Connect with us

Actueel

The Passion-kijkers herkennen man in het publiek en dat is een hele bekende

Avatar foto

Published

op

The Passion 2025: BN’ers, Hugo de Jonge in het publiek en kritiek op zang Eva Simons

Op donderdagavond zaten honderdduizenden mensen weer aan de buis gekluisterd voor een van de meest bekeken paasprogramma’s van het jaar: The Passion. Al voor de vijftiende keer werd het paasverhaal live opgevoerd, dit keer vanaf een sfeervol verlicht podium in Zeist. Zoals gebruikelijk werd het lijdensverhaal van Jezus opnieuw verteld aan de hand van moderne muziek, bekende Nederlanders in hoofdrollen en een wandelend kruis dat de stad doorkruiste. Maar behalve de indrukwekkende performances, viel er nog iets anders op. Of beter gezegd: iemand. Want wie zat daar nu opeens tussen het publiek? Juist, niemand minder dan Hugo de Jonge. En dat bleef niet onopgemerkt.

Bekende cast, bekende formule

Dit jaar werd de rol van Jezus vertolkt door acteur Dorian Bindels, die bekend werd bij het grote publiek door zijn rollen in series als Goede Tijden, Slechte Tijden. Zijn krachtige uitstraling en gevoelige vertolkingen maakten veel indruk. Eva Simons, zangeres en voormalig lid van de band Raffish, kroop in de huid van Maria. Eddy Zoëy speelde Judas, terwijl Richard Groenendijk werd gecast als Pilatus. Guido Spek, Défano Holwijn en Vajèn van den Bosch namen respectievelijk de rollen van Tomas, Petrus en Maria Magdalena op zich.

Opvallend was de diversiteit in de cast. Jong talent werd afgewisseld met ervaren podiumtijgers, wat voor een dynamisch geheel zorgde. De keuze voor Eddy Zoëy als Judas was volgens sommigen gewaagd, maar bleek verrassend sterk uit te pakken.

Verrassing uit Seefeld

Een onverwacht moment was de verschijning van Mike en Monique uit Winter Vol Liefde. Het duo, dat eerder dit jaar flink wat aandacht kreeg in het populaire RTL-programma, dook op als ‘Petrus-herkenners’. Speciaal voor deze gelegenheid waren ze uit het Oostenrijkse Seefeld overgevlogen, waar Mike een bed and breakfast runt. Hoewel hun bijdrage klein was, gaf het de uitzending een extra laagje actualiteit en bracht het reality-tv en religieus drama op een originele manier samen.

De grote verrassing: Hugo de Jonge in het publiek

Toch kwam de grootste verrassing van de avond niet van het podium, maar uit het publiek. Kijkers met een scherp oog spotten Hugo de Jonge, de voormalig coronaminister en huidig CDA-politicus, zittend tussen de toeschouwers. Binnen no-time verschenen screenshots op X (voorheen Twitter), waar mensen zich hardop afvroegen of ze hun ogen wel goed gebruikten.

“Wacht… zag ik net Hugo de Jonge zitten bij The Passion?” schreef iemand. Een ander deelde een ingezoomde afbeelding met de woorden: “Hij is het echt!”

Niet alleen gespot: ook onderwerp van grapjes

Al snel kwamen er reacties die verder gingen dan verwondering. Sommigen vonden dat De Jonge niet alleen als toeschouwer had moeten figureren, maar een rol had moeten krijgen in het verhaal. En dan specifiek de rol van Judas. “Hugo de Jonge gespot tussen het publiek bij The Passion. Ze hadden hem de functie van Judas moeten geven. Geen ander die deze rol zo past!”, klonk het op sociale media. Of: “Judas bij The Passion? #HugoDeJonge.”

Het zijn grappen die wellicht voortkomen uit frustraties rondom zijn optreden tijdens de coronacrisis, maar ze maken duidelijk dat De Jonge’s aanwezigheid de gemoederen flink bezighield.

Eva Simons onder vuur

Een ander onderwerp dat flink wat tongen losmaakte, was de zangprestatie van Eva Simons. De zangeres, die de rol van Maria op zich nam, opende de avond met een nummer dat voor veel mensen niet helemaal overtuigend overkwam. “Het klonk zo vals, ik moest de tv zachter zetten,” schreef een kijker op X. “Waarom is Eva Simons gekozen? Dit is toch geen Maria-waardig optreden,” stelde een ander kritisch.

Gelukkig waren er ook mensen die het opnamen voor haar. “Iedereen die commentaar heeft op Eva: zing het zelf maar eens live, in de kou, onder druk van honderdduizenden kijkers. Ze deed het top,” schreef iemand. En: “Mooie kwetsbare vertolking. Niet alles hoeft technisch perfect, soms gaat het om gevoel.”

De kracht van herkenning en live emotie

Wat The Passion elk jaar weer zo sterk maakt, is de combinatie van religieus erfgoed en hedendaagse maatschappelijke thema’s. Door bekende Nederlanders in rollen te plaatsen waarmee het publiek een emotionele band heeft, voelt het verhaal toegankelijk en actueel aan. De liedjes zijn vaak bewerkingen van bekende Nederlandse popnummers, wat zorgt voor herkenning en emotionele impact.

Zo zong Dorian Bindels als Jezus een breekbare versie van “Zonder Jou”, dat veel kijkers wist te raken. Ook het moment waarop Judas (Eddy Zoëy) zijn innerlijke strijd bezong, werd op social media veel besproken. Veel mensen gaven aan kippenvel te hebben gehad. Eén gebruiker schreef: “Het moment dat Judas zijn twijfel uitschreeuwt, dat voelde zó rauw en echt. Eddy Zoëy verrast me positief.”

De setting: Zeist in Paassfeer

De keuze voor Zeist als locatie gaf dit jaar een intiemere sfeer. De stad werd prachtig uitgelicht, met het iconische Slot Zeist als decor. De route van het kruis werd begeleid door tientallen figuranten, vrijwilligers en zingende supporters, die met brandende fakkels het pad verlichtten. Dat zorgde niet alleen voor mooie beelden, maar ook voor extra sfeer. Zelfs kijkers die thuis op de bank zaten, gaven aan kippenvel te hebben gehad bij de beelden van het kruisdraagmoment.

Kijkcijfers en reacties

Hoewel de officiële kijkcijfers nog niet bekend zijn gemaakt, is de verwachting dat ook deze editie van The Passion weer miljoenen mensen heeft bereikt. Op sociale media werd de hashtag #ThePassion massaal gebruikt. Sommigen uitten kritiek, maar over het algemeen was de toon positief. “Het blijft indrukwekkend hoe ze dit elk jaar weer weten neer te zetten,” aldus een veelgelezen reactie.

De reacties op Eva Simons en Hugo de Jonge zorgden voor extra verkeer op sociale platforms, wat de online zichtbaarheid van het programma alleen maar vergrootte.

Een avond die blijft hangen

Of je nu gelovig bent of niet, The Passion blijft een krachtig cultureel evenement. Het weet mensen te raken, gesprekken los te maken en maatschappelijke onderwerpen op een toegankelijke manier aan te snijden. En ja, het zorgt ook voor hilarische, onverwachte en soms controversiële momenten. Van Eva Simons’ opening tot de ‘geheime’ aanwezigheid van Hugo de Jonge: deze editie zal nog lang nagepraat worden.

Conclusie

De vijftiende editie van The Passion bracht weer alles wat je ervan mag verwachten: emotie, muziek, bekende gezichten en verrassingen. Met een cast vol talent, een indrukwekkende setting in Zeist en de nodige rumoer rondom publiek en zangprestaties, was het een aflevering die je niet snel vergeet. Of het nu ging over het optreden van Eva Simons, de performance van Eddy Zoëy, of de onverwachte cameo van Hugo de Jonge – The Passion 2025 had het allemaal.

Heb jij gekeken? Wat vond jij het meest opvallende moment van de avond? Laat het weten in de reacties op Facebook of deel dit artikel met vrienden die ook aan de buis gekluisterd zaten.

Actueel

Uit de Schulden per direct van de buis: Hiermee is John veel te ver gegaan

Avatar foto

Published

op

Kritiek op ‘Uit de Schulden’ met John Williams laait op: “Waar ligt de grens?”

John Williams staat al jaren bekend als de empathische presentator die zich inzet voor mensen in moeilijke situaties. Met programma’s als Help, Mijn Man Is Klusser! en Een dubbeltje op zijn kant won hij harten en prijzen. Maar nu is hij verwikkeld geraakt in een mediastorm die vragen oproept over ethiek, privacy en de grens van televisie als hulpplatform. Zijn nieuwste programma Uit de Schulden, dat sinds kort op RTL te zien is, ligt hevig onder vuur na een uitzending waarin de kwetsbaarheid van een deelnemer centraal stond – misschien wel té centraal.

Het concept van het programma

Uit de Schulden volgt mensen die financieel in zwaar weer zijn beland en hulp zoeken om weer grip op hun leven te krijgen. Met John Williams als gastheer en een team van experts wordt geprobeerd de financiële situatie van deelnemers in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen. De bedoeling: een baken van hoop bieden voor kijkers én deelnemers. Maar in de aflevering waarin de 36-jarige Kevin zijn verhaal vertelt, sloeg die intentie volgens velen om in het tegenovergestelde: onbedoelde publieke vernedering.

Kevin wil stoppen, maar de camera blijft draaien

Kevin, die in de uitzending expliciet niet in beeld wil vanwege zijn schaamte, doet toch zijn verhaal. Al snel blijkt dat de jonge man niet alleen met financiële zorgen worstelt, maar ook mentaal diep zit. Hij heeft openlijk aangegeven dat hij in een depressie verkeert en aangeeft niet langer mee te willen doen aan de opnames.

Wat volgt, is pijnlijk voor veel kijkers. In plaats van de wens van Kevin te respecteren, besluiten John Williams en het camerapersoneel alsnog bij hem thuis aan te bellen. Terwijl de camera draait, laat Kevin duidelijk weten dat hij er op dat moment niet klaar voor is: “We zouden het dolgraag willen, maar we zijn nu nog niet in staat om het proces aan te gaan. Het is tijd voor rust, want we zijn bang dat we onszelf voorbijlopen.”

“RTL moet zich kapot schamen”

De scène leidde tot onmiddellijke verontwaardiging op sociale media. Maar de meest felle kritiek kwam van tv-analist en voormalig zenderbaas Tina Nijkamp. Op haar populaire Instagramkanaal haalt zij hard uit naar RTL en John Williams. “Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen op beeld te helpen? Is hij opgeleid psycholoog? Wat zijn de waarborgen? Waarom is deze aflevering überhaupt uitgezonden?”

Volgens Nijkamp gaat het hier niet meer om hulp, maar om exploitatie van kwetsbaarheid. Ze schrijft: “RTL moet zich kapot schamen. Dit is geen hulptelevisie, dit is het overschrijden van een morele grens die je als programmamaker niet zou mogen passeren.”

De stilte bij RTL

Wat het extra wrang maakt voor veel kijkers, is dat RTL vooralsnog geen publiek commentaar heeft geleverd op de ophef. Noch John Williams, noch Peter van der Vorst – verantwoordelijk voor de programmatische keuzes bij de zender – heeft een reactie gegeven. Dat steekt, zeker omdat het programma wordt gepresenteerd als een warmhartig initiatief.

Veel mensen vragen zich af waarom er geen onafhankelijke begeleiding zichtbaar is tijdens de opnames. Is er psychologische hulp beschikbaar? Worden deelnemers ook na afloop nog begeleid? Of houdt de zorg op zodra de aftiteling in beeld komt?

Televisie versus verantwoordelijkheid

Het incident met Kevin roept bredere vragen op over reality-televisie waarin kwetsbare mensen centraal staan. Wanneer wordt hulp zendtijd? En wanneer verandert die zendtijd in uitbuiting?

Televisie is per definitie een medium dat draait om zichtbaarheid, impact en emoties. Maar wanneer mensen zélf aangeven die zichtbaarheid niet aan te kunnen, zou dat volgens veel critici boven alle andere belangen moeten staan.

Tina Nijkamp stelt: “Deze jongen gaf letterlijk aan dat hij niet wilde, niet kón. Wat moet er nog gebeuren voordat een redactie besluit de camera neer te leggen?” Ze verwijst naar eerdere situaties in de televisiewereld waarbij kwetsbare mensen centraal stonden en de gevolgen later groot bleken, ook mentaal. “Je speelt niet met levens,” klinkt het onder een van haar posts.

John Williams onder vuur

De kritiek richt zich niet alleen op het programma, maar ook op John Williams zelf. De presentator staat te boek als vriendelijk, meelevend en professioneel, maar krijgt nu het verwijt dat hij te ver is gegaan. “Hij verdient geld aan deze mensen,” stelt Nijkamp. “Hij produceert het programma zelf mee. Dan is het niet alleen presenteren, dan ben je ook verantwoordelijk.”

Voor veel kijkers wringt dat. “We zagen John in de aflevering niet ingrijpen. Sterker nog: hij stond voor de deur terwijl iemand in mentale nood duidelijk ‘nee’ zei. Dat doet pijn om te zien,” aldus een kijker op X (voorheen Twitter).

Mediamensen roeren zich

Ook andere mediamakers en journalisten hebben zich inmiddels uitgesproken. Sommigen benadrukken dat televisie ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Een deelnemer die op camera zijn grenzen aangeeft, moet gehoord worden – zeker wanneer het om mentale gezondheid gaat.

Psycholoog en media-adviseur Michel Diercks noemt het in Trouw “een pijnlijk voorbeeld van hoe goede bedoelingen kunnen ontsporen zonder professionele begeleiding.” Volgens hem zouden programma’s als Uit de Schulden alleen gemaakt mogen worden in nauwe samenwerking met zorgprofessionals. “Wat als Kevin geen netwerk had om op terug te vallen? Wat als dit uitloopt op iets ernstigers? Wie neemt dan verantwoordelijkheid?”

Oproep tot reflectie en herziening

De roep om verandering wordt luider. Verschillende kijkers en mediaprofessionals pleiten ervoor dat RTL in gesprek gaat met onafhankelijke instanties om de ethiek van hun programma’s onder de loep te nemen. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat er een toezichthouder zou moeten komen voor dit soort realityformats, waarin duidelijke grenzen en gedragsregels worden vastgelegd.

Tina Nijkamp sluit zich hierbij aan en roept RTL op om in elk geval de betreffende aflevering offline te halen en zich publiekelijk te verontschuldigen bij Kevin en zijn familie.

Een les voor de toekomst?

Of het programma Uit de Schulden nu wordt stopgezet of niet, één ding is duidelijk: de discussie die deze aflevering heeft losgemaakt, gaat veel verder dan één incident. Het raakt aan de kern van wat televisie vermag – en waar de grenzen liggen.

Voor John Williams betekent dit wellicht een keerpunt. Niet omdat zijn intenties per se fout waren, maar omdat zelfs goede bedoelingen kunnen uitmonden in pijnlijke uitkomsten als er geen ruimte is voor reflectie en correctie.

En voor RTL betekent dit: luisteren. Naar de kritiek. Naar de kijker. En vooral naar mensen zoals Kevin, die even geen camera nodig hebben, maar rust.


🗣 Wat vind jij? Moeten programma’s als Uit de Schulden aan strengere regels worden gebonden? Praat mee via onze Facebookpagina en laat je mening achter – met respect voor elkaar én voor de mensen om wie het gaat.

Continue Reading

Trending

  • Actueel5 maanden geleden

    Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’

  • Actueel4 maanden geleden

    Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’

  • Actueel5 maanden geleden

    Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien

  • Actueel5 maanden geleden

    Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔

  • Actueel5 maanden geleden

    André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg

  • Actueel4 maanden geleden

    Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald

  • Actueel4 maanden geleden

    Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg

  • Actueel5 maanden geleden

    😱 Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!