Actueel
Lidl haalt product uit de schappen wat je écht niet mag eten!

Lidl Nederland heeft een grootschalige terugroepactie aangekondigd voor een specifiek product uit hun assortiment: minipretzels met een chocoladelaagje. De supermarktketen waarschuwt consumenten dat deze snack mogelijk schadelijke effecten kan hebben en roept hen op om de producten direct terug te brengen naar de winkel. Volgens Lidl kan consumptie van de pretzels een branderig gevoel in de mond en wondjes op de tong veroorzaken.

De waarschuwing komt voort uit een onderzoek naar de Salted Mini Pretzels van het merk Alpen Fest Style. Het gaat specifiek om de varianten met pure en melkchocolade, die tot eind mei 2025 houdbaar zijn. De terugroepactie geldt voor producten met lotcode 8534 en de streepjescodes 4056489775119 en 4056489775102. Deze minipretzels zijn verkocht in alle Nederlandse filialen van Lidl.
Geen gezondheidsklachten gemeld, maar toch een waarschuwing
Lidl benadrukt dat er tot nu toe geen meldingen zijn ontvangen van klanten die daadwerkelijk klachten hebben ervaren na het eten van de pretzels. Toch heeft de supermarkt ervoor gekozen om uit voorzorg een terugroepactie in te stellen. “We willen mogelijke irritaties voorkomen en nemen daarom geen risico,” aldus een woordvoerder van Lidl.
Het exacte ingrediënt dat deze klachten zou kunnen veroorzaken, is nog niet vastgesteld. Lidl voert op dit moment samen met de leverancier een diepgaand onderzoek uit om de oorzaak te achterhalen. De supermarkt benadrukt dat het hier gaat om een preventieve maatregel en vraagt klanten om de pretzels niet te consumeren.
Wat moeten consumenten doen?
Lidl verzoekt klanten die de betreffende pretzels in huis hebben, deze niet op te eten, maar terug te brengen naar een Lidl-filiaal. Dit geldt zowel voor geopende als ongeopende verpakkingen. Klanten krijgen bij inlevering van het product hun volledige aankoopbedrag terug, ook zonder kassabon. Lidl biedt haar excuses aan voor het ongemak en laat weten dat ze deze situatie serieus nemen.
De supermarktketen heeft haar klantenservice ingeschakeld om eventuele vragen en klachten in behandeling te nemen. Consumenten die gezondheidsklachten ervaren na het eten van de pretzels, worden geadviseerd contact op te nemen met hun huisarts en Lidl hierover te informeren.

Dit is niet de eerste terugroepactie die Nederland deze maand meemaakt. Vorige week werd er al een waarschuwing uitgegeven voor koekjes waarin mogelijk glasdeeltjes zaten. Dit leidde tot veel onrust onder consumenten, aangezien glasdeeltjes ernstige gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt toezicht op de terugroepactie van Lidl en controleert of de supermarktketen de juiste maatregelen neemt om consumenten te beschermen.
Hoe vaak komen terugroepacties voor?
Terugroepacties in de voedingsindustrie komen vaker voor dan veel mensen denken. Meestal gaat het om productiefouten, besmettingen met bacteriën, of onverwachte ingrediënten die een allergische reactie kunnen veroorzaken. Hoewel het niet vaak voorkomt dat een product branderige gevoelens of wondjes veroorzaakt, wordt er in de voedselindustrie snel gehandeld om mogelijke risico’s te beperken.
De NVWA werkt samen met supermarkten en fabrikanten om voedselveiligheid te waarborgen. Wanneer er een mogelijk gevaarlijk product op de markt komt, wordt dit zo snel mogelijk teruggeroepen en via diverse kanalen gecommuniceerd. Vaak krijgen consumenten via de website van de supermarkt, sociale media en persberichten een waarschuwing.

Wat betekent dit voor consumenten?
Voor de gemiddelde klant betekent deze terugroepactie dat extra voorzichtigheid geboden is bij de aanschaf van producten, vooral als het om snacks of bewerkte voedingsmiddelen gaat. Het is belangrijk om waarschuwingen van supermarkten en de NVWA serieus te nemen en producten waarvan de veiligheid niet gegarandeerd kan worden, direct terug te brengen.
Veel consumenten reageren begripvol op de maatregel, al zijn er ook kritische geluiden te horen. Sommigen vragen zich af hoe het mogelijk is dat een dergelijk product überhaupt in de schappen is beland. Lidl heeft aangegeven dat voedselveiligheid een topprioriteit is en dat ze alles in het werk stellen om herhaling te voorkomen.
Hoe nu verder?
De komende dagen zal Lidl samen met de fabrikant verder onderzoek doen naar de oorzaak van de klachten. De resultaten van dit onderzoek zullen bepalend zijn voor verdere maatregelen. Mochten er meer producten getroffen zijn door hetzelfde probleem, dan is de kans groot dat er een uitbreiding van de terugroepactie komt.
Consumenten die de betreffende minipretzels hebben gekocht, wordt nogmaals met klem verzocht deze niet te consumeren en terug te brengen naar de winkel. Voor verdere informatie kunnen zij contact opnemen met de klantenservice van Lidl of de website van de NVWA raadplegen.

De situatie rondom de minipretzels benadrukt nogmaals hoe belangrijk voedselveiligheid is en hoe snel een ogenschijnlijk klein probleem kan uitgroeien tot een nationale terugroepactie. Voor nu is het afwachten op de resultaten van het onderzoek, terwijl Lidl haar klanten zo goed mogelijk probeert te informeren en gerust te stellen.

Actueel
Knallende tv-ruzie tussen Angela de Jong en Ruben Nicolai

Ruzie tussen Angela de Jong en Ruben Nicolai loopt hoog op: ‘Dit gaat echt te ver’
Het is hommeles in televisieland. De uitzending van Kopen Zonder Kijken van afgelopen maandag heeft niet alleen heel wat kijkers verdeeld, maar ook gezorgd voor een flinke woordenwisseling tussen tv-recensente Angela de Jong en presentator Ruben Nicolai. Aanleiding? Een pittige column van Angela, waarin ze fel uithaalt naar de manier waarop de aflevering is verlopen én naar het ontbreken van presentator Martijn Krabbé. Ruben Nicolai is daar duidelijk niet van gediend en noemt het zelfs ‘respectloos’.
Spannende aflevering
In de aflevering van maandag stond het gezin van Kaj en Lieneke centraal. Een jong stel met twee kinderen, waarvan de jongste kampt met gezondheidsproblemen. Ze waren al jaren op zoek naar een passende woning, maar door omstandigheden lukte het hen niet om iets geschikts te vinden. Daarom besloten ze hun zoektocht toe te vertrouwen aan het team van Kopen Zonder Kijken.
Wat begon als een hoopvolle aflevering, kreeg echter een onverwachte wending. Makelaar Alex van Keulen en bouwexpert Bob Sikkes maakten het koppel eerst wijs dat de zoektocht naar een woning mislukt was. Lieneke werd zichtbaar geëmotioneerd en stond op het punt in tranen uit te barsten. Pas minuten later kwam de ontknoping: er was wél een huis gevonden.
Emoties hoog opgelopen
Het ‘toneelstukje’, zoals veel kijkers het omschreven, schoot bij velen in het verkeerde keelgat. En dat gold ook voor Angela de Jong, die in haar column in het AD geen blad voor de mond nam. Ze noemde de actie van Alex en Bob ‘zielig’ en voegde daaraan toe dat dit onder leiding van Martijn Krabbé nooit zou zijn gebeurd.
Haar kritiek richtte zich niet alleen op de manier waarop het team met de emoties van het gezin omging, maar ook op de algemene toon van het programma zonder Krabbé. “Denk als jullie de volgende keer een toneelstukje voorbereiden wél aan hem, aan wat hij zou doen. Dat is het minste wat je kunt doen met zijn erfenis,” schreef Angela.
Ruben Nicolai mengt zich in het debat
De column bleef niet onopgemerkt. Tijdens een uitzending van talkshow Renze liet Ruben Nicolai weten dat hij zich stoorde aan de uitspraken van Angela. Volgens hem was de actie van Alex en Bob misschien ongelukkig, maar zeker geen reden om de afwezigheid van Martijn erbij te halen.
“Ze maken ook gewoon televisie,” verdedigde Nicolai zijn RTL-collega’s. “Dan moet je ook het hele oeuvre van Robert ten Brink in de prullenbak gooien. Die belt ook niet op, die staat ineens met een cameraploeg voor de deur. Het hoort erbij.”
Ruben gaf toe dat het moment in de aflevering ‘niet handig’ was aangepakt, maar vond de vergelijking met Krabbé onnodig. “Je verwijt mensen dat hun presentator er niet is, terwijl hij om een heel goede reden afwezig is. Ze proberen het zo goed mogelijk op te vangen.”
De ophef rondom ‘erfenis’
Het woord ‘erfenis’ blijkt de grootste ergernis van Ruben Nicolai. Volgens hem is het ongepast om zo te spreken over Martijn Krabbé, die nog leeft. “Je zegt: ‘Je moet beter omgaan met de erfenis’. Maar die man leeft nog! Hoe kun je dan praten over een erfenis?”
Angela blijft echter bij haar standpunt. Volgens haar heeft een programma als Kopen Zonder Kijken een bepaalde toon en stijl ontwikkeld die onlosmakelijk verbonden is met Krabbé. “Je kunt ook een erfenis hebben bij leven,” reageert ze. “Dit programma ademt Martijn. Zijn manier van presenteren, de empathie, de rust — dat is zijn nalatenschap, en daar moet je zorgvuldig mee omgaan.”
Tere snaar geraakt
De discussie raakt duidelijk een gevoelige snaar. Niet alleen bij Ruben, maar ook bij veel kijkers die het gesprek online volgen. Op social media wordt druk gedebatteerd over wie er nu gelijk heeft. Sommigen vinden Angela’s kritiek terecht: het moment met Lieneke voelde ongemakkelijk en ongepast. Anderen vinden dat Angela te ver gaat en Ruben juist gelijk heeft met zijn pleidooi voor zijn collega’s.
“Ik snap dat het als tv-moment bedoeld was, maar op zo’n gevoelig moment, met ouders die zo in de stress zitten? Nee, dat doe je niet,” schrijft een kijker op X. Een ander reageert: “Angela heeft wel vaker gelijk, maar dit had ook iets genuanceerder gemogen.”
Waar is Martijn?
Sinds Martijn Krabbé bekendmaakte dat hij voorlopig niet terugkeert bij Kopen Zonder Kijken, is er veel speculatie geweest over zijn afwezigheid. Hoewel hij zelf heeft laten weten tijdelijk afstand te nemen vanwege persoonlijke omstandigheden, blijft hij voor veel kijkers hét gezicht van het programma.
Volgens Angela is dat precies de reden waarom de show niet zomaar op dezelfde manier kan doorgaan. “Je kunt niet doen alsof alles hetzelfde is,” zegt ze. “Martijn heeft het programma gevormd. Als hij er niet is, moet je extra letten op hoe je de emoties van deelnemers benadert.”
Meer dan televisie
De situatie laat zien hoe gevoelig televisie kan liggen bij het grote publiek. Een programma als Kopen Zonder Kijken is meer dan alleen amusement; het raakt mensen op persoonlijk niveau. Kijkers leven mee met de deelnemers, zeker wanneer er kinderen of gezondheidsproblemen in het spel zijn. Juist dan is het belangrijk dat makers zich bewust zijn van de impact van hun keuzes.
Angela de Jong mag dan kritisch zijn, haar woorden zorgen wél voor een broodnodig gesprek over de balans tussen spanning creëren en respect tonen. Want wanneer stopt entertainment en begint menselijke waardigheid?
Tot slot
Of Ruben Nicolai en Angela de Jong het nog eens zullen worden, is maar de vraag. Beiden blijven bij hun standpunt. Angela benadrukt dat het haar niet om de persoon gaat, maar om het principe. Ruben blijft zijn collega’s verdedigen en roept op tot meer begrip voor mensen die hun best doen om in te vallen.
Wat wél zeker is: Kopen Zonder Kijken roept, zelfs zonder Krabbé, nog altijd heel wat emoties op. En in dit geval niet alleen bij de deelnemers, maar ook in de televisiestudio’s en op de redacties van Nederland.
Wat vond jij van het moment met Lieneke en Kaj? En sta jij achter Angela’s woorden of ben je het eens met Ruben Nicolai? Deel je mening via Facebook of laat een reactie achter op onze site.
-
Actueel4 maanden geleden
Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel3 maanden geleden
Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel3 maanden geleden
Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel3 maanden geleden
André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel3 maanden geleden
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel4 maanden geleden
André Hazes wordt nog keer vader: ‘Baby al onderweg’
-
Actueel3 maanden geleden
😱 Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!
-
Actueel2 maanden geleden
Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg