Actueel
NPO-presentatrice overwoog ontslag om te veel witte collega’s 🤨
Er is een rel ontstaan rondom het NPO-programma Bar Laat. Amber Kortzorg, een bekende presentatrice binnen de omroep, heeft felle kritiek geuit op het gebrek aan diversiteit binnen het presentatieteam van het programma. Volgens Kortzorg is het onacceptabel dat de drie huidige presentatoren allemaal wit zijn. Haar frustratie ging zelfs zo ver dat ze overwoog ontslag te nemen.

Inclusiviteit onder vuur
Het programma Bar Laat wordt gepresenteerd door Jeroen Pauw en Sophie Hilbrand. Wanneer een van hen niet beschikbaar is, valt journalist Tim de Wit in. Dit besluit is echter slecht gevallen bij Amber Kortzorg.
In een interview met Vrouw geeft Kortzorg aan dat de maat vol was toen bekend werd dat Tim de Wit als vaste vervanger werd aangesteld. Volgens haar had er een presentator van kleur op die plek moeten komen.

Amber Kortzorg: “Ik overwoog ontslag”
Kortzorg liet zich in het interview zeer kritisch uit over de gang van zaken. “Ik zit in allerlei adviescommissies voor inclusie en diversiteit. Er wordt mij altijd gevraagd mee te denken, en dat doe ik met liefde,” stelt ze. Maar volgens haar botst de huidige bezetting van Bar Laat volledig met de beloofde inspanningen voor inclusiviteit binnen de NPO.
“Als je na vijf jaar praten nog zo’n beslissing neemt, vind ik dat niet te verenigen,” aldus Kortzorg. Ze vindt het problematisch dat de presentatoren allemaal wit zijn.

“Drie witte gezichten is gewoon te veel.”
Wie had de plek moeten krijgen?
Op de vraag wie dan de plek van Tim de Wit had moeten innemen, had Kortzorg een duidelijk antwoord: “Nou, ik denk wel dat ik het had gekund. Maar als het in elk geval een vrouw was geworden, het liefst van kleur, had ik dat prima gevonden.”

Volgens Kortzorg had dit een sterk signaal kunnen zijn dat de NPO serieus werk maakt van diversiteit en representatie op televisie.
NPO nog niet met reactie
De NPO heeft nog niet gereageerd op de uitspraken van Kortzorg. Het is onduidelijk of de omroep deze kritiek intern bespreekt of dat er maatregelen worden genomen.

De discussie over diversiteit en inclusie binnen de publieke omroep blijft een gevoelig onderwerp. Kortzorgs uitspraken zorgen dan ook voor veel debat op social media, waarbij zowel voor- als tegenstanders zich uitspreken over haar standpunt.

Wat denk jij? Moet de NPO meer rekening houden met diversiteit in haar programmabegroting, of zijn de huidige keuzes gerechtvaardigd? Deel je mening in de reacties!
Actueel
Kindje (3) levenloos gevonden in snikhete auto

In de Franse plaats Saint-Gratien, nabij Parijs, heeft zich een tragische gebeurtenis voorgedaan tijdens de aanhoudende hittegolf. Een driejarig kind werd dinsdagmiddag aangetroffen in een geparkeerde auto en is later overleden. Dat melden Franse media en hulpdiensten.
Frankrijk kampt momenteel met uitzonderlijk hoge temperaturen. In Saint-Gratien liep het kwik die dag op tot ongeveer 39 graden. Onder dergelijke omstandigheden kan de temperatuur in een afgesloten voertuig in korte tijd extreem oplopen.
Auto kan razendsnel opwarmen
Deskundigen waarschuwen al jaren voor de gevaren van hitte in voertuigen. Zelfs wanneer het buiten warm aanvoelt, kunnen de temperaturen in een afgesloten auto binnen enkele minuten gevaarlijke niveaus bereiken.
Bij temperaturen rond de 39 graden kan een voertuig binnen korte tijd veranderen in een zeer warme ruimte. Hierdoor kunnen ernstige gezondheidsproblemen ontstaan, vooral bij jonge kinderen die hun lichaamstemperatuur minder goed kunnen reguleren.
Ouders troffen hun zoon aan
Volgens berichten van het Franse persbureau AFP gaat de politie er voorlopig niet van uit dat het kind bewust in de auto werd achtergelaten.
De ouders zouden hun zoontje zelf hebben aangetroffen in het voertuig, dat voor hun woning geparkeerd stond. Toen zij ontdekten wat er was gebeurd, probeerden zij direct hulp te bieden en schakelden zij de hulpdiensten in.
Hulpverleners namen de zorg ter plaatse over en deden er alles aan om het kind te helpen. Ondanks deze inspanningen mocht hulp niet meer baten.
🌡️ CANICULE : Un enfant de 3 ans a été retrouvé mort dans la voiture de ses parents à Saint-Gratien, dans le Val-d’Oise, stationnée en plein soleil devant le domicile familial.
L’enfant se serait enfermé dans le véhicule sans avertir personne (Le Parisien). pic.twitter.com/WtFMnYBGhr— Infos Françaises (@InfosFrancaises) June 25, 2026
Hoe kwam het kind in de auto terecht?
Uit de eerste bevindingen van het onderzoek blijkt dat het jongetje eerder op de dag door zijn ouders naar bed was gebracht voor een rustmoment.
Volgens de politie zou het kind later zelfstandig wakker zijn geworden en ongemerkt naar buiten zijn gegaan. Daar zou hij in de geparkeerde auto zijn terechtgekomen.
De wagen stond niet op slot, waardoor het kind naar binnen kon gaan. Vervolgens zou hij door de aanwezige kinderbeveiliging niet meer zelfstandig uit het voertuig hebben kunnen komen.
De exacte omstandigheden worden nog verder onderzocht.
Onderzoek gestart
De Franse autoriteiten hebben inmiddels een onderzoek geopend om alle feiten rond het incident in kaart te brengen.
Zoals gebruikelijk bij dergelijke situaties wordt gekeken naar de omstandigheden die hebben geleid tot het overlijden van het kind. Het onderzoek moet duidelijk maken wat er precies is gebeurd en of er sprake is van nalatigheid.
Hittegolf zorgt voor extra risico’s
Frankrijk heeft momenteel te maken met een van de warmste periodes van deze zomer. In verschillende regio’s gelden verhoogde waarschuwingen vanwege de extreme temperaturen.
Hulpdiensten en gezondheidsinstanties roepen inwoners op om extra voorzichtig te zijn tijdens warme dagen. Daarbij wordt benadrukt dat kinderen en dieren nooit zonder toezicht in voertuigen mogen worden achtergelaten, zelfs niet voor korte tijd.
Eerder deze week vergelijkbare tragedie
Het is niet de eerste keer deze week dat Frankrijk wordt geconfronteerd met een ingrijpende gebeurtenis tijdens de hittegolf.
Eerder werden in de Zuid-Franse plaats Carpentras eveneens twee jonge kinderen aangetroffen in een voertuig. Ook daar werden hulpdiensten ingeschakeld, maar kwam hulp te laat.
De gebeurtenissen zorgen opnieuw voor aandacht voor de risico’s van extreme hitte en het belang van waakzaamheid tijdens warme zomerdagen.
Oproep tot alertheid
Autoriteiten blijven inwoners oproepen om extra alert te zijn wanneer de temperaturen oplopen. Vooral jonge kinderen, ouderen en kwetsbare personen kunnen sneller gezondheidsproblemen ontwikkelen tijdens periodes van extreme warmte.
De komende dagen wordt in verschillende delen van Frankrijk opnieuw zeer warm weer verwacht. Hulpdiensten vragen daarom om voldoende verkoeling te zoeken, goed op elkaar te letten en extra voorzichtig te zijn in situaties waarin hitte snel gevaarlijk kan worden.
-
Actueel1 jaar agoHardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel1 jaar agoJutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel1 jaar agoMartijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel1 jaar agoKijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel1 jaar agoAndré Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel1 jaar agoOphef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel1 jaar agoVolgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel1 jaar agoZangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten