Actueel
MAFS-kijkers herkennen Femke: “Een actrice”

Married At First Sight keert terug: prachtige Femke maakt indruk, maar kijkers twijfelen aan haar deelname
Na een jaar vol wachten, speculeren en anticiperen, was het op maandagavond eindelijk zover: het tiende seizoen van Married At First Sight (MAFS) ging van start op RTL 4. De populaire datingshow keerde terug met een frisse opzet, nieuwe experts en – zoals altijd – een kleurrijke mix van deelnemers. Maar één vrouw wist meteen de aandacht van heel kijkend Nederland te trekken: de oogverblindende Femke.
Nieuwe experts, nieuwe aanpak
Na de veelbesproken en enigszins teleurstellende afloop van het vorige seizoen, waarin de ene na de andere mismatch zich aandiende, was het tijd voor verandering. MAFS besloot het roer om te gooien en het matchmakingproces grondig te vernieuwen. Matchmaker Radboud Visser en gedragsbioloog Patrick van Veen zijn vervangen. In hun plaats zien we nu onder andere psycholoog Lennart Klipp, die samen met een professioneel datingbureau de kandidaten dit seizoen koppelt.
De presentatie ligt opnieuw in handen van Carlo Boszhard, die zich inmiddels heeft ontpopt tot een vaste waarde binnen het programma. Zijn luchtige stijl, oprechte betrokkenheid en warme aanwezigheid maken hem geliefd bij kijkers, en ook dit seizoen laat hij weer zien waarom hij zo goed past bij het format.
Femke maakt meteen indruk
In de allereerste aflevering van dit nieuwe seizoen maakten we kennis met de eerste bruid: Femke. De 30-jarige, energieke en stijlvolle vrouw viel onmiddellijk op bij het publiek. Niet alleen vanwege haar sprankelende persoonlijkheid, maar vooral door haar opvallende uiterlijk. Femke is een echte verschijning, en dat bleef ook Olaf – de bruidegom aan wie ze gekoppeld is – niet onopgemerkt.
Het moment waarop Femke de trouwlocatie binnenloopt, is er één die menige kijker zal bijblijven. Niet alleen Olaf’s mond valt open van verbazing, ook zijn familie en vrienden zijn zichtbaar onder de indruk. Femke straalt van oor tot oor, lijkt zich op haar gemak te voelen en loopt vol vertrouwen naar haar toekomstige echtgenoot.
“Waarom doet zij hieraan mee?”
Hoewel het programma erop gericht is mensen te koppelen die liefde in hun leven missen, vragen veel kijkers zich hardop af waarom juist iemand als Femke zich heeft opgegeven. Op sociale media wordt er druk gespeculeerd over haar motieven. De reacties zijn niet mals, maar opvallend genoeg wel vrijwel unaniem positief over haar uitstraling.
Een veelgehoorde reactie op X (voorheen Twitter): “Waarom zou Femke zich opgeven voor Married At First Sight? Ze kan toch aan elke vinger tien mannen krijgen.” Een ander schrijft: “Ze heeft dit programma toch helemaal niet nodig? Heel Tinder zou haar kant op swipen.” Nog een kijker stelt: “Eerlijk gezegd snap ik hier niets van. Ze is knap, vlot en komt goed over. Waarom dan MAFS?”
Het zijn opmerkingen die vaker gemaakt worden over opvallend aantrekkelijke kandidaten in realityprogramma’s, maar in het geval van Femke lijkt het extra sterk te leven. Voor sommigen is haar deelname zelfs een reden tot wantrouwen richting de oprechtheid van het programma.
Is Femke een actrice?
De reacties van kijkers gaan zelfs nog een stap verder. Op sociale media duiken theorieën op dat Femke helemaal geen ‘gewone’ deelnemer is, maar een ingehuurde actrice. “Dit is gewoon doorgestoken kaart. Femke is té knap. Dit kan nooit serieus zijn,” zegt een gebruiker op X. Iemand anders reageert cynisch: “De eerste nep-koppel van seizoen 2025 is een feit. Olaf en Femke. Zet maar een kruisje.” Weer een ander vraagt zich hardop af: “Is Femke niet gewoon gecast voor het effect?”
Hoewel er geen enkele aanwijzing is dat het programma kandidaten inhuurt om opzettelijk verwarring of sensatie te creëren, is het niet ongebruikelijk dat populaire realityshows onder vuur liggen van kijkers die twijfelen aan de authenticiteit. En in het geval van Femke is de publieke verbazing vooral te herleiden tot het feit dat haar profiel – aantrekkelijk, intelligent, zelfverzekerd – op het eerste gezicht niet past bij het idee van iemand die ‘geen liefde kan vinden’.
Olaf blijft er nuchter onder
En hoe reageert Olaf, de bruidegom die aan Femke is gekoppeld? Op televisie zien we een rustige en nuchtere man, die vooral onder de indruk lijkt van Femke’s verschijning, maar tegelijkertijd zijn best doet om haar echt te leren kennen. “Ze is prachtig,” is zijn eerste reactie. Toch houdt hij zijn verwachtingen enigszins in toom. “Ik hoop vooral dat we een klik hebben. Uiterlijk is één ding, maar het gaat uiteindelijk om hoe je je samen voelt.”
Zijn familie, die zichtbaar geraakt is door Femke’s entree, lijkt zich geen zorgen te maken. Integendeel: ze zijn enthousiast en hoopvol gestemd. En dat geldt voor Femke zelf ook. Ze geeft aan vooral open te staan voor verbinding en op zoek te zijn naar iemand met wie ze zichzelf kan zijn.
Carlo Boszhard steelt wederom de show
Een belangrijk rustpunt in alle verwarring en speculatie is presentator Carlo Boszhard. Hij weet met zijn charme en empathie precies de juiste toon te vinden in spannende momenten. Zijn gesprekken met de deelnemers zijn warm en respectvol, en zijn humor zorgt voor de nodige luchtigheid tijdens de zenuwslopende huwelijksceremonies.
Veel kijkers spreken hun waardering uit voor Carlo’s rol in het programma. “Zonder Carlo was MAFS niet hetzelfde,” is een vaak gehoorde uitspraak. Ook dit seizoen weet hij weer waarom hij zo’n vaste waarde is voor het format.
Wat kunnen we verwachten?
De eerste aflevering van dit tiende seizoen smaakt duidelijk naar meer. De komst van nieuwe experts, de frisse insteek en de opvallende koppels zorgen ervoor dat de kijker opnieuw geboeid raakt. En hoewel de twijfel rond Femke’s deelname voorlopig nog blijft hangen, zijn er ook veel mensen die simpelweg genieten van het liefdesavontuur dat zich voor hun ogen ontvouwt.
Het blijft afwachten hoe de relatie tussen Femke en Olaf zich ontwikkelt. Zijn ze daadwerkelijk een goede match? Of is de chemie die we op het eerste gezicht zien, slechts oppervlakkig? En wat zijn de intenties van Femke werkelijk? Eén ding is zeker: kijkend Nederland zal het op de voet blijven volgen.
Tot slot
Of Femke nu een ‘actrice’ is, of simpelweg een oprechte vrouw op zoek naar liefde – haar deelname aan Married At First Sight heeft nu al voor het nodige stof doen opwaaien. In een tijd waarin realitytelevisie steeds vaker onder een vergrootglas ligt, is het logisch dat kijkers scherp toekijken. Maar uiteindelijk draait het programma om verbinding, om de zoektocht naar een partner, en om de magie van de eerste ontmoeting.
Voor nu is Femke hét gezicht van het nieuwe seizoen, en zal het interessant zijn om te zien hoe haar liefdesverhaal zich ontvouwt. Wordt het een sprookje? Of toch een geval van mooie schijn? Tijd – en een reeks afleveringen – zal het leren.

Actueel
Uit de Schulden per direct van de buis: Hiermee is John veel te ver gegaan

Kritiek op ‘Uit de Schulden’ met John Williams laait op: “Waar ligt de grens?”
John Williams staat al jaren bekend als de empathische presentator die zich inzet voor mensen in moeilijke situaties. Met programma’s als Help, Mijn Man Is Klusser! en Een dubbeltje op zijn kant won hij harten en prijzen. Maar nu is hij verwikkeld geraakt in een mediastorm die vragen oproept over ethiek, privacy en de grens van televisie als hulpplatform. Zijn nieuwste programma Uit de Schulden, dat sinds kort op RTL te zien is, ligt hevig onder vuur na een uitzending waarin de kwetsbaarheid van een deelnemer centraal stond – misschien wel té centraal.
Het concept van het programma
Uit de Schulden volgt mensen die financieel in zwaar weer zijn beland en hulp zoeken om weer grip op hun leven te krijgen. Met John Williams als gastheer en een team van experts wordt geprobeerd de financiële situatie van deelnemers in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen. De bedoeling: een baken van hoop bieden voor kijkers én deelnemers. Maar in de aflevering waarin de 36-jarige Kevin zijn verhaal vertelt, sloeg die intentie volgens velen om in het tegenovergestelde: onbedoelde publieke vernedering.
Kevin wil stoppen, maar de camera blijft draaien
Kevin, die in de uitzending expliciet niet in beeld wil vanwege zijn schaamte, doet toch zijn verhaal. Al snel blijkt dat de jonge man niet alleen met financiële zorgen worstelt, maar ook mentaal diep zit. Hij heeft openlijk aangegeven dat hij in een depressie verkeert en aangeeft niet langer mee te willen doen aan de opnames.
Wat volgt, is pijnlijk voor veel kijkers. In plaats van de wens van Kevin te respecteren, besluiten John Williams en het camerapersoneel alsnog bij hem thuis aan te bellen. Terwijl de camera draait, laat Kevin duidelijk weten dat hij er op dat moment niet klaar voor is: “We zouden het dolgraag willen, maar we zijn nu nog niet in staat om het proces aan te gaan. Het is tijd voor rust, want we zijn bang dat we onszelf voorbijlopen.”
“RTL moet zich kapot schamen”
De scène leidde tot onmiddellijke verontwaardiging op sociale media. Maar de meest felle kritiek kwam van tv-analist en voormalig zenderbaas Tina Nijkamp. Op haar populaire Instagramkanaal haalt zij hard uit naar RTL en John Williams. “Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen op beeld te helpen? Is hij opgeleid psycholoog? Wat zijn de waarborgen? Waarom is deze aflevering überhaupt uitgezonden?”
Volgens Nijkamp gaat het hier niet meer om hulp, maar om exploitatie van kwetsbaarheid. Ze schrijft: “RTL moet zich kapot schamen. Dit is geen hulptelevisie, dit is het overschrijden van een morele grens die je als programmamaker niet zou mogen passeren.”
De stilte bij RTL
Wat het extra wrang maakt voor veel kijkers, is dat RTL vooralsnog geen publiek commentaar heeft geleverd op de ophef. Noch John Williams, noch Peter van der Vorst – verantwoordelijk voor de programmatische keuzes bij de zender – heeft een reactie gegeven. Dat steekt, zeker omdat het programma wordt gepresenteerd als een warmhartig initiatief.
Veel mensen vragen zich af waarom er geen onafhankelijke begeleiding zichtbaar is tijdens de opnames. Is er psychologische hulp beschikbaar? Worden deelnemers ook na afloop nog begeleid? Of houdt de zorg op zodra de aftiteling in beeld komt?
Televisie versus verantwoordelijkheid
Het incident met Kevin roept bredere vragen op over reality-televisie waarin kwetsbare mensen centraal staan. Wanneer wordt hulp zendtijd? En wanneer verandert die zendtijd in uitbuiting?
Televisie is per definitie een medium dat draait om zichtbaarheid, impact en emoties. Maar wanneer mensen zélf aangeven die zichtbaarheid niet aan te kunnen, zou dat volgens veel critici boven alle andere belangen moeten staan.
Tina Nijkamp stelt: “Deze jongen gaf letterlijk aan dat hij niet wilde, niet kón. Wat moet er nog gebeuren voordat een redactie besluit de camera neer te leggen?” Ze verwijst naar eerdere situaties in de televisiewereld waarbij kwetsbare mensen centraal stonden en de gevolgen later groot bleken, ook mentaal. “Je speelt niet met levens,” klinkt het onder een van haar posts.
John Williams onder vuur
De kritiek richt zich niet alleen op het programma, maar ook op John Williams zelf. De presentator staat te boek als vriendelijk, meelevend en professioneel, maar krijgt nu het verwijt dat hij te ver is gegaan. “Hij verdient geld aan deze mensen,” stelt Nijkamp. “Hij produceert het programma zelf mee. Dan is het niet alleen presenteren, dan ben je ook verantwoordelijk.”
Voor veel kijkers wringt dat. “We zagen John in de aflevering niet ingrijpen. Sterker nog: hij stond voor de deur terwijl iemand in mentale nood duidelijk ‘nee’ zei. Dat doet pijn om te zien,” aldus een kijker op X (voorheen Twitter).
Mediamensen roeren zich
Ook andere mediamakers en journalisten hebben zich inmiddels uitgesproken. Sommigen benadrukken dat televisie ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Een deelnemer die op camera zijn grenzen aangeeft, moet gehoord worden – zeker wanneer het om mentale gezondheid gaat.
Psycholoog en media-adviseur Michel Diercks noemt het in Trouw “een pijnlijk voorbeeld van hoe goede bedoelingen kunnen ontsporen zonder professionele begeleiding.” Volgens hem zouden programma’s als Uit de Schulden alleen gemaakt mogen worden in nauwe samenwerking met zorgprofessionals. “Wat als Kevin geen netwerk had om op terug te vallen? Wat als dit uitloopt op iets ernstigers? Wie neemt dan verantwoordelijkheid?”
Oproep tot reflectie en herziening
De roep om verandering wordt luider. Verschillende kijkers en mediaprofessionals pleiten ervoor dat RTL in gesprek gaat met onafhankelijke instanties om de ethiek van hun programma’s onder de loep te nemen. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat er een toezichthouder zou moeten komen voor dit soort realityformats, waarin duidelijke grenzen en gedragsregels worden vastgelegd.
Tina Nijkamp sluit zich hierbij aan en roept RTL op om in elk geval de betreffende aflevering offline te halen en zich publiekelijk te verontschuldigen bij Kevin en zijn familie.
Een les voor de toekomst?
Of het programma Uit de Schulden nu wordt stopgezet of niet, één ding is duidelijk: de discussie die deze aflevering heeft losgemaakt, gaat veel verder dan één incident. Het raakt aan de kern van wat televisie vermag – en waar de grenzen liggen.
Voor John Williams betekent dit wellicht een keerpunt. Niet omdat zijn intenties per se fout waren, maar omdat zelfs goede bedoelingen kunnen uitmonden in pijnlijke uitkomsten als er geen ruimte is voor reflectie en correctie.
En voor RTL betekent dit: luisteren. Naar de kritiek. Naar de kijker. En vooral naar mensen zoals Kevin, die even geen camera nodig hebben, maar rust.
🗣 Wat vind jij? Moeten programma’s als Uit de Schulden aan strengere regels worden gebonden? Praat mee via onze Facebookpagina en laat je mening achter – met respect voor elkaar én voor de mensen om wie het gaat.
-
Actueel5 maanden geleden
Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel4 maanden geleden
Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel5 maanden geleden
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel5 maanden geleden
Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel5 maanden geleden
André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel4 maanden geleden
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel4 maanden geleden
Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel5 maanden geleden
😱 Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!