Actueel
Jesse Klaver zet zichzelf zwaar voor joker en krijgt de wind van voren
Jesse Klaver onder vuur na uitspraken over coalitievorming: “Verbinding werkt maar één kant op”
Nog geen week nadat Jesse Klaver officieel werd benoemd tot nieuwe politiek leider van GroenLinks-PvdA, ligt hij al onder een vergrootglas. De politicus, die na de verkiezingen het stokje overnam van Frans Timmermans, riep in meerdere interviews op tot “een politiek die verbindt” — maar zijn eigen uitspraken over samenwerking met andere partijen roepen vragen op.

De aanleiding: Klaver vindt het onbegrijpelijk dat de VVD zijn partij uitsluit van een mogelijke regeringscoalitie. Tegelijkertijd bevestigt hij zelf dat de PVV en Forum voor Democratie (FvD) voor hem onbespreekbare partners blijven. Die houding levert hem nu stevige kritiek op, zowel vanuit de media als op sociale platforms.
Klaver wil meeregeren, maar VVD houdt de deur dicht
Tijdens de campagne werd al duidelijk dat de VVD weinig ziet in een samenwerking met GroenLinks-PvdA. Toenmalig partijleider Dilan Yeşilgöz gaf aan dat een coalitie met de linkse fusiepartij “onrealistisch” zou zijn, gezien de grote ideologische verschillen over belastingen, klimaat en migratie.
Ook na de verkiezingen, waarbij GroenLinks-PvdA vijf zetels verloor, lijkt de situatie niet veranderd. Klaver liet deze week weten het “teleurstellend en ouderwets” te vinden dat de VVD zijn partij niet aan tafel wil hebben.
“Het uitsluiten van partijen lost niets op,” aldus Klaver in een interview. “Nederland verdient een kabinet dat verbindt, niet dat verdeelt.”
Volgens de kersverse partijleider is de tijd rijp voor een “nieuwe bestuurscultuur” waarin samenwerking boven partijpolitiek staat. Toch klinkt zijn oproep niet bij iedereen overtuigend.

“Verbinding” met grenzen
Hoewel Klaver pleit voor openheid, heeft hij zelf duidelijke grenzen gesteld aan met wie hij wíl samenwerken. In een verklaring herhaalde hij dat de PVV en Forum voor Democratie volgens hem “niet binnen de rechtsstatelijke kaders opereren”. Daarom sluit hij beide partijen uit van coalitieonderhandelingen.
Die uitspraak is niet nieuw: al sinds 2017 herhaalt Klaver dat hij niet wil regeren met partijen die volgens hem “bevolkingsgroepen uitsluiten of fundamentele rechten ter discussie stellen”. Destijds richtte zijn kritiek zich vooral op de retoriek van Geert Wilders over de islam en migratie.
Ook in 2020, toen Forum voor Democratie in opspraak kwam na interne controverses, verklaarde Klaver dat de partij “zich buiten de democratische bandbreedte had geplaatst”.
Toch wringt dat standpunt nu, vinden critici. Want terwijl Klaver zichzelf profileert als de politicus die muren wil afbreken, lijkt hij tegelijkertijd twee grote oppositiepartijen buitenspel te zetten — samen goed voor miljoenen stemmen.

Kritiek op dubbele standaarden
Op sociale media kreeg Klaver de afgelopen dagen veel kritiek. Onder de hashtag #dubbelestandaard delen gebruikers fragmenten van interviews waarin Klaver enerzijds pleit voor “inclusieve politiek” en anderzijds anderen uitsluit.
Een gebruiker schreef op X (voorheen Twitter):
“Niet willen samenwerken met rechtse partijen is volgens Klaver democratisch. Maar als rechts niet met links wil, is dat volgens hem ouderwets. Waar ligt dan de grens van zijn eigen verbinding?”
Ook journalisten en commentatoren plaatsen kanttekeningen. Roelof Bouwman, adjunct-hoofdredacteur van Wynia’s Week, schreef scherp:
“Niet willen regeren met een rechtse partij is volgens Klaver democratisch, grondwettelijk en rechtsstatelijk. Maar niet willen regeren met een linkse partij is dan ineens uitsluiten en tegenwerken. Dat is meten met twee maten.”
De kritiek richt zich vooral op de inconsistentie tussen Klavers boodschap van verzoening en zijn politieke praktijk.

Politieke realiteit: beperkte coalitiekansen
De kansen dat GroenLinks-PvdA deelneemt aan een nieuw kabinet worden volgens analisten beperkt geacht. De partij verloor bij de recente verkiezingen vijf zetels en heeft met 22 zetels minder invloed dan verwacht.
De VVD heeft uitgesproken geen samenwerking te willen met de linkse fusiepartij, en ook Nieuw Sociaal Contract (NSC) van Pieter Omtzigt gaf aan moeite te hebben met GroenLinks-PvdA als coalitiepartner. De PVV en BBB liggen inhoudelijk te ver af van de linkse koers die Klaver verdedigt.
Alleen D66-voorman Rob Jetten heeft zich voorzichtig positief uitgelaten over mogelijke samenwerking, maar benadrukte dat de verschillen “groot” blijven.
“Het wordt een enorme puzzel,” zei politiek analist Julia Wouters in het programma Beau. “GroenLinks-PvdA heeft idealen die bij sommige partijen sympathie oproepen, maar het leiderschap van Klaver roept ook weerstand op. Zijn stijl is uitgesproken en dat werkt niet in elk kamp verbindend.”
Terug naar het verleden
De situatie doet denken aan de formatie van 2017, toen Klaver als leider van GroenLinks al eens wegliep van de onderhandelingstafel. Toenmalig premier Mark Rutte noemde dat destijds “jammer, maar begrijpelijk gezien de ideologische kloof”.
Klaver kreeg toen lof van zijn achterban voor zijn principiële houding, maar verloor in bredere zin politieke speelruimte. Ook nu lijkt hij te balanceren tussen ideologische zuiverheid en praktische invloed.
“Als je echt wilt regeren, moet je soms met mensen samenwerken die niet op jou lijken,” zegt politiek commentator Kees Boonman. “Klaver zegt dat hij wil verbinden, maar verbinding vraagt soms om ongemak. Dáár wringt het bij hem.”
Politieke boodschap of imago-strijd?
De vraag is of Klaver met zijn huidige koers vooral een moreel statement maakt, of dat hij echt gelooft in een haalbare coalitie. Sommige politicologen denken dat zijn uitspraken eerder gericht zijn op het versterken van zijn profiel dan op daadwerkelijke regeringsdeelname.
“Het is strategisch slim om jezelf als moreel kompas te positioneren,” zegt universitair docent politiek gedrag Sarah de Wit. “Klaver weet dat regeren met rechts voorlopig onwaarschijnlijk is. Door het initiatief tot verbinding te claimen, kan hij zich profileren als het redelijke alternatief binnen de oppositie.”
Anderen vrezen dat de aanpak averechts werkt. “Als je verbinding predikt maar tegelijk muren optrekt, raak je het vertrouwen kwijt van de zwevende kiezer,” stelt politiek verslaggever Nynke de Jong. “Mensen willen samenwerking zien, niet alleen woorden daarover.”
De balans tussen idealen en realiteit
De discussie rond Klaver raakt aan een breder politiek vraagstuk: hoe ver kun je gaan in het handhaven van principes zonder de deur naar samenwerking te sluiten? In de huidige gefragmenteerde Tweede Kamer telt bijna elke zetel mee, en partijen die zichzelf isoleren lopen het risico buitenspel te staan.
“Klaver vertegenwoordigt een partij met duidelijke waarden,” zegt De Jong. “Maar de uitdaging is om die waarden om te zetten in invloed. Alleen vanaf de zijlijn roepen over verbinding overtuigt niet.”
Tegelijkertijd zijn er ook mensen die Klaver juist prijzen voor zijn consistentie. Zij vinden het moedig dat hij vasthoudt aan democratische principes, ook als dat politiek nadelig is. “Er is een verschil tussen verbinden en verloochenen,” schrijft een supporter op X. “Sommige grenzen zijn er met een reden.”
Goed onthouden:
-Niet willen regeren met een rechtse partij = democratisch, grondwettelijk en rechtsstatelijk
-Niet willen regeren met een linkse partij = uitsluiten, blokkeren en tegenwerken pic.twitter.com/3xciGpzVLo— Roelof Bouwman (@RoelofBouwman) November 5, 2025
Een lastige start voor een nieuwe leider
Wat er ook van zij, de eerste week van Jesse Klaver als politiek leider van GroenLinks-PvdA verloopt allesbehalve rustig. Zijn oproep tot samenwerking heeft geleid tot een fel politiek debat — niet alleen over coalitievorming, maar ook over geloofwaardigheid en leiderschap.
“Hij heeft zichzelf meteen op de kaart gezet,” zegt analist Julia Wouters. “Maar niet op de manier die hij misschien had gehoopt. Zijn boodschap van verbinding komt pas geloofwaardig over als hij laat zien dat hij die ook in praktijk brengt.”
Voorlopig blijft het politieke schaakspel complex. De komende weken zal blijken of Klaver zijn woorden kan omzetten in daden — of dat hij, ondanks zijn oproep tot samenwerking, vooral aan de zijlijn blijft staan.
Actueel
Kijkers The Tribute herkennen twee deelnemers en nu ziet iedereen het

Oud-deelnemers van The Voice en Idols schitteren in nieuw seizoen van The Tribute: Battle of the Bands
Het langverwachte nieuwe seizoen van The Tribute: Battle of the Bands is gisteren van start gegaan, en dat bleef niet onopgemerkt. Vanaf de eerste minuten zat de sfeer er goed in, met indrukwekkende optredens, enthousiaste juryleden en vooral veel herkenbare gezichten.

Tussen de nieuwe tributebands die hun debuut maakten, herkenden oplettende kijkers plots twee deelnemers die ze ergens van kenden. En inderdaad: het bleken oud-bekenden uit twee andere populaire talentenjachten — Idols en The Voice of Holland.
Bekende gezichten op het podium
De openingsaflevering van The Tribute stond bol van de energie. Bands uit heel Nederland brachten eerbetonen aan legendarische artiesten, variërend van internationale iconen als Destiny’s Child en The Beach Boys tot nationale favorieten als Doe Maar en Ramses Shaffy.
Een van de meest besproken optredens van de avond kwam van de formatie Child of Destiny, een eerbetoon aan de wereldberoemde meidengroep Destiny’s Child. Al bij de introductie merkte presentator Johnny de Mol op dat de dames wellicht bekend konden voorkomen.
“Als je thuis zit te kijken en denkt: hé, die ken ik ergens van… dan klopt dat!” grapte hij.
En inderdaad: de groep bestaat uit Raffaëla Paton, Sharon Doorson en Altagracia — drie vrouwen met indrukwekkende muzikale achtergronden.

Raffaëla Paton: van Idols tot The Tribute
Voor kijkers die al langer muziekprogramma’s volgen, was de verschijning van Raffaëla Paton een feest van herkenning. De zangeres won in 2006 het derde seizoen van Idols en werd destijds razend populair met haar krachtige stem en open uitstraling.
Tijdens The Tribute vertelde Raffaëla met een glimlach over die tijd:
“Het is alweer twintig jaar geleden. Ik was zwanger toen ik won, en mijn kind van negentien zit nu in het publiek.”
Haar woorden zorgden voor een warm moment in de studio — een mix van nostalgie en trots. De zangeres, die sindsdien in diverse muziekprojecten actief bleef, keerde met zichtbaar plezier terug op het podium.
Sharon Doorson: bekend van Popstars en The Voice
Ook Sharon Doorson riep bij velen herinneringen op. Zij brak in 2004 door als lid van de meidengroep Raffish, gevormd in het tv-programma Popstars: The Rivals. De groep scoorde destijds grote hits als Plaything en Thursday’s Child.

Na haar tijd bij Raffish deed Sharon in 2011 mee aan The Voice of Holland, waar ze met haar krachtige performance indruk maakte op zowel de jury als het publiek.
Nu, jaren later, staat ze samen met Raffaëla en Altagracia opnieuw in de spotlights. En de drie vrouwen bewezen meteen waarom ze ooit tot de beste zangeressen van Nederland werden gerekend.
Een gouden eerbetoon aan Destiny’s Child
Child of Destiny koos in de eerste aflevering voor een gedurfde maar logische klassieker: “Survivor.” De hit, die symbool staat voor kracht en doorzettingsvermogen, bleek een perfecte keuze.
Vanaf de eerste tonen was duidelijk dat de drie zangeressen niet zomaar meededen — dit was pure professionaliteit. Hun stemmen vulden elkaar feilloos aan, de choreografie zat strak in elkaar en de energie spatte van het podium.

De jury was lovend.
“Dit was wereldniveau,” zei een jurylid zichtbaar onder de indruk. “Jullie hebben niet alleen gezongen, maar ook echt een show neergezet.”
De dames kregen twee keer een 8,5 en één keer een 9,0 van de jury, terwijl het publiek in de studio een gemiddelde van 8,4 gaf. Daarmee haalden ze een totaal van 34,4 punten — ruim voldoende om door te gaan naar de tweede aflevering.
Kijkers onder de indruk
Op sociale media stroomden de reacties binnen. Veel kijkers prezen niet alleen de uitvoering, maar ook het feit dat de zangeressen zich van een nieuwe kant lieten zien.
“Wat een power op dat podium! Zo goed gezongen, helemaal kippenvel,” schreef iemand op X.
“Sharon Doorson en Raffaëla Paton samen, dat is gewoon goud,” reageerde een ander.
Velen waren het erover eens dat Child of Destiny een van de hoogtepunten van de avond was. “Ze verdienen de Ziggo Dome,” klonk het in talloze reacties.
The Beach Boys’ Best blaast het dak eraf
Toch waren niet alleen de dames van Child of Destiny onderwerp van gesprek. De band The Beach Boys’ Best zorgde eveneens voor een golf van enthousiasme, zowel in de zaal als online.
Hun vertolking van Good Vibrations werd door veel kijkers omschreven als “bijna beter dan het origineel.” De harmonieën, energie en zomerse sfeer riepen herinneringen op aan de jaren zestig en brachten de zaal volledig in beweging.
“Wat een heerlijke nostalgie,” schreef een kijker. “Ik voelde me weer even aan het strand van Californië.”
Het optreden van The Beach Boys’ Best werd al snel trending onderwerp op X, met honderden positieve reacties van kijkers die hun optreden “pure feelgood-televisie” noemden.
Niet iedereen haalde de volgende ronde
Naast het enthousiasme was er ook teleurstelling voor één van de bands. The Dutch Boy George, die een eerbetoon brachten aan de iconische zanger Boy George, wisten de jury helaas niet te overtuigen.
Hun optreden viel wat vlak in vergelijking met de rest van de avond, en de jury vond dat “de performance iets te weinig verrassing” had.
“Het is lastig om een artiest als Boy George te evenaren,” aldus een jurylid. “De stijl is zó uniek dat het snel een imitatie wordt in plaats van een eerbetoon.”
De band verlaat na deze aflevering het programma en maakt plaats voor een nieuwe tributeband — ditmaal eentje die de legendarische Golden Earring zal eren.
Een veelbelovende start van het seizoen
Met zulke uiteenlopende optredens is duidelijk dat dit seizoen van The Tribute: Battle of the Bands opnieuw een muzikale reis gaat worden.
Van soul tot surfrock, van pure emotie tot spektakel: het programma biedt een podium aan talentvolle muzikanten die hun idolen met passie eren. De kwaliteit lijkt bovendien hoger dan ooit.
“Wat een seizoen gaat dit worden,” schreef een fan. “Je merkt dat de lat steeds hoger ligt. De tributes zijn niet alleen muzikaal sterk, maar ook visueel spectaculair.”
De magie van herkenning
Wat The Tribute zo bijzonder maakt, is de herkenbaarheid. Oud-deelnemers van Idols en The Voice die nu samen een nieuw hoofdstuk schrijven, laten zien hoe sterk muziek mensen blijft verbinden.
Zowel Raffaëla als Sharon symboliseren de ontwikkeling van Nederlandse artiesten die blijven groeien en vernieuwen. En hun deelname bewijst dat talent nooit verdwijnt — het krijgt gewoon een ander podium.
“Het voelde als thuiskomen,” zei Raffaëla na afloop. “We doen dit uit liefde voor muziek, en dat voel je in alles.”
-
Actueel11 maanden geledenHardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel10 maanden geledenJutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel10 maanden geledenMartijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel9 maanden geledenKijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel10 maanden geledenAndré Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel10 maanden geledenVolgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel9 maanden geledenOphef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel10 maanden geledenZangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten