Actueel
Heftig nieuws over Miljoenenjacht-finalist Vincent
De uitzending van Miljoenenjacht gisteravond had alles in zich om een feestelijke aflevering te worden. Een spannende finale, een gigantisch geldbedrag en zoals altijd een uitzinnige winnaar. Toch is de nasleep van de aflevering volledig overschaduwd door een flinke controverse.
Niet de show zelf, maar de manier waarop zender SBS6 en het bijbehorende Shownieuws hebben gereageerd op de studiofinalist Vincent, roept woede en verontwaardiging op. Volgens critici heeft Talpa, het moederbedrijf van zowel Miljoenenjacht als Shownieuws, bewust ingespeeld op de kritiek die Vincent op social media kreeg, om de kijkcijfers en het online bereik te verhogen.
Social media ontploft na uitzending Miljoenenjacht
Wie gisteravond rond 20.30 uur op X (voorheen Twitter) keek, kon er niet omheen: finalist Vincent kreeg het zwaar te verduren. Kijkers noemden hem arrogant, berekenend en zelfs ‘onuitstaanbaar’.

In veel gevallen zijn dit soort reacties onschuldig en niet meer dan een uiting van persoonlijke meningen. Maar wat deze situatie bijzonder maakt, is dat SBS6 zelf actief meedeed aan het bespotten van een eigen kandidaat.
Talpa, de producent van Miljoenenjacht én eigenaar van Shownieuws, had er volgens mediaplatform Mediacourant bewust voor gekozen om Vincent niet te beschermen, maar juist het vuur aan te wakkeren.
‘Talpa gooit eigen kandidaat voor de bus’
In plaats van neutraal verslag te doen van de uitzending, besloot Shownieuws volop in te spelen op de online kritiek.
Met schreeuwerige koppen als ‘Miljoenenjacht-kijkers storen zich MASSAAL aan Vincent: ‘Arrogant kereltje’ werd de negatieve beeldvorming rondom Vincent alleen maar versterkt. Bovendien werd het bericht bewust gepromoot op Facebook, waar het nóg meer reacties uitlokte.

Volgens critici is dit een bewuste strategie van Talpa om extra clicks en engagement te genereren. Door in te spelen op de emoties van kijkers en hen uit te nodigen om hun ongezouten mening te geven, blijven berichten langer circuleren en krijgen ze meer aandacht.
Mediacourant was keihard in haar oordeel:
“SBS6 en Shownieuws doen er gewoon nog een schepje bovenop. In plaats van Vincent in bescherming te nemen, spelen ze in op de haatreacties en zetten ze hem nog verder te kijk. Dat is gewoon onfatsoenlijk.”
![]()
De kritiek komt erop neer dat Talpa bewust kandidaten als ‘vlees voor de leeuwen’ gooit, puur voor de aandacht.
Vergelijkbare kritiek op Mr. Frank Visser Doet Uitspraak
De aanpak van SBS6 is niet nieuw. Ook andere programma’s van de zender worden ervan beschuldigd sensationele koppen en controversiële uitspraken te gebruiken om kijkers te trekken.

Afgelopen week was er al ophef over het programma Mr. Frank Visser Doet Uitspraak. Bekende tv-persoonlijkheden zoals Angela de Jong, Beau van Erven Dorens en Hélène Hendriks uitten stevige kritiek op de manier waarop SBS6 omgaat met deelnemers aan het programma.
De rechtszaakachtige setting waarin burenruzies worden beslecht, leent zich goed voor sappige en schokkende headlines. Maar volgens critici gaat SBS6 hierin veel te ver.
Voorbeelden van koppen die onlangs bij het programma verschenen, waren onder meer:
- ‘KRENG STEELT ERFENIS van HATENDE zussen’
- ‘Buren verwoesten ELKAARS LEVEN in bloederige strijd’
Volgens het Algemeen Dagblad zorgt deze aanpak voor serieuze consequenties voor de mensen die in deze programma’s verschijnen. Ze worden na de uitzending vaak online bespot, lastiggevallen en soms zelfs bedreigd.

Hoe ver mag televisie gaan?
De kritiek op Talpa en SBS6 past in een bredere discussie over hoe ver televisieprogramma’s mogen gaan om kijkcijfers te trekken.
Moet een zender verantwoordelijkheid nemen voor hoe kandidaten worden behandeld, ook na de uitzending?
In het geval van Vincent uit Miljoenenjacht zou je verwachten dat SBS6 hem zou beschermen tegen de online haat. In plaats daarvan lijkt de zender het juist bewust te hebben uitvergroot, om er zelf nog extra aandacht uit te halen.
Dit werpt de vraag op: waar ligt de grens?
- Moeten tv-kandidaten erop voorbereid zijn dat ze na hun deelname publiekelijk worden afgemaakt?
- Is het ethisch verantwoord dat een zender hier zelf actief aan meewerkt?
- Heeft een producent als Talpa een zorgplicht naar zijn deelnemers?
Vooral dat laatste punt wordt door critici benadrukt. Talpa heeft Miljoenenjacht geproduceerd en verantwoordelijk voor de kandidaten die meedoen. Nu lijkt het bedrijf kandidaten simpelweg als ‘content’ te zien en hen net zo makkelijk af te vallen als het kijkcijfers oplevert.

Reacties uit de mediawereld
Binnen de mediawereld zijn de meningen verdeeld. Sommige critici vinden dat SBS6 veel te ver gaat en roepen op tot meer bescherming van kandidaten. Anderen wijzen erop dat televisie al decennia lang draait om sensatie en dat kijkers nu eenmaal verwachten dat er over deelnemers wordt gesproken.
Angela de Jong: “Het probleem is dat SBS6 het niet meer ziet als journalistiek, maar puur als clickbait. Mensen worden niet geïnformeerd, maar bewust opgestookt.”
Hélène Hendriks: “Dit past in een patroon bij Talpa. Sensatie gaat boven alles, ook boven fatsoen.”
Toch zijn er ook mensen die vinden dat deelnemers zelf weten waar ze aan beginnen.
Albert Verlinde: “Als je meedoet aan een spelshow, weet je dat mensen iets van je gaan vinden. Dat is nu eenmaal hoe televisie werkt.”
Talpa past koppen aan na kritiek
De kritiek heeft er in elk geval toe geleid dat Talpa snel enkele koppen op de Shownieuws-website heeft aangepast of verwijderd. Maar de reputatieschade is al aangericht.
Voor Vincent, de deelnemer die het middelpunt van de storm werd, is het de vraag of hij hier iets tegen kan doen. Of hij juridische stappen overweegt, is niet bekend.

Conclusie: een grens bereikt?
De situatie rondom Vincent en de bredere kritiek op SBS6 en Talpa roepen vragen op over hoe televisie tegenwoordig met kandidaten omgaat.
- De kritiek op Vincent werd niet alleen door kijkers, maar ook door SBS6 zelf uitvergroot.
- Dit past in een patroon waarbij de zender deelnemers bewust als sensatie-items gebruikt.
- Ook bij programma’s als Mr. Frank Visser Doet Uitspraak gebeurt dit regelmatig.
- Grote namen uit de mediawereld, zoals Angela de Jong en Hélène Hendriks, vinden dat SBS6 de grens heeft overschreden.
- Talpa heeft enkele koppen aangepast, maar blijft grotendeels stil over de kwestie.
Of dit debat ervoor zorgt dat SBS6 haar werkwijze aanpast, valt nog te bezien. Eén ding is zeker: de manier waarop televisiekandidaten worden behandeld, zal voorlopig een heet hangijzer blijven.
Actueel
Rogier Smit maakt nieuws bekend dat niemand had zien aankomen en daar schrikt iedereen van

Rogier Smit verrast met openhartige onthulling: “Ik leef anders dan vroeger”
Na een lange periode van stilte laat televisiepersoonlijkheid Rogier Smit opnieuw van zich horen. De voormalig Paleis voor een Prikkie-ster, die jarenlang veel media-aandacht kreeg vanwege zowel zijn tv-carrière als zijn turbulente privéleven, deelt in een uitgebreid gesprek met weekblad Party een opmerkelijke persoonlijke ontwikkeling. Volgens hem is er in de afgelopen tijd veel veranderd in hoe hij naar zichzelf, relaties en de toekomst kijkt.

Het interview komt voor veel volgers onverwacht. Rogier was langere tijd nauwelijks zichtbaar in de media, en alleen sporadisch actief op sociale platforms. Zijn terugkeer gaat gepaard met een verhaal dat zowel persoonlijk als kwetsbaar is, maar vooral laat zien dat hij bezig is met herstel, reflectie en het opnieuw uitvinden van zichzelf.
Bekendheid dankzij Paleis voor een Prikkie
Rogier verwierf landelijke bekendheid door zijn rol in het populaire woonprogramma Paleis voor een Prikkie. Samen met zijn toenmalige partner Frank vormde hij jarenlang een opvallend en geliefd televisie-duo. Hun uitgesproken stijl, enthousiasme en gevoel voor drama maakten hen tot vaste gezichten op de Nederlandse tv.
Maar achter de schermen werd de relatie steeds moeilijker. De breuk tussen Rogier en Frank haalde veelvuldig de roddelpers en leidde tot een periode waarin Rogier steeds minder stabiel overkwam in zijn online optredens. Sommige video’s zorgden voor bezorgdheid onder fans, die een heel andere kant van hem zagen dan de flamboyante en zelfverzekerde interieurstylist die zij van televisie kenden.

Een moeilijke periode en een duidelijke diagnose
In het voorjaar van dit jaar besloot Rogier dat het tijd was om professionele hulp te zoeken. Zijn huisarts stelde na onderzoek vast dat hij te maken heeft met een persoonlijkheidsstoornis. Een diagnose die voor Rogier zowel confronterend als verhelderend was.
Hij schreef zich onmiddellijk in bij een gespecialiseerde kliniek, in de hoop snel te kunnen starten met intensieve begeleiding. “Ik heb het aanmeldformulier ingevuld en er ‘spoed, spoed, spoed’ bijgezet,” vertelt hij. Zijn huisarts bevestigde volgens Rogier dat behandeling echt nodig was en dat er haast bij geboden was.
Toch blijkt de realiteit weerbarstig. Acht maanden later wacht Rogier nog steeds op plaatsing. De wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg zijn langer dan ooit, iets waar veel Nederlanders mee te maken hebben. Voor Rogier is het extra lastig omdat hij graag wil werken aan herstel en stabiliteit.

Een nieuwe kijk op relaties en identiteit
Naast zijn zoektocht naar hulp deelt Rogier een opmerkelijke persoonlijke verandering. Jarenlang identificeerde hij zich openlijk als homoseksueel en sprak hij daar vrijuit over. In het interview vertelt hij echter dat hij op dit moment anders in het leven staat dan voorheen.
Volgens Rogier heeft hij afstand genomen van bepaalde aspecten van de kring waarin hij jarenlang actief was. Hij benadrukt dat hij zich niet meer prettig voelde bij het label dat hij altijd met zich meedroeg en dat hij op dit moment vooral kijkt naar hoe hij zich nu voelt, zonder zich vast te pinnen op een vastomlijnde identiteit.
Hij vertelt dat hij tegenwoordig openstaat voor vrouwen en zelfs iemand heeft ontmoet die een bijzondere plek in zijn leven inneemt. “Ze is van mijn leeftijd, heel authentiek en vol energie. Een van de weinigen die mijn tempo en humor aankan,” vertelt hij. Hoewel er geen sprake is van een officiële relatie, ervaart Rogier het contact als positief en inspirerend.

Een nieuwe fase: plannen voor televisie
Ondanks alles is Rogier nog lang niet klaar met de mediawereld. Televisie blijft trekken, en hij ziet het als iets dat hem energie en structuur kan geven. Hij droomt van een nieuw programma waarin hij opnieuw een duo vormt, maar dan met een andere dynamiek dan vroeger.
Opvallend is dat Rogier duidelijk aangeeft dat hij niet opnieuw naast een man wil werken in zo’n format. Voor hem voelt het gesloten hoofdstuk rond zijn samenwerking met Frank nog te vers om te herhalen. Liever ziet hij een frisse start, het liefst met iemand die zijn stijl en enthousiasme aanvult.
Dan valt er een naam die veel mensen zal verrassen: Maxime Meiland. Rogier vertelt dat hij haar fantastisch vindt om mee samen te werken. “Ik zag haar gisteren nog,” zegt hij. “Ze woont hier in de buurt. Ik zou het geweldig vinden om met haar een duo te vormen.”
Toch erkent hij dat de onderlinge verhoudingen in het verleden wat ingewikkeld waren. Niet door hemzelf, benadrukt hij, maar door uitspraken die destijds door Frank werden gedaan. Daardoor kwam contact met de familie Meiland nooit echt op gang. Rogier hoopt dat er in de toekomst ruimte komt om dat te herstellen.
Herstel, reflectie en nieuwe energie
Het gesprek met Party laat een andere kant van Rogier zien dan men de afgelopen jaren in korte, vaak emotioneel geladen video’s zag. Zijn woorden klinken bedachtzaam, rustiger, en gericht op vooruitgang. Hij praat open over een moeilijke periode, maar ook over hoop, verandering en persoonlijke groei.
De afgelopen jaren waren zwaar en chaotisch, maar volgens hem is dat precies waarom hij nu anders naar het leven kijkt. Hij is bezig om zijn eigen balans terug te vinden, wil zich laten behandelen en zoekt tegelijkertijd naar nieuwe kansen om weer plezier te vinden in zijn werk en relaties.
De weg vooruit
Of Rogier binnenkort weer op televisie te zien zal zijn, is nog onzeker. Maar dat hij er klaar voor is om opnieuw stappen te zetten, lijkt duidelijk. Zijn openheid over zijn mentale gezondheid, zijn veranderde kijk op liefde en zijn wens om een frisse start te maken in zijn carrière, geven een beeld van iemand die probeert te groeien en zichzelf opnieuw te ontdekken.
Voor veel lezers zal zijn verhaal herkenbaar zijn: het leven kan onverwachte wendingen nemen, en soms is het nodig om opnieuw te evalueren wie je bent en wat je wilt.
Wat Rogier betreft is één ding zeker: hij is niet verdwenen uit de spotlight — hij is bezig aan een nieuwe, meer bewuste fase van zijn leven.
-
Actueel12 maanden geledenHardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel11 maanden geledenJutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel11 maanden geledenMartijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel10 maanden geledenKijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel11 maanden geledenAndré Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel11 maanden geledenVolgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel10 maanden geledenOphef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel11 maanden geledenZangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten