Actueel
Máxima hard aangepakt op de nationale televisie: ‘Dit is echt van de gekken!’
Koningin Máxima is samen met haar echtgenoot, Koning Willem-Alexander, en hun twee dochters, Prinses Alexia en Kroonprinses Amalia, in Parijs om de Olympische Spelen te bezoeken. Het gezin is in de Franse hoofdstad om sporters aan te moedigen en de wedstrijden te volgen. Ondanks hun aanwezigheid in het wereldwijde sportevenement, verloopt hun bezoek niet zonder problemen.

Normaal gesproken heeft het Koninklijk Huis vooral te maken met de Nederlandse pers en de privacy die hen wordt gegund. Echter, tijdens internationale evenementen zoals de Olympische Spelen worden ze blootgesteld aan pers van over de hele wereld. Dit heeft geleid tot een aantal onfortuinlijke foto’s en situaties.

Zo zijn er beelden verschenen van Willem-Alexander en Máxima die enthousiast langs de zijlijn staan te schreeuwen om de sporters aan te moedigen. Critici beschouwen dit gedrag als ongepast voor leden van het Koninklijk Huis en vinden dat het Koningspaar zich meer ingetogen zou moeten gedragen.

Ook Prinses Alexia heeft aandacht getrokken, hoewel niet op de manier die men zou verwachten. Er zijn foto’s van haar waarop ze kauwgom kauwt en cola drinkt, zelfs al vroeg in de ochtend.

Deze beelden hebben geleid tot verdere kritiek op de jongste telg van de koninklijke familie. Hoewel het belangrijk is te onthouden dat de leden van het Koninklijk Huis ook gewoon mensen zijn, heeft dit de nodige discussie opgeroepen.

Story-baas Guido den Aantrekker, die geen fan is van het Koninklijk Huis en het liefst zou zien dat het koningschap wordt afgeschaft, heeft zijn kritiek geuit. Hij is bijzonder kritisch over Koningin Máxima en haar rol.

“Het is toch eigenlijk absurd dat iemand die niet eens uit de familie komt, zoals Máxima, zo’n prominente rol speelt bij de Verenigde Naties en andere internationale fora zoals het WEF? Ze lijkt haar rol te eisen omdat haar leven anders te leeg zou zijn. Het is gewoon niet gepast,” aldus Guido.

Hij vindt dat Máxima en Willem-Alexander zich zouden moeten beperken tot meer traditionele koninklijke taken, zoals het knippen van linten. “Kijk naar Prins Bernhard, die begreep hoe het moest.

Hij reed in Ferrari’s, veroorzaakte ongelukjes, en leefde op een manier die ons tenminste waar voor ons geld gaf,” zegt Guido. Hélène Hendriks voegt daaraan toe: “Máxima houdt wel heel erg toezicht op haar kinderen. Alexia lijkt echt los te gaan met die kauwgom en cola. Ach, laat haar toch?”

Guido sluit zijn betoog af met een laatste opmerking over Máxima’s rol en gedrag: “Nee, dat trekt zij niet hoor, moeder…” Deze opmerking benadrukt zijn onvrede met hoe de koninklijke familie zich gedraagt tijdens hun publieke optredens.
Actueel
‘Knallende ruzie in Oranje-spelershotel na duel met Japan’

Het 2-2 gelijkspel van het Nederlands elftal tegen Japan op het WK 2026 blijft de gemoederen bezighouden. In de podcast Kick Off van De Telegraaf bespreken journalisten Mike Verweij en Valentijn Driessen uitgebreid de wedstrijd, waarbij vooral de tactische keuzes van bondscoach Ronald Koeman onderwerp van gesprek zijn.
Volgens beide journalisten gaf Oranje een overwinning uit handen in een wedstrijd waarin het lange tijd op koers leek te liggen voor drie punten.
Vraagtekens bij de wissels van Koeman
Vooral de wissels van Koeman kregen kritiek. Verweij stelt dat de aanpassingen in de tweede helft niet het gewenste effect hadden en mogelijk zelfs hebben bijgedragen aan het verlies van controle over de wedstrijd.
Volgens hem mag daar intern best kritisch naar gekeken worden.
“Ik hoop dat er spelers zijn die zich afvragen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt”, aldus Verweij. Vooral het feit dat Nederland na de 2-1 voorsprong snelheid en diepgang verloor, roept volgens hem vragen op.
Ook Valentijn Driessen begrijpt de keuzes niet volledig. Volgens hem speelde Oranje juist in de kaart van Japan door aanvallende dreiging van het veld te halen op een moment dat de tegenstander risico’s moest nemen.
Gravenberch krijgt lof
Waar er kritiek klonk op bepaalde onderdelen van het spel, was er ook ruimte voor complimenten. Ryan Gravenberch werd door Verweij nadrukkelijk genoemd als een van de uitblinkers aan Nederlandse zijde.
De middenvelder verzorgde de assists bij zowel de openingstreffer van Virgil van Dijk als de tweede Nederlandse treffer van Crysencio Summerville.
Volgens Verweij krijgt Gravenberch niet altijd de waardering die hij verdient.
De Liverpool-middenvelder speelde volgens hem een belangrijke rol in het aanvalsspel van Oranje en liet zien waarom hij op het hoogste niveau actief is. Met twee assists leverde hij een directe bijdrage aan beide Nederlandse doelpunten.
Discussie over rol van aanvoerder Van Dijk
Ook aanvoerder Virgil van Dijk werd na afloop besproken. Niet vanwege zijn doelpunt, maar vanwege zijn analyse van de wedstrijd na het laatste fluitsignaal.
Driessen vond dat Van Dijk als leider van het elftal eerst naar de collectieve verantwoordelijkheid had moeten kijken voordat individuele fouten werden benoemd.
Volgens de journalist droegen meerdere spelers verantwoordelijkheid voor de tegentreffers van Japan en had Oranje als geheel beter moeten verdedigen op cruciale momenten.
Met name bij de gelijkmaker in de slotfase zag Driessen meerdere spelers tekortschieten, waardoor hij van mening is dat de focus niet uitsluitend op individuele situaties mag worden gelegd.
Oranje laat kansen liggen
Voor het Nederlands elftal voelt het gelijkspel tegen Japan als een gemiste kans. Oranje kwam tweemaal op voorsprong, maar slaagde er niet in om die voorsprong vast te houden.
Daardoor begint Nederland het WK met één punt, terwijl concurrenten in de groep mogelijk direct afstand kunnen nemen.
De komende dagen zal de technische staf analyseren waar het misging. Vooral de fase na de 2-1 voorsprong zal daarbij onder de loep worden genomen.
Focus op herstel
Ondanks de teleurstelling blijft alles nog mogelijk voor Oranje op dit wereldkampioenschap. Met twee groepswedstrijden te gaan heeft Nederland nog volop kansen om zich te plaatsen voor de volgende ronde.
Wel is duidelijk dat de discussie over tactiek, wissels en leiderschap voorlopig nog niet zal verstommen. De wedstrijd tegen Japan heeft voldoende stof doen opwaaien om de komende dagen onderwerp van gesprek te blijven binnen en buiten het spelerskamp.
-
Actueel1 jaar agoHardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel1 jaar agoJutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel1 jaar agoMartijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel1 jaar agoKijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel1 jaar agoAndré Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel1 jaar agoOphef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel1 jaar agoVolgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel1 jaar agoZangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten