Actueel
Enorme ophef om bizarre gebeurtenis tijdens uitvaart paus Franciscus: ”Dit kan echt niet”
Politici onder vuur na respectloos gedrag bij uitvaart paus Franciscus
Gisteren namen duizenden gelovigen en tal van wereldleiders afscheid van paus Franciscus. In een indrukwekkende ceremonie in Rome werd ‘papa Francesco’, zoals hij liefdevol werd genoemd, naar zijn laatste rustplaats begeleid. Toch heeft de uitvaart niet alleen mooie herinneringen achtergelaten. In de nasleep van de ceremonie is er felle kritiek ontstaan op het gedrag van een aantal aanwezige politici. Volgens De Telegraaf en diverse internationale media liet hun gedrag te wensen over — iets wat velen als zeer respectloos ervaren.

Een historisch afscheid
Op 21 april overleed paus Franciscus op 88-jarige leeftijd. Gisteren vond zijn uitvaart plaats, een gebeurtenis die wereldwijd live werd uitgezonden en miljoenen mensen aan de buis gekluisterd hield. De uitvaart werd gehouden op het iconische Sint-Pietersplein in Vaticaanstad. Na een sobere en indrukwekkende mis werd de kist van paus Franciscus, omringd door kardinalen en ceremoniemeesters, over het plein gedragen naar de Basiliek van Santa Maria Maggiore, waar hij volgens zijn wens zou worden bijgezet.
Wereldleiders uit alle hoeken van de wereld reisden af naar Rome om persoonlijk afscheid te nemen. Onder hen bevonden zich onder anderen de Amerikaanse oud-president Donald Trump, de Franse president Emmanuel Macron, de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en onze eigen premier Dick Schoof. Het was een plechtige en emotionele gebeurtenis, die de nadruk legde op de nederigheid en eenvoud waar paus Franciscus om bekendstond.
Ophef over gedrag politici
Ondanks het respectvolle karakter van de ceremonie, deden zich tijdens de uitvaart ook minder fraaie taferelen voor. Terwijl de kist langzaam en onder begeleiding van ingetogen gezang over het plein werd gedragen, betoonden de meeste aanwezigen hun respect door stilzwijgend en met gebogen hoofd toe te kijken. Maar niet iedereen hield zich aan de ongeschreven regels van gepast gedrag.
Op verschillende beelden, die inmiddels wereldwijd zijn gedeeld, is te zien hoe enkele politici hun mobiele telefoon tevoorschijn haalden en begonnen te filmen en fotograferen. In plaats van stil eer te bewijzen, gedroegen ze zich volgens velen als sensatiezoekers. Dit gedrag stuitte op veel verontwaardiging, zowel bij de aanwezigen als bij de miljoenen mensen die de uitvaart thuis volgden.
Internationale kritiek: “Totaal gebrek aan manieren”
Met name de Britse krant Daily Mail was ongenadig hard in haar oordeel. In een vernietigend artikel werd het gedrag van de filmende politici omschreven als een “totaal gebrek aan manieren” en een “ernstige faux pas”. De krant wees erop dat zulke momenten vragen om ingetogenheid en respect, niet om selfies en filmpjes voor sociale media.
Onder de politici die gefilmd werden terwijl ze met hun telefoon in de weer waren, werden onder andere de Zwitserse president Karin Keller-Sutter en het Ugandese parlementslid Thomas Tayebwa herkend. Vooral Tayebwa maakte het volgens critici wel erg bont.
Selfies tijdens de uitvaart
Het gedrag van Tayebwa leidde tot een storm van kritiek. Niet alleen filmde hij de uitvaart van dichtbij, hij besloot zijn beelden ook meteen op X (voorheen Twitter) te delen. Tot overmaat van ramp plaatste hij ook vrolijke selfies die hij had gemaakt met andere hoogwaardigheidsbekleders, waaronder de Amerikaanse president Joe Biden.
De beelden, waarop Tayebwa breed lachend te zien is met de kist van de paus op de achtergrond, veroorzaakten woedende reacties onder gebruikers van sociale media. Eén volger vroeg zich cynisch af: “Had je nog wel tijd om te rouwen tussen alle foto’s door?” Een ander stelde: “Dit toont pijnlijk het gebrek aan respect van hedendaagse politici.”
Publieke verontwaardiging
Niet alleen in het Verenigd Koninkrijk en Nederland, maar ook in andere landen staken mensen hun afkeuring niet onder stoelen of banken. Op diverse platforms werd het gedrag veroordeeld als ongepast en respectloos. “Het lijkt wel alsof sommigen zijn vergeten waarom ze daar zijn,” schreef een verontwaardigde gebruiker op Facebook. “Het gaat hier om het afscheid van een spiritueel leider, niet om een toeristische attractie.”
Anderen wezen erop dat het maken van beelden tijdens een uitvaart niets nieuws is, maar dat het verschil zit in de intentie en de toon. Waar het normaal kan zijn om discreet een foto te maken ter herinnering, wordt het problematisch als de focus verschuift naar persoonlijke profilering en online likes.
Symbool voor bredere discussie
Het incident werpt ook een breder maatschappelijk vraagstuk op: zijn we als samenleving te veel geobsedeerd geraakt door het vastleggen van momenten in plaats van ze echt te beleven? De behoefte om elk belangrijk moment vast te leggen en te delen op sociale media lijkt steeds vaker ten koste te gaan van echte betrokkenheid en respect.
Experts op het gebied van etiquette stellen dat het gebruik van smartphones tijdens een uitvaart altijd ongepast is, zeker als het gaat om het maken van selfies of video’s. “Een uitvaart is een moment van collectieve rouw en reflectie,” aldus een Britse etiquette-expert in de Daily Mail. “Op zo’n moment hoort je volledige aandacht uit te gaan naar de overledene en de ceremonie, niet naar je sociale media-profiel.”
Een moment van bezinning
Ondanks de ophef wil het Vaticaan voorlopig geen formele maatregelen nemen tegen de politici die zich tijdens de uitvaart misdroegen. Wel liet een anonieme bron weten dat het Vaticaan “hoopt dat mensen zich herinneren waar ze zijn en zich dienovereenkomstig gedragen.”
Ook onder de gelovigen is er een roep om meer respect en waardigheid bij toekomstige plechtigheden. Velen hopen dat het incident een wake-up call zal zijn voor wereldleiders en publiek figuren om in het vervolg meer stil te staan bij de betekenis van zulke gebeurtenissen.
Wat vind jij?
De beelden van de politici die zichzelf tijdens de uitvaart van paus Franciscus in de schijnwerpers zetten, blijven veel stof doen opwaaien. Waar de één het als volkomen respectloos ziet, zijn er ook mensen die vinden dat het bij deze tijd hoort dat alles wordt vastgelegd. Hoe denk jij hierover? Vind jij dat filmen tijdens een uitvaart nooit kan? Of moet men meegaan met de veranderende tijden?
Laat jouw mening achter in de reacties op onze Facebookpagina!
Actueel
Kindje (3) levenloos gevonden in snikhete auto

In de Franse plaats Saint-Gratien, nabij Parijs, heeft zich een tragische gebeurtenis voorgedaan tijdens de aanhoudende hittegolf. Een driejarig kind werd dinsdagmiddag aangetroffen in een geparkeerde auto en is later overleden. Dat melden Franse media en hulpdiensten.
Frankrijk kampt momenteel met uitzonderlijk hoge temperaturen. In Saint-Gratien liep het kwik die dag op tot ongeveer 39 graden. Onder dergelijke omstandigheden kan de temperatuur in een afgesloten voertuig in korte tijd extreem oplopen.
Auto kan razendsnel opwarmen
Deskundigen waarschuwen al jaren voor de gevaren van hitte in voertuigen. Zelfs wanneer het buiten warm aanvoelt, kunnen de temperaturen in een afgesloten auto binnen enkele minuten gevaarlijke niveaus bereiken.
Bij temperaturen rond de 39 graden kan een voertuig binnen korte tijd veranderen in een zeer warme ruimte. Hierdoor kunnen ernstige gezondheidsproblemen ontstaan, vooral bij jonge kinderen die hun lichaamstemperatuur minder goed kunnen reguleren.
Ouders troffen hun zoon aan
Volgens berichten van het Franse persbureau AFP gaat de politie er voorlopig niet van uit dat het kind bewust in de auto werd achtergelaten.
De ouders zouden hun zoontje zelf hebben aangetroffen in het voertuig, dat voor hun woning geparkeerd stond. Toen zij ontdekten wat er was gebeurd, probeerden zij direct hulp te bieden en schakelden zij de hulpdiensten in.
Hulpverleners namen de zorg ter plaatse over en deden er alles aan om het kind te helpen. Ondanks deze inspanningen mocht hulp niet meer baten.
🌡️ CANICULE : Un enfant de 3 ans a été retrouvé mort dans la voiture de ses parents à Saint-Gratien, dans le Val-d’Oise, stationnée en plein soleil devant le domicile familial.
L’enfant se serait enfermé dans le véhicule sans avertir personne (Le Parisien). pic.twitter.com/WtFMnYBGhr— Infos Françaises (@InfosFrancaises) June 25, 2026
Hoe kwam het kind in de auto terecht?
Uit de eerste bevindingen van het onderzoek blijkt dat het jongetje eerder op de dag door zijn ouders naar bed was gebracht voor een rustmoment.
Volgens de politie zou het kind later zelfstandig wakker zijn geworden en ongemerkt naar buiten zijn gegaan. Daar zou hij in de geparkeerde auto zijn terechtgekomen.
De wagen stond niet op slot, waardoor het kind naar binnen kon gaan. Vervolgens zou hij door de aanwezige kinderbeveiliging niet meer zelfstandig uit het voertuig hebben kunnen komen.
De exacte omstandigheden worden nog verder onderzocht.
Onderzoek gestart
De Franse autoriteiten hebben inmiddels een onderzoek geopend om alle feiten rond het incident in kaart te brengen.
Zoals gebruikelijk bij dergelijke situaties wordt gekeken naar de omstandigheden die hebben geleid tot het overlijden van het kind. Het onderzoek moet duidelijk maken wat er precies is gebeurd en of er sprake is van nalatigheid.
Hittegolf zorgt voor extra risico’s
Frankrijk heeft momenteel te maken met een van de warmste periodes van deze zomer. In verschillende regio’s gelden verhoogde waarschuwingen vanwege de extreme temperaturen.
Hulpdiensten en gezondheidsinstanties roepen inwoners op om extra voorzichtig te zijn tijdens warme dagen. Daarbij wordt benadrukt dat kinderen en dieren nooit zonder toezicht in voertuigen mogen worden achtergelaten, zelfs niet voor korte tijd.
Eerder deze week vergelijkbare tragedie
Het is niet de eerste keer deze week dat Frankrijk wordt geconfronteerd met een ingrijpende gebeurtenis tijdens de hittegolf.
Eerder werden in de Zuid-Franse plaats Carpentras eveneens twee jonge kinderen aangetroffen in een voertuig. Ook daar werden hulpdiensten ingeschakeld, maar kwam hulp te laat.
De gebeurtenissen zorgen opnieuw voor aandacht voor de risico’s van extreme hitte en het belang van waakzaamheid tijdens warme zomerdagen.
Oproep tot alertheid
Autoriteiten blijven inwoners oproepen om extra alert te zijn wanneer de temperaturen oplopen. Vooral jonge kinderen, ouderen en kwetsbare personen kunnen sneller gezondheidsproblemen ontwikkelen tijdens periodes van extreme warmte.
De komende dagen wordt in verschillende delen van Frankrijk opnieuw zeer warm weer verwacht. Hulpdiensten vragen daarom om voldoende verkoeling te zoeken, goed op elkaar te letten en extra voorzichtig te zijn in situaties waarin hitte snel gevaarlijk kan worden.
-
Actueel1 jaar agoHardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel1 jaar agoJutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel1 jaar agoMartijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel1 jaar agoKijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel1 jaar agoAndré Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel1 jaar agoOphef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel1 jaar agoVolgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel1 jaar agoZangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten