Actueel
Kijkers The Passion zijn het allemaal met elkaar eens over Florian Bindels

Dorian Bindels maakt diepe indruk als Jezus in The Passion – kijkers vol lof
De vijftiende editie van The Passion is een feit en werd gisteravond door honderdduizenden Nederlanders gevolgd. Het christelijke muziek- en theaterspektakel, dat ieder jaar met veel toewijding wordt georganiseerd, wist ook dit jaar weer een snaar te raken bij het publiek. Niet alleen het klassieke paasverhaal werd groots neergezet, ook de bekende Nederlanders die dit verhaal vertolkten kregen volop aandacht op social media. De grote blikvanger? Dorian Bindels als Jezus – een keuze die achteraf uitstekend bleek uit te pakken.
Een indrukwekkende line-up met bekende gezichten
Ieder jaar maakt de productie van The Passion werk van een aansprekende cast. Ook dit jaar werden er grote namen aangetrokken die de hoofdrollen op zich namen in het eeuwenoude verhaal over liefde, verraad, lijden en opoffering. De cast was als volgt samengesteld:
-
Jezus – Dorian Bindels
-
Maria – Eva Simons
-
Judas – Eddy Zoey
-
Pilatus – Richard Groenendijk
-
Ongelovige Thomas – Guido Spek
-
Petrus – Defano Holwijn
-
Maria Magdalena – Vajèn van den Bosch
Daarnaast maakten ook twee bijzondere verschijningen hun opwachting: Winter Vol Liefde-sterren Mike en zijn moeder Monique, die beiden een kleine gastrol speelden als ‘herkenners van Petrus’. Een opvallend detail dat bij kijkers zowel verrassing als vertedering opriep.
Dorian Bindels: ‘de perfecte Jezus’
Wat vooral bleef hangen bij het grote publiek, was het krachtige optreden van Dorian Bindels. De acteur, bekend van onder andere Goede Tijden, Slechte Tijden, werd geprezen om zijn overtuigende vertolking van Jezus. Zijn optreden werd breed gedeeld op platforms als X (voorheen Twitter) en Instagram, waar fans zijn spel en zang roemden.
Een veelgelezen reactie luidt:
“Dorian Bindels doet het fenomenaal als Jezus! Het acteerspel, de zang… GE-WEL-DIG!”
En die mening werd breed gedeeld. Bindels wist niet alleen het fysieke lijden van Jezus geloofwaardig neer te zetten, maar raakte ook de emotionele lagen van het verhaal. Zijn zangstem werd als krachtig, helder en puur omschreven. Het is duidelijk dat zijn optreden nog lang in het geheugen van kijkers zal blijven hangen.
Eva Simons onder vuur
Waar Dorian Bindels juist geprezen werd, kreeg Eva Simons als Maria het moeilijker. Haar eerste liedje werd op social media kritisch ontvangen. Meerdere kijkers vonden haar zang onzuiver en niet passend binnen de emotionele context van haar rol als moeder van Jezus.
Op X werd onder meer geschreven:
“Eva Simons begon echt vals, zonde want ik had meer van haar verwacht.”
“Mooi kostuum, maar de zang viel me erg tegen.”
Toch waren er ook fans die begrip hadden voor de zenuwen die bij zo’n live-uitvoering komen kijken, zeker bij een productie die jaarlijks onder een vergrootglas ligt.
Bekende gezichten in het publiek
Behalve de hoofdrollen viel het publiek ook iets op aan de mensenmassa die verzameld stond rond het podium. Verschillende kijkers spotten onder anderen oud-minister Hugo de Jonge en Telegraaf-journalist Mick van Wely tussen de aanwezigen. Hoewel hun aanwezigheid weinig met het evenement zelf te maken had, gingen er toch veel screenshots rond op social media, wat wederom toont hoeveel aandacht The Passion genereert.
Social media ontploft
De kracht van The Passion is al jaren dat het niet alleen mensen weet te raken, maar ook een enorm gespreksonderwerp wordt online. Ook deze editie vormde daar geen uitzondering op. Vooral de muziekkeuze, de interpretatie van bekende Bijbelse figuren en de uitvoering van het slotnummer werden uitvoerig besproken. Veel kijkers spraken van een “goede balans tussen modern en klassiek”, met ruimte voor zowel geloofsbeleving als artistieke vrijheid.
De productie wist opnieuw moderne popsongs op een slimme manier te integreren in het traditionele paasverhaal. Voor de een werkt dit vernieuwend en inspirerend, voor de ander roept het vragen op. Maar wat vaststaat, is dat de combinatie van hedendaagse muziek en het eeuwenoude lijdensverhaal zorgt voor een unieke beleving.
Een jubileumeditie met betekenis
De vijftiende editie van The Passion was er één met extra gewicht. Door de jaren heen is het evenement uitgegroeid tot een belangrijk moment op de jaarlijkse televisieagenda, ook voor kijkers die zich niet actief met religie bezighouden. Het programma weet gevoelige thema’s als vergeving, opoffering en hoop op toegankelijke wijze over te brengen. De impact reikt daarmee verder dan enkel het religieuze aspect.
In interviews voorafgaand aan de uitzending gaven meerdere castleden aan dat ze hun rol zagen als meer dan alleen acteerwerk. Ze wilden het publiek raken, inspireren en misschien zelfs tot nadenken aanzetten over de thema’s die in het paasverhaal centraal staan.
De kracht van traditie én vernieuwing
De kracht van The Passion zit in de combinatie van traditie en moderniteit. Het eeuwenoude verhaal wordt elk jaar opnieuw verteld met een eigentijdse cast, een wisselende setting en moderne muziek. Dit jaar werd gekozen voor een minimalistisch decor met krachtige belichting en ingetogen kostuums. De focus lag op het acteerwerk en de zang – en daarin maakte vooral Dorian Bindels dus een verpletterende indruk.
Eva Simons, ondanks de kritiek, wist in latere nummers meer emotie en kracht over te brengen. En de rest van de cast – met onder andere Richard Groenendijk als Pilatus en Eddy Zoey als Judas – kreeg eveneens overwegend positieve reacties.
Nabeschouwing
Hoewel er zoals ieder jaar gemengde reacties zijn, is de algemene teneur dit jaar positief. The Passion wist opnieuw te boeien, te raken en tot nadenken aan te zetten. De productie was strak geregisseerd, de muziekkeuze verrassend en de cast wist in de meeste gevallen te overtuigen.
Dorian Bindels doet het fenomenaal als Jezus! Het acteerspel, zang. GE-WEL-DIG 👏🏻👏🏻✨️ #thepassion pic.twitter.com/wGma4dqKQY
— Charlene (@xcharr_) April 17, 2025
Dorian Bindels is voor veel kijkers de man van de avond. Zijn optreden als Jezus zal ongetwijfeld nog vaak teruggekeken worden. Zijn geloofwaardige spel, zijn krachtige zang en zijn kalme uitstraling maakten diepe indruk.
⭐⭐⭐⭐⭐ voor Dorian Bindels. Hij kwam binnen als Jezus, vooral bij het laatste lied. Niet van grote hoogte zoals normaal gesproken, maar tussen het publiek en in contact met het publiek! Pure klasse #thepassion
— Daphne Schippers (@Daphnes94) April 17, 2025
Tot slot
Met de vijftiende editie van The Passion laat de organisatie opnieuw zien dat dit evenement een unieke plek inneemt in het Nederlandse televisielandschap. De combinatie van geloof, muziek, theater en actualiteit zorgt ervoor dat elk jaar opnieuw honderdduizenden mensen worden geraakt. Of je nu religieus bent of niet, de universele thema’s van hoop, vergeving en liefde blijven aanspreken.
En terwijl kijkers napraten over de optredens, de liedkeuzes en de impact van de uitzending, blijft één ding hangen: de manier waarop Dorian Bindels het verhaal van Jezus tot leven bracht – intens, integer en indrukwekkend.
Heb jij ook gekeken naar The Passion? Laat ons weten wat je ervan vond op Facebook!

Actueel
Uit de Schulden per direct van de buis: Hiermee is John veel te ver gegaan

Kritiek op ‘Uit de Schulden’ met John Williams laait op: “Waar ligt de grens?”
John Williams staat al jaren bekend als de empathische presentator die zich inzet voor mensen in moeilijke situaties. Met programma’s als Help, Mijn Man Is Klusser! en Een dubbeltje op zijn kant won hij harten en prijzen. Maar nu is hij verwikkeld geraakt in een mediastorm die vragen oproept over ethiek, privacy en de grens van televisie als hulpplatform. Zijn nieuwste programma Uit de Schulden, dat sinds kort op RTL te zien is, ligt hevig onder vuur na een uitzending waarin de kwetsbaarheid van een deelnemer centraal stond – misschien wel té centraal.
Het concept van het programma
Uit de Schulden volgt mensen die financieel in zwaar weer zijn beland en hulp zoeken om weer grip op hun leven te krijgen. Met John Williams als gastheer en een team van experts wordt geprobeerd de financiële situatie van deelnemers in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen. De bedoeling: een baken van hoop bieden voor kijkers én deelnemers. Maar in de aflevering waarin de 36-jarige Kevin zijn verhaal vertelt, sloeg die intentie volgens velen om in het tegenovergestelde: onbedoelde publieke vernedering.
Kevin wil stoppen, maar de camera blijft draaien
Kevin, die in de uitzending expliciet niet in beeld wil vanwege zijn schaamte, doet toch zijn verhaal. Al snel blijkt dat de jonge man niet alleen met financiële zorgen worstelt, maar ook mentaal diep zit. Hij heeft openlijk aangegeven dat hij in een depressie verkeert en aangeeft niet langer mee te willen doen aan de opnames.
Wat volgt, is pijnlijk voor veel kijkers. In plaats van de wens van Kevin te respecteren, besluiten John Williams en het camerapersoneel alsnog bij hem thuis aan te bellen. Terwijl de camera draait, laat Kevin duidelijk weten dat hij er op dat moment niet klaar voor is: “We zouden het dolgraag willen, maar we zijn nu nog niet in staat om het proces aan te gaan. Het is tijd voor rust, want we zijn bang dat we onszelf voorbijlopen.”
“RTL moet zich kapot schamen”
De scène leidde tot onmiddellijke verontwaardiging op sociale media. Maar de meest felle kritiek kwam van tv-analist en voormalig zenderbaas Tina Nijkamp. Op haar populaire Instagramkanaal haalt zij hard uit naar RTL en John Williams. “Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen op beeld te helpen? Is hij opgeleid psycholoog? Wat zijn de waarborgen? Waarom is deze aflevering überhaupt uitgezonden?”
Volgens Nijkamp gaat het hier niet meer om hulp, maar om exploitatie van kwetsbaarheid. Ze schrijft: “RTL moet zich kapot schamen. Dit is geen hulptelevisie, dit is het overschrijden van een morele grens die je als programmamaker niet zou mogen passeren.”
De stilte bij RTL
Wat het extra wrang maakt voor veel kijkers, is dat RTL vooralsnog geen publiek commentaar heeft geleverd op de ophef. Noch John Williams, noch Peter van der Vorst – verantwoordelijk voor de programmatische keuzes bij de zender – heeft een reactie gegeven. Dat steekt, zeker omdat het programma wordt gepresenteerd als een warmhartig initiatief.
Veel mensen vragen zich af waarom er geen onafhankelijke begeleiding zichtbaar is tijdens de opnames. Is er psychologische hulp beschikbaar? Worden deelnemers ook na afloop nog begeleid? Of houdt de zorg op zodra de aftiteling in beeld komt?
Televisie versus verantwoordelijkheid
Het incident met Kevin roept bredere vragen op over reality-televisie waarin kwetsbare mensen centraal staan. Wanneer wordt hulp zendtijd? En wanneer verandert die zendtijd in uitbuiting?
Televisie is per definitie een medium dat draait om zichtbaarheid, impact en emoties. Maar wanneer mensen zélf aangeven die zichtbaarheid niet aan te kunnen, zou dat volgens veel critici boven alle andere belangen moeten staan.
Tina Nijkamp stelt: “Deze jongen gaf letterlijk aan dat hij niet wilde, niet kón. Wat moet er nog gebeuren voordat een redactie besluit de camera neer te leggen?” Ze verwijst naar eerdere situaties in de televisiewereld waarbij kwetsbare mensen centraal stonden en de gevolgen later groot bleken, ook mentaal. “Je speelt niet met levens,” klinkt het onder een van haar posts.
John Williams onder vuur
De kritiek richt zich niet alleen op het programma, maar ook op John Williams zelf. De presentator staat te boek als vriendelijk, meelevend en professioneel, maar krijgt nu het verwijt dat hij te ver is gegaan. “Hij verdient geld aan deze mensen,” stelt Nijkamp. “Hij produceert het programma zelf mee. Dan is het niet alleen presenteren, dan ben je ook verantwoordelijk.”
Voor veel kijkers wringt dat. “We zagen John in de aflevering niet ingrijpen. Sterker nog: hij stond voor de deur terwijl iemand in mentale nood duidelijk ‘nee’ zei. Dat doet pijn om te zien,” aldus een kijker op X (voorheen Twitter).
Mediamensen roeren zich
Ook andere mediamakers en journalisten hebben zich inmiddels uitgesproken. Sommigen benadrukken dat televisie ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Een deelnemer die op camera zijn grenzen aangeeft, moet gehoord worden – zeker wanneer het om mentale gezondheid gaat.
Psycholoog en media-adviseur Michel Diercks noemt het in Trouw “een pijnlijk voorbeeld van hoe goede bedoelingen kunnen ontsporen zonder professionele begeleiding.” Volgens hem zouden programma’s als Uit de Schulden alleen gemaakt mogen worden in nauwe samenwerking met zorgprofessionals. “Wat als Kevin geen netwerk had om op terug te vallen? Wat als dit uitloopt op iets ernstigers? Wie neemt dan verantwoordelijkheid?”
Oproep tot reflectie en herziening
De roep om verandering wordt luider. Verschillende kijkers en mediaprofessionals pleiten ervoor dat RTL in gesprek gaat met onafhankelijke instanties om de ethiek van hun programma’s onder de loep te nemen. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat er een toezichthouder zou moeten komen voor dit soort realityformats, waarin duidelijke grenzen en gedragsregels worden vastgelegd.
Tina Nijkamp sluit zich hierbij aan en roept RTL op om in elk geval de betreffende aflevering offline te halen en zich publiekelijk te verontschuldigen bij Kevin en zijn familie.
Een les voor de toekomst?
Of het programma Uit de Schulden nu wordt stopgezet of niet, één ding is duidelijk: de discussie die deze aflevering heeft losgemaakt, gaat veel verder dan één incident. Het raakt aan de kern van wat televisie vermag – en waar de grenzen liggen.
Voor John Williams betekent dit wellicht een keerpunt. Niet omdat zijn intenties per se fout waren, maar omdat zelfs goede bedoelingen kunnen uitmonden in pijnlijke uitkomsten als er geen ruimte is voor reflectie en correctie.
En voor RTL betekent dit: luisteren. Naar de kritiek. Naar de kijker. En vooral naar mensen zoals Kevin, die even geen camera nodig hebben, maar rust.
🗣 Wat vind jij? Moeten programma’s als Uit de Schulden aan strengere regels worden gebonden? Praat mee via onze Facebookpagina en laat je mening achter – met respect voor elkaar én voor de mensen om wie het gaat.
-
Actueel5 maanden geleden
Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel4 maanden geleden
Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel5 maanden geleden
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel5 maanden geleden
Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel5 maanden geleden
André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel4 maanden geleden
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel4 maanden geleden
Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel5 maanden geleden
😱 Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!