Actueel
Mannelijk Nederland weet het zeker na pikante onthulling van Katja Schuurman: ‘Katja is een nymfomane!’

Katja Schuurman op 50-jarige leeftijd nog altijd spraakmakend: van soapster tot sterke vrouw met een rijke carrière
Katja Schuurman, inmiddels 50 jaar, blijft een van de meest herkenbare gezichten van de Nederlandse showbizz. Haar naam roept bij velen nostalgische gevoelens op, mede dankzij haar iconische rol in ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’. Maar Katja is veel meer dan alleen actrice of zangeres. Ze is een vrouw die zich door de jaren heen steeds opnieuw heeft uitgevonden, en nog altijd weet te verrassen – zowel op televisie als in persoonlijke interviews.
Doorbraak in GTST en als zangeres
Katja brak in 1994 door als Jessica Harmsen in de populaire soap ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’, een rol die ze vijf jaar lang met verve vertolkte. Ze werd daarmee een van de bekendste gezichten van de Nederlandse televisie. Tegelijkertijd veroverde ze ook de hitlijsten, als onderdeel van het gelegenheidsmuziektrio ‘Linda, Roos & Jessica’, samen met collega’s Guusje Nederhorst en Babette van Veen. Hun debuutsingle ‘Ademnood’ werd een nummer 1-hit en groeide uit tot een klassieker in het Nederlandse poprepertoire.
De jaren die volgden stonden bol van het succes: van hits als ‘Alles of niets’ tot ‘Lange nacht’ en ‘Druppels’. En wie herinnert zich niet de opvallende solohits die Katja scoorde aan het eind van de jaren ’90, waaronder ‘Maar nu heb ik er een’ en ‘Totaal verkocht’? Destijds verrassend onderdeel van een marketingcampagne voor een Nederlands computermerk, maar muzikaal gezien minstens zo catchy.
Niet alleen glamour
Toch draaide Katja’s carrière nooit alleen om glitter en glamour. Ze combineerde haar muzikale talent en acteerwerk met een brede maatschappelijke betrokkenheid. Zo reisde ze als documentairemaker de wereld rond voor programma’s waarin ze aandacht vroeg voor kinderen in kwetsbare posities. Die kant van Katja – nieuwsgierig, oprecht en betrokken – raakte veel mensen diep.
Ondanks de veelzijdigheid van haar werk, blijft Katja regelmatig het gesprek van de dag. Niet per se vanwege de rollen die ze speelt of de projecten die ze leidt, maar juist door haar openhartigheid. Ze schuwt het niet om persoonlijke thema’s aan te snijden, en laat zich zelden van de wijs brengen door publieke reacties.
Openhartigheid in ‘De Klassenavond’
Een recent voorbeeld daarvan zagen kijkers tijdens een aflevering van het tv-programma ‘De Klassenavond’. Daarin worden bekende Nederlanders herenigd met hun klasgenoten van vroeger, wat vaak leidt tot bijzondere gesprekken over het verleden. Katja vertelde open over haar jeugd en de zoektocht naar volwassenheid, en sprak ook over de eerste keer dat ze verliefd werd en hoe ze haar eerste seksuele ervaring beleefde.
Hoewel sommige kijkers schrokken van haar directe woorden, was er ook veel bewondering voor de manier waarop ze zonder schaamte en met veel zelfspot vertelde over haar ervaringen. Katja blijft daarmee trouw aan wie ze is: een vrouw die leeft met het hart op de tong, en die haar verhalen niet filtert voor de buitenwereld.
Media-aandacht en reacties
Haar openheid werd uiteraard ook besproken aan andere talkshowtafels. Zo kwam het fragment voorbij bij ‘Vandaag Inside’, waar de mannen vaak met een knipoog en een scherpe mening reageren op opvallende televisiefragmenten. Hoewel sommige opmerkingen daar zorgden voor discussie onder kijkers, laat Katja zich zelden leiden door commentaar. Ze weet al jaren hoe ze met kritiek moet omgaan – en misschien juist daardoor blijft ze zo dicht bij zichzelf.
In plaats van zich terug te trekken of te reageren op elke uitspraak in de media, kiest Katja er meestal voor om het gesprek breder te trekken. In eerdere interviews benadrukte ze al vaker dat seksualiteit, zelfontdekking en vrijheid van expressie onderwerpen zijn die voor iedereen bespreekbaar moeten zijn – zonder dubbele standaarden.
Een vrouw van nu
Het is niet toevallig dat Katja nog steeds als een van de meest aansprekende vrouwelijke persoonlijkheden wordt gezien. In een wereld waarin bekende vrouwen vaak onder het vergrootglas liggen, laat zij zien dat het ook anders kan. Ze is zichtbaar ouder geworden, maar doet dat met stijl en zonder excuses. Ze is moeder, actrice, presentatrice, zangeres – maar vooral iemand die ruimte durft in te nemen, ook als dat spanning oproept.
En die kracht – het vermogen om jezelf te blijven temidden van verwachtingen en oordelen – is misschien wel haar grootste prestatie. Ze blijft trouw aan haar eigen verhaal, hoe ongewoon of onconventioneel dat ook mag zijn. Dat maakt haar tot een inspiratiebron voor velen: vrouwen én mannen, jong én oud.
Terugblikken met trots
Op 50-jarige leeftijd kijkt Katja terug op een indrukwekkende carrière die zich uitstrekt over bijna drie decennia. Van tieneridool tot volwassen rolmodel, van popzangeres tot documentairemaker: ze heeft altijd haar eigen weg gekozen. En dat doet ze nog steeds.
De fascinatie rondom Katja is dan ook niet alleen gebaseerd op uiterlijk of roem, maar vooral op haar lef. Het lef om keuzes te maken die niet altijd gemakkelijk zijn, om taboes te doorbreken en om telkens opnieuw op te staan – als moeder, als artiest, als mens.
Vooruitkijken
Wat de toekomst haar brengt? Katja zelf zegt daarover dat ze nog lang niet klaar is. Ze staat open voor nieuwe projecten, nieuwe rollen, en nieuwe inzichten. Misschien verschijnt er nog eens een muzikale comeback, misschien komt er een boek – of misschien kiest ze voor iets totaal onverwachts. Bij Katja weet je het nooit helemaal zeker, en dat maakt haar juist zo intrigerend.
Ze laat zich niet vangen in vaste kaders, en blijft zichzelf uitdagen. En juist dat maakt haar een unieke figuur in de Nederlandse entertainmentwereld. Iemand die niet alleen herinneringen oproept, maar ook telkens weer verrast.

Actueel
Gordon zat op laatste vlucht Jonnie Boer naar Bonaire: ´Hij zag er heel slecht uit´

In een openhartig gesprek tijdens de interviewserie Bij Andy in de Auto vertelt Gordon over een bijzondere samenloop van omstandigheden. De zanger en presentator zat namelijk op dezelfde vlucht naar Bonaire als sterrenchef Jonnie Boer, die enkele dagen later op het eiland overleed aan de gevolgen van een longembolie.
Laatste reis naar de zon
Jonnie Boer, bekend van sterrenrestaurant De Librije, overleed op 60-jarige leeftijd. Zijn overlijden kwam hard aan in de Nederlandse culinaire wereld en daarbuiten. Nu blijkt dat Gordon hem nog kort voor zijn overlijden heeft gesproken. “Ik zat dus gewoon aan boord met Jonnie en zijn vrouw. En nu vliegt hij terug in een kist,” vertelt Gordon zichtbaar aangedaan. “Dat is toch nauwelijks te bevatten.”
Een schrikbarende indruk
Gordon beschrijft dat hij tijdens de vlucht kort contact had met Jonnie Boer en daarbij opmerkte dat hij er “echt slecht uitzag.” Hij benadrukt dat hij daar behoorlijk van schrok. “Ik vond hem altijd een heel mooie man, maar toen ik hem daar zag, dacht ik: dit is niet goed. Hij zag er moe en getekend uit.”
Het contrast met het vakantieleven
Terwijl Gordon zelf aangeeft heerlijk te hebben kunnen uitrusten op Bonaire, vormt het besef dat iemand uit zijn nabijheid tijdens diezelfde reis zijn laatste dagen beleefde, een schril contrast. Het moment laat hem zichtbaar niet onberoerd, en hij deelt het verhaal niet vanuit sensatie, maar eerder als verwerking en verwondering.
Oprechte verbazing in de auto
Gastheer Andy van der Meijde reageert op het verhaal met verbazing en stelt de vraag of Jonnie wellicht overwerkt was. Gordon knikt en suggereert dat het misschien inderdaad zo was. De gedachte dat zelfs succesvolle en ogenschijnlijk energieke mensen plotseling uit het leven kunnen worden gerukt, raakt een gevoelige snaar.
Lichte toon slaat snel om
De sfeer in de auto verandert echter snel wanneer Andy’s telefoon gaat en een plagerige opmerking volgt, die Gordon gretig oppakt. Binnen een paar zinnen verandert het gesprek van een moment van rouw naar een luchtige, bijna banale uitwisseling. Het contrast is opvallend en typerend voor de losbandige toon van de serie.
Kritiek op toonverschuiving
Niet iedereen zal die toonverschuiving kunnen waarderen. De abrupte overgang van serieuze rouw naar grove grappen kan bij sommige kijkers overkomen als ongepast. Toch is het voor wie Gordon kent niet geheel onverwacht: hij schuwt geen directe uitspraken, ook niet op gevoelige momenten.
Een ongemakkelijke botsing tussen rouw en realiteit
Het fragment uit Bij Andy in de Auto toont hoe rouw en luchtigheid soms pijnlijk door elkaar heen kunnen lopen. Gordon deelt een oprechte ervaring over een laatste ontmoeting met Jonnie Boer, maar laat tegelijkertijd ook zien hoe snel een gesprek kan omslaan. Voor sommigen een teken van oneerbiedigheid, voor anderen juist een illustratie van hoe mensen omgaan met verlies in een wereld waarin alles continu doorgaat.
-
Actueel4 maanden geleden
Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel3 maanden geleden
Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel4 maanden geleden
Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel4 maanden geleden
André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel4 maanden geleden
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel4 maanden geleden
😱 Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!
-
Actueel5 maanden geleden
André Hazes wordt nog keer vader: ‘Baby al onderweg’
-
Actueel3 maanden geleden
Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg