Connect with us

Actueel

Heftig nieuws over Miljoenenjacht-finalist Vincent

Avatar foto

Published

op

De uitzending van Miljoenenjacht gisteravond had alles in zich om een feestelijke aflevering te worden. Een spannende finale, een gigantisch geldbedrag en zoals altijd een uitzinnige winnaar. Toch is de nasleep van de aflevering volledig overschaduwd door een flinke controverse.

Niet de show zelf, maar de manier waarop zender SBS6 en het bijbehorende Shownieuws hebben gereageerd op de studiofinalist Vincent, roept woede en verontwaardiging op. Volgens critici heeft Talpa, het moederbedrijf van zowel Miljoenenjacht als Shownieuws, bewust ingespeeld op de kritiek die Vincent op social media kreeg, om de kijkcijfers en het online bereik te verhogen.

Social media ontploft na uitzending Miljoenenjacht

Wie gisteravond rond 20.30 uur op X (voorheen Twitter) keek, kon er niet omheen: finalist Vincent kreeg het zwaar te verduren. Kijkers noemden hem arrogant, berekenend en zelfs ‘onuitstaanbaar’.

In veel gevallen zijn dit soort reacties onschuldig en niet meer dan een uiting van persoonlijke meningen. Maar wat deze situatie bijzonder maakt, is dat SBS6 zelf actief meedeed aan het bespotten van een eigen kandidaat.

Talpa, de producent van Miljoenenjacht én eigenaar van Shownieuws, had er volgens mediaplatform Mediacourant bewust voor gekozen om Vincent niet te beschermen, maar juist het vuur aan te wakkeren.

‘Talpa gooit eigen kandidaat voor de bus’

In plaats van neutraal verslag te doen van de uitzending, besloot Shownieuws volop in te spelen op de online kritiek.

Met schreeuwerige koppen als ‘Miljoenenjacht-kijkers storen zich MASSAAL aan Vincent: ‘Arrogant kereltje’ werd de negatieve beeldvorming rondom Vincent alleen maar versterkt. Bovendien werd het bericht bewust gepromoot op Facebook, waar het nóg meer reacties uitlokte.

Volgens critici is dit een bewuste strategie van Talpa om extra clicks en engagement te genereren. Door in te spelen op de emoties van kijkers en hen uit te nodigen om hun ongezouten mening te geven, blijven berichten langer circuleren en krijgen ze meer aandacht.

Mediacourant was keihard in haar oordeel:

“SBS6 en Shownieuws doen er gewoon nog een schepje bovenop. In plaats van Vincent in bescherming te nemen, spelen ze in op de haatreacties en zetten ze hem nog verder te kijk. Dat is gewoon onfatsoenlijk.”

De kritiek komt erop neer dat Talpa bewust kandidaten als ‘vlees voor de leeuwen’ gooit, puur voor de aandacht.

Vergelijkbare kritiek op Mr. Frank Visser Doet Uitspraak

De aanpak van SBS6 is niet nieuw. Ook andere programma’s van de zender worden ervan beschuldigd sensationele koppen en controversiële uitspraken te gebruiken om kijkers te trekken.

Afgelopen week was er al ophef over het programma Mr. Frank Visser Doet Uitspraak. Bekende tv-persoonlijkheden zoals Angela de Jong, Beau van Erven Dorens en Hélène Hendriks uitten stevige kritiek op de manier waarop SBS6 omgaat met deelnemers aan het programma.

De rechtszaakachtige setting waarin burenruzies worden beslecht, leent zich goed voor sappige en schokkende headlines. Maar volgens critici gaat SBS6 hierin veel te ver.

Voorbeelden van koppen die onlangs bij het programma verschenen, waren onder meer:

  • ‘KRENG STEELT ERFENIS van HATENDE zussen’
  • ‘Buren verwoesten ELKAARS LEVEN in bloederige strijd’

Volgens het Algemeen Dagblad zorgt deze aanpak voor serieuze consequenties voor de mensen die in deze programma’s verschijnen. Ze worden na de uitzending vaak online bespot, lastiggevallen en soms zelfs bedreigd.

Hoe ver mag televisie gaan?

De kritiek op Talpa en SBS6 past in een bredere discussie over hoe ver televisieprogramma’s mogen gaan om kijkcijfers te trekken.

Moet een zender verantwoordelijkheid nemen voor hoe kandidaten worden behandeld, ook na de uitzending?

In het geval van Vincent uit Miljoenenjacht zou je verwachten dat SBS6 hem zou beschermen tegen de online haat. In plaats daarvan lijkt de zender het juist bewust te hebben uitvergroot, om er zelf nog extra aandacht uit te halen.

Dit werpt de vraag op: waar ligt de grens?

  • Moeten tv-kandidaten erop voorbereid zijn dat ze na hun deelname publiekelijk worden afgemaakt?
  • Is het ethisch verantwoord dat een zender hier zelf actief aan meewerkt?
  • Heeft een producent als Talpa een zorgplicht naar zijn deelnemers?

Vooral dat laatste punt wordt door critici benadrukt. Talpa heeft Miljoenenjacht geproduceerd en verantwoordelijk voor de kandidaten die meedoen. Nu lijkt het bedrijf kandidaten simpelweg als ‘content’ te zien en hen net zo makkelijk af te vallen als het kijkcijfers oplevert.

Reacties uit de mediawereld

Binnen de mediawereld zijn de meningen verdeeld. Sommige critici vinden dat SBS6 veel te ver gaat en roepen op tot meer bescherming van kandidaten. Anderen wijzen erop dat televisie al decennia lang draait om sensatie en dat kijkers nu eenmaal verwachten dat er over deelnemers wordt gesproken.

Angela de Jong“Het probleem is dat SBS6 het niet meer ziet als journalistiek, maar puur als clickbait. Mensen worden niet geïnformeerd, maar bewust opgestookt.”

Hélène Hendriks“Dit past in een patroon bij Talpa. Sensatie gaat boven alles, ook boven fatsoen.”

Toch zijn er ook mensen die vinden dat deelnemers zelf weten waar ze aan beginnen.

Albert Verlinde“Als je meedoet aan een spelshow, weet je dat mensen iets van je gaan vinden. Dat is nu eenmaal hoe televisie werkt.”

Talpa past koppen aan na kritiek

De kritiek heeft er in elk geval toe geleid dat Talpa snel enkele koppen op de Shownieuws-website heeft aangepast of verwijderd. Maar de reputatieschade is al aangericht.

Voor Vincent, de deelnemer die het middelpunt van de storm werd, is het de vraag of hij hier iets tegen kan doen. Of hij juridische stappen overweegt, is niet bekend.

Conclusie: een grens bereikt?

De situatie rondom Vincent en de bredere kritiek op SBS6 en Talpa roepen vragen op over hoe televisie tegenwoordig met kandidaten omgaat.

  • De kritiek op Vincent werd niet alleen door kijkers, maar ook door SBS6 zelf uitvergroot.
  • Dit past in een patroon waarbij de zender deelnemers bewust als sensatie-items gebruikt.
  • Ook bij programma’s als Mr. Frank Visser Doet Uitspraak gebeurt dit regelmatig.
  • Grote namen uit de mediawereld, zoals Angela de Jong en Hélène Hendriks, vinden dat SBS6 de grens heeft overschreden.
  • Talpa heeft enkele koppen aangepast, maar blijft grotendeels stil over de kwestie.

Of dit debat ervoor zorgt dat SBS6 haar werkwijze aanpast, valt nog te bezien. Eén ding is zeker: de manier waarop televisiekandidaten worden behandeld, zal voorlopig een heet hangijzer blijven.

Actueel

Dit waren de laatste woorden van Joke Bruijs: ‘Ik kan niet leven zonder Gerard, ik moet naar hem toe’

Avatar foto

Published

op

Gerard Cox (85) herdacht: liefdevolle band met ex-vrouw Joke Bruijs blijft symbool voor hun leven

Zondag kwam het nieuws naar buiten dat Gerard Cox, een van de meest markante gezichten van de Nederlandse theater- en televisiegeschiedenis, op 85-jarige leeftijd is heengegaan. De acteur, cabaretier en zanger leed aan slokdarmk*nker, een z!ekte waar hij eerder dit jaar open over sprak. Zijn 0verlijden markeert het einde van een tijdperk, maar ook het begin van een periode van herinnering en terugblik op een indrukwekkend leven en oeuvre.

Tijdens de uitzending van RTL Tonight stond de redactie uitgebreid stil bij zijn 0verlijden. Aan tafel vertelde theaterkenner en presentator Albert Verlinde (64) over de innige band die Gerard in zijn laatste jaren bleef koesteren met zijn ex-vrouw en goede vriendin Joke Bruijs (73). Hun bijzondere relatie – ooit begonnen als liefdespartners en door de jaren heen uitgegroeid tot een warme vriendschap – werd opnieuw zichtbaar in de verhalen die nu naar buiten komen.


Een huwelijk én samenwerking voor het leven

Gerard Cox en Joke Bruijs trouwden in de jaren zeventig en waren ruim tien jaar man en vrouw. Maar hun connectie beperkte zich niet tot de privéwereld. Ook professioneel vonden ze elkaar steeds opnieuw. Samen schitterden ze in de immens populaire televisieserie Toen Was Geluk Heel Gewoon, waarin Gerard gestalte gaf aan de markante Jaap Kooiman en Joke in de rol van Nel, zijn vrouw.

De serie, die liep van 1994 tot 2009, groeide uit tot een vaste waarde op de Nederlandse televisie. Met herkenbare humor, alledaagse situaties en een flinke dosis Rotterdamse nuchterheid wisten Cox en Bruijs miljoenen kijkers aan zich te binden. Hun chemie was onmiskenbaar en werd in 1999 bekroond met de Gouden Televizier-Ring, dé publieksprijs die hun werk tot nationale favoriet maakte.

Hoewel het huwelijk uiteindelijk strandde, bleef de band tussen de twee overeind. In interviews benadrukten beiden regelmatig dat ze elkaar nooit écht loslieten. Hun samenwerking in de film Casa Coco uit 2022 onderstreepte dat nogmaals: ook na jaren van ups en downs bleven ze samen op het toneel en het scherm floreren.


Moeizamer contact door z!ekte

De laatste periode bracht uitdagingen met zich mee. Joke Bruijs leeft al geruime tijd met de z!ekte van Parkinson, waardoor praten steeds moeilijker werd. Voor iemand die altijd zo sterk op haar stem en expressie vertrouwde, was dat zwaar.

Toch vond Gerard manieren om verbonden te blijven. Albert Verlinde vertelde aan tafel bij Renze Klamer hoe Cox zijn ex-vrouw geregeld bezocht. “De manager van Gerard zei dat hij af en toe naar Joke toe ging en dan met haar begon te zingen. Als hij zelf even niet meer wist hoe de tekst verder moest, keek hij naar Joke. En zij pakte het moeiteloos over.”

Het beeld is ontroerend: twee artiesten die hun leven lang muziek maakten, elkaar juist in kwetsbare momenten weer vonden door datzelfde medium. Zingen werd zo niet alleen een vorm van communicatie, maar ook een symbool van hun blijvende verbondenheid.


De zachte kant van Gerard Cox

Wie Gerard Cox alleen kende van zijn vaak scherpe grappen, zijn uitgesproken meningen en zijn Rotterdamse directheid, zag misschien niet altijd de zachtere kant van de man. Albert Verlinde benadrukte juist díe kant in de uitzending van RTL Tonight.

“Die liefdevolle Gerard – want dat was hij – wil ik toch ook even benoemen,” zei Albert. “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Achter de schermen was Cox niet alleen de humorist en de woordkunstenaar, maar ook een loyale vriend en partner die voor de mensen om hem heen bleef zorgen.

Deze woorden sluiten aan bij eerdere verhalen van collega’s en vrienden. Cox stond bekend als iemand die recht voor zijn raap was, maar tegelijk trouw bleef aan zijn relaties en vriendschappen. Zijn band met Bruijs illustreert dat treffend: ook na hun scheiding bleef hij een constante factor in haar leven.


Reageren door te zingen

De anekdote over de momenten dat Gerard en Joke samen zongen, raakte veel kijkers. Het beeld van Cox die een tekst niet meer wist en Bruijs die hem aanvulde, werd op sociale media veel gedeeld. Het liet zien dat liefde en verbondenheid soms het mooist tot uiting komen in de kleinste gebaren.

Voor fans van Toen Was Geluk Heel Gewoon was het bovendien een herkenbaar beeld: de twee die samen, vaak met humor en warmte, de balans vonden. Waar Jaap en Nel ooit een huiskamerpubliek vermaakten, waren Gerard en Joke in hun privéleven niet minder ontwapenend.


Joop van den Ende: “Een begenadigd woordkunstenaar”

Ook theaterproducent Joop van den Ende sprak zijn bewondering uit. Hij noemde Gerard Cox “een begenadigd woordkunstenaar” en prees zijn vermogen om taal te gebruiken om mensen te raken. Of het nu ging om cabaret, muziek of televisie, Cox wist met zijn Rotterdamse tongval en directe stijl telkens weer het publiek aan zich te binden.

Zijn 0verlijden markeert volgens Van den Ende het verlies van een unieke stem in de Nederlandse cultuur. Een stem die niet alleen vermaakte, maar ook kleur gaf aan generaties televisie- en theaterkijkers.


De laatste periode

In de aanloop naar zijn 0verlijden bleef Cox, ondanks zijn z!ekte, zo lang mogelijk actief. Hij trad op, werkte mee aan projecten en zocht contact met oude bekenden. Pas toen zijn gezondheid sterk achteruitging, trok hij zich meer terug.

De berichten dat hij regelmatig bij Joke langs ging, laten zien dat hij zijn sociale en emotionele contacten altijd belangrijk bleef vinden. Niet het z!ek-zijn stond centraal, maar juist de momenten van verbinding, humor en muziek.


Symboliek van een hechte band

Het is opvallend dat het nieuws over Gerard Cox kort voor dat van Joke Bruijs naar buiten kwam. Bruijs, die ook al geruime tijd worstelde met haar gezondheid, is inmiddels eveneens heengegaan. Voor velen voelt dit alsof een bijzonder hoofdstuk van de Nederlandse cultuur in korte tijd gesloten is.

Hun levens waren innig met elkaar verweven – eerst als geliefden, later als collega’s en vrienden. Het feit dat hun namen in dezelfde periode in de rouwadvertenties verschenen, wordt door veel fans ervaren als een symbolisch einde van een tijdperk.


Een duo om nooit te vergeten

Gerard Cox laat een rijk oeuvre na: van cabaret tot muziek, van toneel tot televisie. Zijn samenwerking met Joke Bruijs zal echter altijd een bijzonder hoogtepunt blijven. Het duo belichaamde een tijd waarin humor, herkenbaarheid en warmte de Nederlandse huiskamers vulden.

Hun samenspel in Toen Was Geluk Heel Gewoon wordt nog vaak herhaald en teruggekeken, en zal de komende jaren ongetwijfeld nieuwe generaties bereiken. Het blijft een tastbare herinnering aan twee artiesten die samen geschiedenis schreven.


Conclusie: een nalatenschap van liefde en muziek

Het 0verlijden van Gerard Cox roept veel emoties op, maar vooral ook veel herinneringen. Zijn laatste bezoeken aan Joke Bruijs, waarin muziek en zang centraal stonden, vormen een prachtig slotakkoord van een leven vol kunst en verbondenheid.

Zoals Albert Verlinde zei: “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Dat is misschien wel de kern van zijn nalatenschap: trouw blijven aan de mensen die ertoe doen, en de kracht van muziek en humor inzetten om moeilijke tijden draaglijk te maken.


Key-points

  • Gerard Cox is op 85-jarige leeftijd heengegaan aan de gevolgen van slokdarmk*nker.

  • In RTL Tonight sprak Albert Verlinde over de bijzondere band tussen Cox en zijn ex-vrouw Joke Bruijs.

  • Ondanks haar z!ekte bezocht Gerard haar regelmatig en zongen ze samen, wat symbool stond voor hun verbondenheid.

  • Hun samenwerking in Toen Was Geluk Heel Gewoon en later in Casa Coco maakte hen tot een iconisch duo.

  • Joop van den Ende prees Cox als “een begenadigd woordkunstenaar” en icoon van de Nederlandse cultuur.

Continue Reading

Trending

  • Actueel9 maanden geleden

    Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’

  • Actueel8 maanden geleden

    Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien

  • Actueel8 maanden geleden

    Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’

  • Actueel7 maanden geleden

    Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald

  • Actueel8 maanden geleden

    André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg

  • Actueel8 maanden geleden

    Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔

  • Actueel8 maanden geleden

    Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg

  • Actueel8 maanden geleden

    Zangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten