Actueel
Vrouw van Rob de Nijs zet hun huis te koop: ‘Zit veel hypotheek op’

Hoe staat Jet de Nijs er financieel voor na het overlijden van Rob de Nijs?
Het 0verlijden van Rob de Nijs op 16 maart 2025 zorgde voor een golf van verdriet in Nederland. De legendarische zanger, bekend van tijdloze hits als Het werd zomer en Banger hart, liet een diepe indruk achter op meerdere generaties muziekliefhebbers. Maar achter de schermen speelde zich een ander verhaal af, één dat niet vaak in het openbaar besproken wordt: de financiële zorgen die Rob met zich meedroeg tot aan zijn laatste dagen.
In tegenstelling tot wat velen misschien denken, was Rob de Nijs bij zijn 0verlijden geen miljonair. En dat heeft gevolgen voor zijn weduwe, Jet de Nijs, die nu achterblijft met herinneringen, maar ook met een woning en financiële verplichtingen. Hoe staat zij er nu voor? En wat blijft er werkelijk over van Robs nalatenschap?
Rob de Nijs: een carrière vol hoogtepunten, maar ook financiële onzekerheid
Met een muzikale loopbaan van ruim zes decennia was Rob de Nijs één van de bekendste en geliefdste artiesten van Nederland. Hij stond op podia in binnen- en buitenland, bracht tientallen albums uit en scoorde talloze hits. Toch betekende dat niet dat hij zijn oude dag volledig zorgeloos tegemoet kon zien.
Al in 2017 bekende Rob openlijk in een Vlaams televisieprogramma dat hij financieel niet bepaald op rozen zat. Hij vertelde toen dat hij op een bepaald moment in zijn leven weliswaar een miljoen euro op zijn rekening had staan, maar dat de belastingdienst daar snel korte metten mee maakte.
“Als ik er morgen mee stop, dan ben ik de dag erna blut,” zei Rob destijds. “Ik had vroeger een gat in mijn hand. Niet meer, maar het geld ging er wél doorheen.”
Slapeloze nachten over Jet’s toekomst
Volgens weekblad Party waren Robs zorgen over zijn financiële nalatenschap in zijn laatste levensjaren steeds prominenter aanwezig. Hij maakte zich vooral druk over de toekomst van zijn vrouw Jet. Zou hij haar, wanneer hij er niet meer was, voldoende kunnen achterlaten om comfortabel verder te leven?
Door de diagnose van de z!ekte van Parkinson werd Rob steeds afhankelijker van hulp, wat extra kosten met zich meebracht. Bovendien vielen inkomsten uit optredens grotendeels weg. Zijn geplande afscheidstournee, waarmee hij nog een financiële buffer had willen creëren, werd grotendeels gedwarsboomd door de coronapandemie.
Hoewel hij uiteindelijk nog twee grote afscheidsconcerten kon geven — in Antwerpen en in de Ziggo Dome in Amsterdam — is het de vraag of deze shows financieel voldoende opleverden om Jet volledig zorgeloos achter te laten.
De woning in Bennekom: hoop in de vorm van overwaarde
Een belangrijk onderdeel van Rob en Jet’s gezamenlijke bezittingen is hun huis in Bennekom, een pittoresk dorp aan de rand van de Veluwe. Het stel kocht deze vrijstaande woning ongeveer zeven jaar geleden voor een bedrag van €675.000.
Volgens gegevens uit het kadaster rust op het huis nog een hypotheek van €562.500. Dat betekent dat het pand destijds grotendeels met geleend geld is gefinancierd. Maar inmiddels is de woning in waarde gestegen. Party schat de huidige marktwaarde op circa €1,4 miljoen, wat betekent dat er op papier een overwaarde is van ruim €800.000.
Deze overwaarde biedt Jet een belangrijke uitweg, mocht ze besluiten om het huis te verkopen. Het zou haar een aanzienlijke financiële ademruimte geven en ruimte om eventueel kleiner te gaan wonen of zorg in te kopen indien nodig.
Royalty’s als blijvende bron van inkomsten
Hoewel Rob de Nijs geen fortuin op een spaarrekening had staan, is er nog wél sprake van een stabiele inkomstenstroom via royalty’s. Als artiest met een groot oeuvre en een trouwe fanbase blijven de inkomsten uit muziekverkoop, streaming en uitzendingen doorlopen, zelfs na zijn dood.
Nummers als Ritme van de regen, Zondag, Malle Babbe en Het werd zomer worden nog altijd frequent beluisterd op streamingdiensten als Spotify en Apple Music. Deze plays leveren royalty’s op die ten goede komen aan zijn erfgenamen — in dit geval waarschijnlijk Jet en hun zoon.
Hoewel royalty’s sterk afhankelijk zijn van populariteit en actualiteit, zijn ze in Robs geval naar verwachting voldoende om maandelijks een bedrag op te leveren. Zeker nu er weer veel aandacht is voor zijn werk, bijvoorbeeld door herdenkingsuitzendingen, tributeconcerten of verzamelalbums.
Geen vetpot, maar ook geen armoede
Al met al concludeert weekblad Party dat Jet de Nijs niet in armoede achterblijft, maar dat er ook geen sprake is van een riante erfenis. De waarde van het huis in Bennekom én de toekomstige inkomsten uit royalty’s bieden haar voldoende houvast om haar leven voort te zetten zonder directe financiële zorgen.
Wel is het duidelijk dat Rob de Nijs zich tot het einde toe bewust was van deze fragiele balans. Zijn wens om Jet goed achter te laten heeft hem, volgens mensen in zijn omgeving, veel hoofdbrekens bezorgd in zijn laatste jaren. Het is tragisch, maar ook bewonderenswaardig, dat hij ondanks zijn gezondheidsproblemen en mentale strijd alsnog geprobeerd heeft om het beste te regelen voor zijn gezin.
Rob’s levensstijl en eerdere investeringen
Een belangrijke oorzaak van het ontbreken van een groot vermogen bij Rob de Nijs, ligt volgens ingewijden in zijn levensstijl en eerdere investeringen. Gedurende zijn carrière heeft hij op verschillende momenten goed verdiend, maar het geld werd vaak ook snel weer uitgegeven — aan huizen, scheidingen, reizen en levensonderhoud.
Daarnaast had Rob in het verleden meerdere woningen in bezit, maar daar heeft hij naar verluidt niet veel winst mee gemaakt. Een ongelukkige timing op de huizenmarkt en tegenvallende verkopen zouden hebben bijgedragen aan een tanend vermogen.
Een liefdevol afscheid, geen gouden nalatenschap
Hoewel de cijfers niet indrukwekkend zijn, is de werkelijke nalatenschap van Rob de Nijs van onschatbare waarde. Zijn muziek leeft voort, zijn naam blijft bestaan, en zijn familie heeft hem tot het einde met liefde omringd. De financiële realiteit mag dan minder glanzend zijn dan men wellicht dacht, het zegt niets over de impact die hij had op zijn publiek.
Voor Jet de Nijs betekent dit dat zij haar toekomst met zorg zal moeten invullen, maar ze hoeft zich geen directe zorgen te maken over haar bestaanszekerheid. Robs inzet in zijn laatste jaren — hoe zwaar ook — heeft ertoe geleid dat zijn grootste wens, haar niet onbeschermd achter te laten, tóch deels in vervulling is gegaan.

Actueel
Uit de Schulden per direct van de buis: Hiermee is John veel te ver gegaan

Kritiek op ‘Uit de Schulden’ met John Williams laait op: “Waar ligt de grens?”
John Williams staat al jaren bekend als de empathische presentator die zich inzet voor mensen in moeilijke situaties. Met programma’s als Help, Mijn Man Is Klusser! en Een dubbeltje op zijn kant won hij harten en prijzen. Maar nu is hij verwikkeld geraakt in een mediastorm die vragen oproept over ethiek, privacy en de grens van televisie als hulpplatform. Zijn nieuwste programma Uit de Schulden, dat sinds kort op RTL te zien is, ligt hevig onder vuur na een uitzending waarin de kwetsbaarheid van een deelnemer centraal stond – misschien wel té centraal.
Het concept van het programma
Uit de Schulden volgt mensen die financieel in zwaar weer zijn beland en hulp zoeken om weer grip op hun leven te krijgen. Met John Williams als gastheer en een team van experts wordt geprobeerd de financiële situatie van deelnemers in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen. De bedoeling: een baken van hoop bieden voor kijkers én deelnemers. Maar in de aflevering waarin de 36-jarige Kevin zijn verhaal vertelt, sloeg die intentie volgens velen om in het tegenovergestelde: onbedoelde publieke vernedering.
Kevin wil stoppen, maar de camera blijft draaien
Kevin, die in de uitzending expliciet niet in beeld wil vanwege zijn schaamte, doet toch zijn verhaal. Al snel blijkt dat de jonge man niet alleen met financiële zorgen worstelt, maar ook mentaal diep zit. Hij heeft openlijk aangegeven dat hij in een depressie verkeert en aangeeft niet langer mee te willen doen aan de opnames.
Wat volgt, is pijnlijk voor veel kijkers. In plaats van de wens van Kevin te respecteren, besluiten John Williams en het camerapersoneel alsnog bij hem thuis aan te bellen. Terwijl de camera draait, laat Kevin duidelijk weten dat hij er op dat moment niet klaar voor is: “We zouden het dolgraag willen, maar we zijn nu nog niet in staat om het proces aan te gaan. Het is tijd voor rust, want we zijn bang dat we onszelf voorbijlopen.”
“RTL moet zich kapot schamen”
De scène leidde tot onmiddellijke verontwaardiging op sociale media. Maar de meest felle kritiek kwam van tv-analist en voormalig zenderbaas Tina Nijkamp. Op haar populaire Instagramkanaal haalt zij hard uit naar RTL en John Williams. “Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen op beeld te helpen? Is hij opgeleid psycholoog? Wat zijn de waarborgen? Waarom is deze aflevering überhaupt uitgezonden?”
Volgens Nijkamp gaat het hier niet meer om hulp, maar om exploitatie van kwetsbaarheid. Ze schrijft: “RTL moet zich kapot schamen. Dit is geen hulptelevisie, dit is het overschrijden van een morele grens die je als programmamaker niet zou mogen passeren.”
De stilte bij RTL
Wat het extra wrang maakt voor veel kijkers, is dat RTL vooralsnog geen publiek commentaar heeft geleverd op de ophef. Noch John Williams, noch Peter van der Vorst – verantwoordelijk voor de programmatische keuzes bij de zender – heeft een reactie gegeven. Dat steekt, zeker omdat het programma wordt gepresenteerd als een warmhartig initiatief.
Veel mensen vragen zich af waarom er geen onafhankelijke begeleiding zichtbaar is tijdens de opnames. Is er psychologische hulp beschikbaar? Worden deelnemers ook na afloop nog begeleid? Of houdt de zorg op zodra de aftiteling in beeld komt?
Televisie versus verantwoordelijkheid
Het incident met Kevin roept bredere vragen op over reality-televisie waarin kwetsbare mensen centraal staan. Wanneer wordt hulp zendtijd? En wanneer verandert die zendtijd in uitbuiting?
Televisie is per definitie een medium dat draait om zichtbaarheid, impact en emoties. Maar wanneer mensen zélf aangeven die zichtbaarheid niet aan te kunnen, zou dat volgens veel critici boven alle andere belangen moeten staan.
Tina Nijkamp stelt: “Deze jongen gaf letterlijk aan dat hij niet wilde, niet kón. Wat moet er nog gebeuren voordat een redactie besluit de camera neer te leggen?” Ze verwijst naar eerdere situaties in de televisiewereld waarbij kwetsbare mensen centraal stonden en de gevolgen later groot bleken, ook mentaal. “Je speelt niet met levens,” klinkt het onder een van haar posts.
John Williams onder vuur
De kritiek richt zich niet alleen op het programma, maar ook op John Williams zelf. De presentator staat te boek als vriendelijk, meelevend en professioneel, maar krijgt nu het verwijt dat hij te ver is gegaan. “Hij verdient geld aan deze mensen,” stelt Nijkamp. “Hij produceert het programma zelf mee. Dan is het niet alleen presenteren, dan ben je ook verantwoordelijk.”
Voor veel kijkers wringt dat. “We zagen John in de aflevering niet ingrijpen. Sterker nog: hij stond voor de deur terwijl iemand in mentale nood duidelijk ‘nee’ zei. Dat doet pijn om te zien,” aldus een kijker op X (voorheen Twitter).
Mediamensen roeren zich
Ook andere mediamakers en journalisten hebben zich inmiddels uitgesproken. Sommigen benadrukken dat televisie ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Een deelnemer die op camera zijn grenzen aangeeft, moet gehoord worden – zeker wanneer het om mentale gezondheid gaat.
Psycholoog en media-adviseur Michel Diercks noemt het in Trouw “een pijnlijk voorbeeld van hoe goede bedoelingen kunnen ontsporen zonder professionele begeleiding.” Volgens hem zouden programma’s als Uit de Schulden alleen gemaakt mogen worden in nauwe samenwerking met zorgprofessionals. “Wat als Kevin geen netwerk had om op terug te vallen? Wat als dit uitloopt op iets ernstigers? Wie neemt dan verantwoordelijkheid?”
Oproep tot reflectie en herziening
De roep om verandering wordt luider. Verschillende kijkers en mediaprofessionals pleiten ervoor dat RTL in gesprek gaat met onafhankelijke instanties om de ethiek van hun programma’s onder de loep te nemen. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat er een toezichthouder zou moeten komen voor dit soort realityformats, waarin duidelijke grenzen en gedragsregels worden vastgelegd.
Tina Nijkamp sluit zich hierbij aan en roept RTL op om in elk geval de betreffende aflevering offline te halen en zich publiekelijk te verontschuldigen bij Kevin en zijn familie.
Een les voor de toekomst?
Of het programma Uit de Schulden nu wordt stopgezet of niet, één ding is duidelijk: de discussie die deze aflevering heeft losgemaakt, gaat veel verder dan één incident. Het raakt aan de kern van wat televisie vermag – en waar de grenzen liggen.
Voor John Williams betekent dit wellicht een keerpunt. Niet omdat zijn intenties per se fout waren, maar omdat zelfs goede bedoelingen kunnen uitmonden in pijnlijke uitkomsten als er geen ruimte is voor reflectie en correctie.
En voor RTL betekent dit: luisteren. Naar de kritiek. Naar de kijker. En vooral naar mensen zoals Kevin, die even geen camera nodig hebben, maar rust.
🗣 Wat vind jij? Moeten programma’s als Uit de Schulden aan strengere regels worden gebonden? Praat mee via onze Facebookpagina en laat je mening achter – met respect voor elkaar én voor de mensen om wie het gaat.
-
Actueel5 maanden geleden
Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel4 maanden geleden
Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel5 maanden geleden
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel5 maanden geleden
Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel5 maanden geleden
André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel4 maanden geleden
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel4 maanden geleden
Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel5 maanden geleden
😱 Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!