of hij hier iets tegen kan doen. Of hij juridische stappen overweegt, is niet bekend.

Conclusie: een grens bereikt?

De situatie rondom Vincent en de bredere kritiek op SBS6 en Talpa roepen vragen op over hoe televisie tegenwoordig met kandidaten omgaat.

  • De kritiek op Vincent werd niet alleen door kijkers, maar ook door SBS6 zelf uitvergroot.
  • Dit past in een patroon waarbij de zender deelnemers bewust als sensatie-items gebruikt.
  • Ook bij programma’s als Mr. Frank Visser Doet Uitspraak gebeurt dit regelmatig.
  • Grote namen uit de mediawereld, zoals Angela de Jong en Hélène Hendriks, vinden dat SBS6 de grens heeft overschreden.
  • Talpa heeft enkele koppen aangepast, maar blijft grotendeels stil over de kwestie.

Of dit debat ervoor zorgt dat SBS6 haar werkwijze aanpast, valt nog te bezien. Eén ding is zeker: de manier waarop televisiekandidaten worden behandeld, zal voorlopig een heet hangijzer blijven.

Actueel

Schokkende fout in uitzending RTL Boulevard: ”Deze informatie had nooit gedeeld mogen worden”

Avatar foto

Published

op

RTL Boulevard maakt pijnlijke fout over familie van Gaby Blaaser

Tijdens de uitzending van RTL Boulevard is er een pijnlijke vergissing gemaakt. Presentatrice Daphne Bunskoek meldde dat de vader van influencer en televisiepersoonlijkheid Gaby Blaaser niet meer in leven zou zijn. Al snel bleek dit onjuist: de vader van Gaby leeft wel degelijk.

Wie is Gaby Blaaser?

Voor wie haar niet meteen kent: Gaby Blaaser is al jaren een bekende verschijning in de Nederlandse media. Ze werd in het verleden onder meer genoemd vanwege haar relatie met Jim Bakkum, maar bouwde daarna ook haar eigen carrière op. Met haar uitgesproken persoonlijkheid en sociale media-activiteiten verzamelde ze een groot aantal volgers. Op Instagram deelt ze regelmatig persoonlijke inzichten en lifestyle-inhoud, variërend van sport tot selfcare.

Daarnaast was ze te zien in verschillende televisieprogramma’s, waardoor ze haar bekendheid verder vergrootte. De afgelopen periode is het wat stiller geweest rond Gaby, maar toch werd ze onlangs opnieuw onder de aandacht gebracht via een rubriek over haar familie en privéleven.

De vergissing tijdens de uitzending

In die rubriek vertelde Gaby openhartig over haar gezin. Daarbij sprak ze onder andere over het verlies van haar moeder, die vorig jaar is heengegaan. Ook vertelde ze dat haar vader Denis destijds kort na de crematie een hartaanval kreeg, maar dat hij inmiddels goed hersteld is.

Toch ging het mis bij RTL Boulevard. Daphne Bunskoek haalde het interview aan, maar presenteerde het op een verkeerde manier. Ze sprak per ongeluk uit dat Gaby’s vader inmiddels ook zou zijn 0verleden. Dat zorgde voor grote verwarring bij kijkers, en uiteraard ook voor pijn bij de betrokkenen.

De werkelijkheid: vader Denis leeft

Wie het artikel uit de rubriek terugleest, ziet duidelijk dat Gaby’s vader Denis nog leeft. Sterker nog, het stuk benadrukt dat hij na zijn hartproblemen nu juist meer dan ooit geniet van het leven, samen met zijn dochter. “Na het verlies van haar moeder en zijn hartaanval leven ze meer dan ooit volgens het motto: pluk de dag,” stond er letterlijk te lezen.

Rectificatie van RTL Boulevard

RTL Boulevard reageerde snel op de fout en plaatste een officiële rectificatie. In een verklaring gaf de redactie toe dat er een onjuiste mededeling was gedaan:

“Ten onrechte werd in de uitzending gemeld dat de vader van Gaby Blaaser is 0verleden. Dat klopt niet. De informatie bleek onjuist en had niet gedeeld mogen worden.”

Daarbij volgde een verontschuldiging:

“Wij betreuren deze fout en bieden onze excuses aan Gaby en haar familie aan voor deze onjuiste berichtgeving.”

Reacties op de blunder

De vergissing leidde tot veel reacties. Mediakenner Tina Nijkamp noemde het een pijnlijke fout voor het programma, maar benadrukte ook dat het team van RTL Boulevard momenteel een zware werkdruk ervaart. Tijdens de zomerperiode maakt het programma doordeweeks namelijk niet één maar twee uitzendingen per dag.

Volgens Nijkamp laat deze situatie zien hoe lastig het kan zijn om altijd foutloos te blijven werken onder die omstandigheden. Toch is duidelijk dat een fout van deze omvang extra gevoelig ligt, zeker wanneer het gaat om privézaken van een bekend persoon.

Een les voor de media

De gebeurtenis benadrukt hoe belangrijk zorgvuldigheid is bij verslaggeving over het persoonlijke leven van bekende Nederlanders. Voor Gaby Blaaser en haar familie was het zonder twijfel schrikken om zoiets op televisie te horen.

Tegelijkertijd laat de snelle rectificatie van RTL Boulevard zien dat het programma de verantwoordelijkheid neemt om fouten te corrigeren. Het is een herinnering aan de kracht – maar ook de kwetsbaarheid – van live televisie.

Continue Reading

Trending

  • Actueel8 maanden geleden

    Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’

  • Actueel7 maanden geleden

    Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien

  • Actueel7 maanden geleden

    Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’

  • Actueel6 maanden geleden

    Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald

  • Actueel7 maanden geleden

    André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg

  • Actueel7 maanden geleden

    Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔

  • Actueel7 maanden geleden

    Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg

  • Actueel7 maanden geleden

    Zangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten