Actueel
Na Ron Brandsteder-flater: RTL weigert ook eerbetoon Loretta Schrijver

Waarom RTL 4 geen eerbetoon bracht na het overlijden van Ron Brandsteder – en de discussie over Loretta Schrijver
Het 0verlijden van Ron Brandsteder op 74-jarige leeftijd heeft Nederland diep geraakt. De geliefde televisiepresentator was tientallen jaren lang een bekend gezicht op de Nederlandse televisie. Zijn 0verlijden leidde tot een golf van verdriet en nostalgie. Toch bleef het opvallend stil bij RTL 4, het commerciële televisienetwerk waar Brandsteder jarenlang werkte.
Er kwam geen speciaal eerbetoon, geen herhaling van oude programma’s, geen documentaire over zijn rijke carrière. De enige omroep die inhoudelijk aandacht aan zijn 0verlijden besteedde was Omroep MAX, terwijl juist RTL over een goedgevuld archief beschikt met programma’s van Ron. Dat zorgde voor flinke verbazing bij zowel televisiekijkers als media-insiders.
Verwarring en teleurstelling: waar bleef het eerbetoon?
Voor veel televisieliefhebbers voelde het uitblijven van een herdenkingsprogramma als een gemiste kans. Niet alleen werkte Ron Brandsteder jarenlang voor RTL, hij was ook medeverantwoordelijk voor de populariteit van programma’s zoals Wie Ben Ik?, Ron’s Honeymoon Quiz en Te Land, Ter Zee en In de Lucht.
In het programma RTL Boulevard werd de stilte vanuit de zender direct besproken. Een redacteur liet weten:
“Vind je het niet raar… Ik vind het best wel raar… Hij heeft natuurlijk twintig jaar bij ons gewerkt. Waarom is er dan geen herhaling van bijvoorbeeld Wie Ben Ik? uitgezonden?”
De opmerking sloeg de spijker op zijn kop: de afwezigheid van eerbetoon viel op, en zorgde zelfs intern voor gefronste wenkbrauwen.
Rob Goossens: “Het was een zakelijke beslissing”
Volgens televisiekenner Rob Goossens ligt de oorzaak van deze keuze niet zozeer bij persoonlijke afwegingen, maar bij zakelijke belangen. Goossens denkt dat zenderbaas Peter van der Vorst vooral keek naar kijkcijfers en reclame-inkomsten.
“Ik denk dat zo’n eerbetoon relatief ‘oud’ gescoord zou hebben,” zegt Goossens. “Dat is in de ogen van een commerciële zender zonde voor de marktaandelen.”
Met andere woorden: het risico dat een herhaling van een jaren ’90-programma niet goed bekeken zou worden, woog zwaarder dan het sentiment rondom het 0verlijden van Brandsteder.
Toch roept die benadering vragen op, zeker bij het publiek. Moet alles in televisie draaien om kijkcijfers? Of mag er, in uitzonderlijke gevallen, ook ruimte zijn voor waardigheid en eerbetoon?
De discussie laait op: krijgt Loretta Schrijver wél een eerbetoon?
De discussie kreeg deze week een extra lading na het 0verlijden van Loretta Schrijver, een andere grote naam uit de RTL-stal. Loretta werkte tientallen jaren bij RTL en werd door Van der Vorst zelfs omschreven als “Mevrouw RTL”.
Daarom luidt de vraag nu: gaat RTL dit keer wél hun programmering aanpassen? Of wordt ook dit eerbetoon uitbesteed aan een andere omroep, zoals eerder gebeurde bij Ron?
Een bewogen verleden bij Omroep MAX
Een complicerende factor is dat Loretta Schrijver, ondanks een korte periode bij Omroep MAX, geen fijne ervaring had met die zender. In interviews sprak ze openlijk over haar burn-out, die mede werd veroorzaakt door de werkomstandigheden bij MAX.
“Ik zat thuis met een burn-out en wilde nog een kort kinderfilmpje inspreken,” vertelde Loretta in een eerder interview. “Jan Slagter was woedend. Uiteindelijk las ik in de krant dat ik ontslagen was.”
Het leidde ertoe dat Loretta zich terugtrok uit Hilversum. Haar verbondenheid met RTL was daarentegen sterk en langdurig — des te meer reden voor de zender om een eerbetoon te brengen.
RTL “beraadt zich” nog op een mogelijke herdenking
Op de redactie van Shownieuws meldde Bart Ettekoven dat RTL nog overweegt hoe zij het 0verlijden van Loretta Schrijver zullen herdenken.
“RTL beraadt zich nog over de invulling van een mogelijk eerbetoon,” zei Ettekoven. “Loretta heeft zelf ooit aangegeven dat ze het mooi zou vinden als bijvoorbeeld een natuurdocumentaire die zij heeft ingesproken, nog eens wordt uitgezonden.”
Volgens RTL is daarover nagedacht, maar is nog geen definitieve beslissing genomen. Wel wijst de zender erop dat het 0verlijden van Loretta in diverse programma’s ruim aan bod kwam, waaronder in RTL Boulevard en Editie NL.
Voor sommige kijkers voelt dat als onvoldoende. Zeker gezien de emotionele band die Loretta met RTL had, lijkt een uitgebreider eerbetoon passend — en gepast.
Een gemiste kans voor televisienostalgie?
De situatie rondom Ron Brandsteder en Loretta Schrijver legt een dieper probleem bloot: de manier waarop commerciële zenders omgaan met afscheid en herdenken. Waar publieke omroepen als MAX vaker stilstaan bij het erfgoed van televisie-iconen, kiezen commerciële partijen soms voor de veilige route: geen afwijking van het uitzendschema, geen risico voor marktaandeel.
Toch zijn er ook voorbeelden waarin RTL wél ruimte maakte voor herdenkingen, zoals bij het 0verlijden van Carlo Picornie, of bij bijzondere jubileums van iconische programma’s. De wisselvalligheid daarin zorgt bij kijkers en critici voor verwarring.
Publieke opinie: eerbetoon of kijkcijfers?
Op sociale media wordt er volop gediscussieerd over het uitblijven van een eerbetoon aan Ron Brandsteder. Veel reacties zijn kritisch richting Peter van der Vorst. Kijkers vragen zich af waarom commerciële belangen zwaarder lijken te wegen dan het vieren van een carrière die miljoenen mensen plezier heeft gebracht.
Een veel gedeelde reactie op X (voorheen Twitter) luidt:
“Ron Brandsteder was jarenlang een vertrouwd gezicht in onze huiskamers. Het minste wat RTL had kunnen doen, is één avond inruimen voor een eerbetoon.”
Anderen pleiten ervoor dat omroepen in de toekomst vaste protocollen moeten opstellen voor het herdenken van belangrijke mediapersoonlijkheden. Een soort ‘code van eer’, waarbij het menselijke aspect vóór het commerciële gaat.
Loretta’s stem: symbool van kwaliteit
Mocht RTL besluiten om alsnog iets te organiseren ter nagedachtenis aan Loretta Schrijver, dan is er genoeg materiaal beschikbaar. Van haar eerste nieuwsuitzendingen bij RTL Nieuws tot haar tijd bij Koffietijd, The Masked Singer en haar werk als voice-over voor natuurdocumentaires: Loretta’s archief is rijk, divers en geliefd.
Een heruitzending van een natuurdocumentaire met haar stem zou een passend, ingetogen en stijlvol eerbetoon kunnen zijn. Niet alleen omdat zij het zelf had gewenst, maar ook omdat het de rust, diepte en kracht van haar stem én persoonlijkheid weerspiegelt.
Conclusie: de balans tussen respect en commercie
Het uitblijven van een televisueel eerbetoon aan Ron Brandsteder heeft veel losgemaakt. Niet alleen vanwege het gebrek aan erkenning voor een legendarisch tv-icoon, maar ook vanwege de bredere vraag: hoe gaan we in Nederland om met onze tv-erfenis?
Bij het 0verlijden van Loretta Schrijver heeft RTL nog de kans om het anders te doen — om te kiezen voor eerbetoon in plaats van kijkcijferbehoud. Zoals velen het verwoorden: als je het voor haar niet doet, voor wie dan wél?
Het is nu aan de zenderleiding om te laten zien dat er ruimte is voor waardering, zelfs in een commerciële context. De kijker is er klaar voor — en verdient het ook.

Actueel
Uit de Schulden per direct van de buis: Hiermee is John veel te ver gegaan

Kritiek op ‘Uit de Schulden’ met John Williams laait op: “Waar ligt de grens?”
John Williams staat al jaren bekend als de empathische presentator die zich inzet voor mensen in moeilijke situaties. Met programma’s als Help, Mijn Man Is Klusser! en Een dubbeltje op zijn kant won hij harten en prijzen. Maar nu is hij verwikkeld geraakt in een mediastorm die vragen oproept over ethiek, privacy en de grens van televisie als hulpplatform. Zijn nieuwste programma Uit de Schulden, dat sinds kort op RTL te zien is, ligt hevig onder vuur na een uitzending waarin de kwetsbaarheid van een deelnemer centraal stond – misschien wel té centraal.
Het concept van het programma
Uit de Schulden volgt mensen die financieel in zwaar weer zijn beland en hulp zoeken om weer grip op hun leven te krijgen. Met John Williams als gastheer en een team van experts wordt geprobeerd de financiële situatie van deelnemers in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen. De bedoeling: een baken van hoop bieden voor kijkers én deelnemers. Maar in de aflevering waarin de 36-jarige Kevin zijn verhaal vertelt, sloeg die intentie volgens velen om in het tegenovergestelde: onbedoelde publieke vernedering.
Kevin wil stoppen, maar de camera blijft draaien
Kevin, die in de uitzending expliciet niet in beeld wil vanwege zijn schaamte, doet toch zijn verhaal. Al snel blijkt dat de jonge man niet alleen met financiële zorgen worstelt, maar ook mentaal diep zit. Hij heeft openlijk aangegeven dat hij in een depressie verkeert en aangeeft niet langer mee te willen doen aan de opnames.
Wat volgt, is pijnlijk voor veel kijkers. In plaats van de wens van Kevin te respecteren, besluiten John Williams en het camerapersoneel alsnog bij hem thuis aan te bellen. Terwijl de camera draait, laat Kevin duidelijk weten dat hij er op dat moment niet klaar voor is: “We zouden het dolgraag willen, maar we zijn nu nog niet in staat om het proces aan te gaan. Het is tijd voor rust, want we zijn bang dat we onszelf voorbijlopen.”
“RTL moet zich kapot schamen”
De scène leidde tot onmiddellijke verontwaardiging op sociale media. Maar de meest felle kritiek kwam van tv-analist en voormalig zenderbaas Tina Nijkamp. Op haar populaire Instagramkanaal haalt zij hard uit naar RTL en John Williams. “Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen op beeld te helpen? Is hij opgeleid psycholoog? Wat zijn de waarborgen? Waarom is deze aflevering überhaupt uitgezonden?”
Volgens Nijkamp gaat het hier niet meer om hulp, maar om exploitatie van kwetsbaarheid. Ze schrijft: “RTL moet zich kapot schamen. Dit is geen hulptelevisie, dit is het overschrijden van een morele grens die je als programmamaker niet zou mogen passeren.”
De stilte bij RTL
Wat het extra wrang maakt voor veel kijkers, is dat RTL vooralsnog geen publiek commentaar heeft geleverd op de ophef. Noch John Williams, noch Peter van der Vorst – verantwoordelijk voor de programmatische keuzes bij de zender – heeft een reactie gegeven. Dat steekt, zeker omdat het programma wordt gepresenteerd als een warmhartig initiatief.
Veel mensen vragen zich af waarom er geen onafhankelijke begeleiding zichtbaar is tijdens de opnames. Is er psychologische hulp beschikbaar? Worden deelnemers ook na afloop nog begeleid? Of houdt de zorg op zodra de aftiteling in beeld komt?
Televisie versus verantwoordelijkheid
Het incident met Kevin roept bredere vragen op over reality-televisie waarin kwetsbare mensen centraal staan. Wanneer wordt hulp zendtijd? En wanneer verandert die zendtijd in uitbuiting?
Televisie is per definitie een medium dat draait om zichtbaarheid, impact en emoties. Maar wanneer mensen zélf aangeven die zichtbaarheid niet aan te kunnen, zou dat volgens veel critici boven alle andere belangen moeten staan.
Tina Nijkamp stelt: “Deze jongen gaf letterlijk aan dat hij niet wilde, niet kón. Wat moet er nog gebeuren voordat een redactie besluit de camera neer te leggen?” Ze verwijst naar eerdere situaties in de televisiewereld waarbij kwetsbare mensen centraal stonden en de gevolgen later groot bleken, ook mentaal. “Je speelt niet met levens,” klinkt het onder een van haar posts.
John Williams onder vuur
De kritiek richt zich niet alleen op het programma, maar ook op John Williams zelf. De presentator staat te boek als vriendelijk, meelevend en professioneel, maar krijgt nu het verwijt dat hij te ver is gegaan. “Hij verdient geld aan deze mensen,” stelt Nijkamp. “Hij produceert het programma zelf mee. Dan is het niet alleen presenteren, dan ben je ook verantwoordelijk.”
Voor veel kijkers wringt dat. “We zagen John in de aflevering niet ingrijpen. Sterker nog: hij stond voor de deur terwijl iemand in mentale nood duidelijk ‘nee’ zei. Dat doet pijn om te zien,” aldus een kijker op X (voorheen Twitter).
Mediamensen roeren zich
Ook andere mediamakers en journalisten hebben zich inmiddels uitgesproken. Sommigen benadrukken dat televisie ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Een deelnemer die op camera zijn grenzen aangeeft, moet gehoord worden – zeker wanneer het om mentale gezondheid gaat.
Psycholoog en media-adviseur Michel Diercks noemt het in Trouw “een pijnlijk voorbeeld van hoe goede bedoelingen kunnen ontsporen zonder professionele begeleiding.” Volgens hem zouden programma’s als Uit de Schulden alleen gemaakt mogen worden in nauwe samenwerking met zorgprofessionals. “Wat als Kevin geen netwerk had om op terug te vallen? Wat als dit uitloopt op iets ernstigers? Wie neemt dan verantwoordelijkheid?”
Oproep tot reflectie en herziening
De roep om verandering wordt luider. Verschillende kijkers en mediaprofessionals pleiten ervoor dat RTL in gesprek gaat met onafhankelijke instanties om de ethiek van hun programma’s onder de loep te nemen. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat er een toezichthouder zou moeten komen voor dit soort realityformats, waarin duidelijke grenzen en gedragsregels worden vastgelegd.
Tina Nijkamp sluit zich hierbij aan en roept RTL op om in elk geval de betreffende aflevering offline te halen en zich publiekelijk te verontschuldigen bij Kevin en zijn familie.
Een les voor de toekomst?
Of het programma Uit de Schulden nu wordt stopgezet of niet, één ding is duidelijk: de discussie die deze aflevering heeft losgemaakt, gaat veel verder dan één incident. Het raakt aan de kern van wat televisie vermag – en waar de grenzen liggen.
Voor John Williams betekent dit wellicht een keerpunt. Niet omdat zijn intenties per se fout waren, maar omdat zelfs goede bedoelingen kunnen uitmonden in pijnlijke uitkomsten als er geen ruimte is voor reflectie en correctie.
En voor RTL betekent dit: luisteren. Naar de kritiek. Naar de kijker. En vooral naar mensen zoals Kevin, die even geen camera nodig hebben, maar rust.
🗣 Wat vind jij? Moeten programma’s als Uit de Schulden aan strengere regels worden gebonden? Praat mee via onze Facebookpagina en laat je mening achter – met respect voor elkaar én voor de mensen om wie het gaat.
-
Actueel5 maanden geleden
Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel4 maanden geleden
Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel5 maanden geleden
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel5 maanden geleden
Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel5 maanden geleden
André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel4 maanden geleden
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel4 maanden geleden
Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel5 maanden geleden
😱 Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!