Actueel
Eerste beelden: Honderden fans nemen afscheid van Rob de Nijs

Een laatste groet aan een icoon: Nederland neemt afscheid van Rob de Nijs
Vandaag staat Nederland stil bij het verlies van een muzikale grootheid. In het hart van Amsterdam, voor het DeLaMar Theater, verzamelen zich sinds de vroege ochtenduren honderden fans om afscheid te nemen van Rob de Nijs. De zanger, die vorige week zondag op 81-jarige leeftijd 0verleed, laat een onuitwisbare indruk achter in de Nederlandse muziekgeschiedenis. Zijn stem, zijn liedjes, zijn persoonlijkheid – het raakte generaties. En dat wordt vandaag zichtbaar in de lange rij mensen die hem hun laatste eer willen bewijzen.
Lange rijen voor het DeLaMar Theater
Vanaf 09.30 uur ging het theater open voor het publiek. Hoewel dit het geplande tijdstip was, bleek al snel dat de belangstelling zo groot was dat de deuren eerder open moesten. Honderden mensen stonden al klaar, sommigen met bloemen in de hand, anderen zichtbaar geëmotioneerd. Op beelden van onder andere het NOS Journaal en Hart van Nederland is de lange rij voor het theater duidelijk te zien. Mensen vertellen aan verslaggevers wat de muziek van Rob voor hen heeft betekend. Eén vrouw pinkt tranen weg als ze zegt: “Zijn muziek was alles. Hij was er altijd, op de radio, bij bijzondere momenten. Dit voelt als afscheid nemen van een vriend.”
Een nationale rouw
De sfeer rondom het DeLaMar Theater is ingetogen, maar warm. Er worden herinneringen opgehaald, liedjes zachtjes meegezongen en er heerst een gevoel van gedeeld verlies. Rob de Nijs was meer dan een artiest – hij was een vaste waarde in het leven van velen. Zijn liedjes als “Banger Hart”, “Malle Babbe” en “Zondag” zijn klassiekers geworden en worden vandaag opnieuw gezongen, als eerbetoon.
De organisatie verwacht dat er gedurende de dag duizenden mensen langskomen. Om alles in goede banen te leiden, is er veel beveiliging aanwezig en zijn er afgezette rijen langs de straat geplaatst. Binnen in het theater ligt Rob opgebaard in een serene ruimte, omringd door bloemen, foto’s en muziek die zachtjes speelt. Een waardige, ingetogen setting voor een indrukwekkend afscheid.
Besloten ceremonie voor vrienden en familie
Hoewel het publiek tot in de middag afscheid mag nemen, zal er om 14.30 uur een besloten plechtigheid plaatsvinden. Familieleden, intimi en goede vrienden van Rob de Nijs zullen dan in stilte afscheid nemen. Naar verwachting zal ook hier muziek een grote rol spelen – Robs leven was immers onlosmakelijk verbonden met zijn liedjes.
De plechtigheid wordt niet uitgezonden of gedeeld met de media. “Het is een moment voor de mensen die hem persoonlijk kenden,” aldus een woordvoerder van de familie. “Een gelegenheid om in kleine kring te rouwen, te herinneren en te vieren wat hij heeft betekend.”
Belinda Meuldijk en zoon Yoshi afwezig
Opvallend is de afwezigheid van Belinda Meuldijk, de ex-vrouw van Rob de Nijs, en hun zoon Yoshi. Hoewel ze waren uitgenodigd voor de plechtigheid, kiezen zij bewust voor een intiem, eigen moment van afscheid. Hun advocaat liet weten: “Belinda en Yoshi herdenken Rob op een persoonlijke wijze, op een plek en tijdstip dat voor hen goed voelt. Ze wensen iedereen vandaag een mooi en waardig afscheid toe.”
Belinda Meuldijk, zelf jarenlang nauw betrokken bij Robs carrière als tekstschrijver van vele hits, reageerde eerder al via Facebook op zijn 0verlijden. In een ontroerende post bedankte ze fans voor hun steun en bracht ze een bijzonder lied uit: “Ooit Zal Ik Een Herinnering Zijn.”
Het laatste lied
Het nummer werd speciaal voor Rob geschreven door Belinda en zou oorspronkelijk door Rob zelf gezongen worden. Helaas was hij daar fysiek niet meer toe in staat. De demo werd uiteindelijk ingezongen door Han Kooreneef, een goede vriend van het stel. Belinda noemde het lied een ‘laatste groet’ en een symbolisch afscheid van iemand die voor haar én voor velen zo belangrijk was.
“Rob vond het een prachtig nummer. Daarom is het voor mij een dierbare herinnering,” schreef ze op Facebook. “Ik deel het nu met de wereld, in de hoop dat mensen het met aandacht beluisteren. Het is goed zo.” Het lied is inmiddels duizenden keren beluisterd en gedeeld, en roept bij velen heftige emoties op. In de reacties onder het Facebookbericht stromen de berichten van steun, bewondering en verdriet binnen. “Ik kon het niet droog houden”, schrijft een volger. Een ander reageert: “Wat een prachtig eerbetoon. Wat moet dat veel voor jullie hebben betekend.”
Een leven vol muziek
Rob de Nijs begon zijn muzikale carrière in de jaren zestig en groeide al snel uit tot een van de meest geliefde zangers van het land. Zijn repertoire besloeg tientallen jaren en generaties. Van tieneridool tot volwassen chansonnier, hij wist zich altijd opnieuw uit te vinden. Zijn samenwerking met Belinda Meuldijk leverde hem veel van zijn grootste hits op. Later vond hij opnieuw geluk bij zijn tweede vrouw Henriëtte, met wie hij een zoon kreeg: Julius.
Zijn diagnose van de ziekte van Parkinson in 2019 bracht zijn carrière langzaam tot een halt. Toch gaf hij nog meerdere afscheidsoptredens, waaronder een groots slotconcert in de Ziggo Dome, dat door duizenden fans werd bijgewoond. Tot het allerlaatste moment bleef Rob de Nijs verbonden aan muziek. “Zingen is ademen, het is leven,” zei hij ooit in een interview.
Een icoon voor altijd
Met zijn 0verlijden verliest Nederland een icoon. Maar de muziek blijft. En dat is precies wat vandaag zo tastbaar wordt in Amsterdam. In de straten rondom het DeLaMar Theater klinkt zijn stem, uit telefoons, draagbare radio’s en de speakers in het theater zelf. De mensen in de rij – jong en oud – bewijzen dat Rob de Nijs veel meer was dan een zanger. Hij was een onderdeel van het collectieve geheugen.
Lange rij voor DeLaMar-theater voor afscheid Rob de Nijs https://t.co/IX2V1lJwe6
— NH Nieuws (@NHNieuws) March 26, 2025
Zijn nalatenschap leeft voort in de platenkasten, op streamingdiensten, in herinneringen en – vandaag – in de tranen van een land dat afscheid neemt van een dierbare stem.
Rust zacht, Rob. Je bent niet alleen een herinnering. Je bent muziek geworden.

Actueel
Uit de Schulden per direct van de buis: Hiermee is John veel te ver gegaan

Kritiek op ‘Uit de Schulden’ met John Williams laait op: “Waar ligt de grens?”
John Williams staat al jaren bekend als de empathische presentator die zich inzet voor mensen in moeilijke situaties. Met programma’s als Help, Mijn Man Is Klusser! en Een dubbeltje op zijn kant won hij harten en prijzen. Maar nu is hij verwikkeld geraakt in een mediastorm die vragen oproept over ethiek, privacy en de grens van televisie als hulpplatform. Zijn nieuwste programma Uit de Schulden, dat sinds kort op RTL te zien is, ligt hevig onder vuur na een uitzending waarin de kwetsbaarheid van een deelnemer centraal stond – misschien wel té centraal.
Het concept van het programma
Uit de Schulden volgt mensen die financieel in zwaar weer zijn beland en hulp zoeken om weer grip op hun leven te krijgen. Met John Williams als gastheer en een team van experts wordt geprobeerd de financiële situatie van deelnemers in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen. De bedoeling: een baken van hoop bieden voor kijkers én deelnemers. Maar in de aflevering waarin de 36-jarige Kevin zijn verhaal vertelt, sloeg die intentie volgens velen om in het tegenovergestelde: onbedoelde publieke vernedering.
Kevin wil stoppen, maar de camera blijft draaien
Kevin, die in de uitzending expliciet niet in beeld wil vanwege zijn schaamte, doet toch zijn verhaal. Al snel blijkt dat de jonge man niet alleen met financiële zorgen worstelt, maar ook mentaal diep zit. Hij heeft openlijk aangegeven dat hij in een depressie verkeert en aangeeft niet langer mee te willen doen aan de opnames.
Wat volgt, is pijnlijk voor veel kijkers. In plaats van de wens van Kevin te respecteren, besluiten John Williams en het camerapersoneel alsnog bij hem thuis aan te bellen. Terwijl de camera draait, laat Kevin duidelijk weten dat hij er op dat moment niet klaar voor is: “We zouden het dolgraag willen, maar we zijn nu nog niet in staat om het proces aan te gaan. Het is tijd voor rust, want we zijn bang dat we onszelf voorbijlopen.”
“RTL moet zich kapot schamen”
De scène leidde tot onmiddellijke verontwaardiging op sociale media. Maar de meest felle kritiek kwam van tv-analist en voormalig zenderbaas Tina Nijkamp. Op haar populaire Instagramkanaal haalt zij hard uit naar RTL en John Williams. “Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen op beeld te helpen? Is hij opgeleid psycholoog? Wat zijn de waarborgen? Waarom is deze aflevering überhaupt uitgezonden?”
Volgens Nijkamp gaat het hier niet meer om hulp, maar om exploitatie van kwetsbaarheid. Ze schrijft: “RTL moet zich kapot schamen. Dit is geen hulptelevisie, dit is het overschrijden van een morele grens die je als programmamaker niet zou mogen passeren.”
De stilte bij RTL
Wat het extra wrang maakt voor veel kijkers, is dat RTL vooralsnog geen publiek commentaar heeft geleverd op de ophef. Noch John Williams, noch Peter van der Vorst – verantwoordelijk voor de programmatische keuzes bij de zender – heeft een reactie gegeven. Dat steekt, zeker omdat het programma wordt gepresenteerd als een warmhartig initiatief.
Veel mensen vragen zich af waarom er geen onafhankelijke begeleiding zichtbaar is tijdens de opnames. Is er psychologische hulp beschikbaar? Worden deelnemers ook na afloop nog begeleid? Of houdt de zorg op zodra de aftiteling in beeld komt?
Televisie versus verantwoordelijkheid
Het incident met Kevin roept bredere vragen op over reality-televisie waarin kwetsbare mensen centraal staan. Wanneer wordt hulp zendtijd? En wanneer verandert die zendtijd in uitbuiting?
Televisie is per definitie een medium dat draait om zichtbaarheid, impact en emoties. Maar wanneer mensen zélf aangeven die zichtbaarheid niet aan te kunnen, zou dat volgens veel critici boven alle andere belangen moeten staan.
Tina Nijkamp stelt: “Deze jongen gaf letterlijk aan dat hij niet wilde, niet kón. Wat moet er nog gebeuren voordat een redactie besluit de camera neer te leggen?” Ze verwijst naar eerdere situaties in de televisiewereld waarbij kwetsbare mensen centraal stonden en de gevolgen later groot bleken, ook mentaal. “Je speelt niet met levens,” klinkt het onder een van haar posts.
John Williams onder vuur
De kritiek richt zich niet alleen op het programma, maar ook op John Williams zelf. De presentator staat te boek als vriendelijk, meelevend en professioneel, maar krijgt nu het verwijt dat hij te ver is gegaan. “Hij verdient geld aan deze mensen,” stelt Nijkamp. “Hij produceert het programma zelf mee. Dan is het niet alleen presenteren, dan ben je ook verantwoordelijk.”
Voor veel kijkers wringt dat. “We zagen John in de aflevering niet ingrijpen. Sterker nog: hij stond voor de deur terwijl iemand in mentale nood duidelijk ‘nee’ zei. Dat doet pijn om te zien,” aldus een kijker op X (voorheen Twitter).
Mediamensen roeren zich
Ook andere mediamakers en journalisten hebben zich inmiddels uitgesproken. Sommigen benadrukken dat televisie ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Een deelnemer die op camera zijn grenzen aangeeft, moet gehoord worden – zeker wanneer het om mentale gezondheid gaat.
Psycholoog en media-adviseur Michel Diercks noemt het in Trouw “een pijnlijk voorbeeld van hoe goede bedoelingen kunnen ontsporen zonder professionele begeleiding.” Volgens hem zouden programma’s als Uit de Schulden alleen gemaakt mogen worden in nauwe samenwerking met zorgprofessionals. “Wat als Kevin geen netwerk had om op terug te vallen? Wat als dit uitloopt op iets ernstigers? Wie neemt dan verantwoordelijkheid?”
Oproep tot reflectie en herziening
De roep om verandering wordt luider. Verschillende kijkers en mediaprofessionals pleiten ervoor dat RTL in gesprek gaat met onafhankelijke instanties om de ethiek van hun programma’s onder de loep te nemen. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat er een toezichthouder zou moeten komen voor dit soort realityformats, waarin duidelijke grenzen en gedragsregels worden vastgelegd.
Tina Nijkamp sluit zich hierbij aan en roept RTL op om in elk geval de betreffende aflevering offline te halen en zich publiekelijk te verontschuldigen bij Kevin en zijn familie.
Een les voor de toekomst?
Of het programma Uit de Schulden nu wordt stopgezet of niet, één ding is duidelijk: de discussie die deze aflevering heeft losgemaakt, gaat veel verder dan één incident. Het raakt aan de kern van wat televisie vermag – en waar de grenzen liggen.
Voor John Williams betekent dit wellicht een keerpunt. Niet omdat zijn intenties per se fout waren, maar omdat zelfs goede bedoelingen kunnen uitmonden in pijnlijke uitkomsten als er geen ruimte is voor reflectie en correctie.
En voor RTL betekent dit: luisteren. Naar de kritiek. Naar de kijker. En vooral naar mensen zoals Kevin, die even geen camera nodig hebben, maar rust.
🗣 Wat vind jij? Moeten programma’s als Uit de Schulden aan strengere regels worden gebonden? Praat mee via onze Facebookpagina en laat je mening achter – met respect voor elkaar én voor de mensen om wie het gaat.
-
Actueel5 maanden geleden
Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel4 maanden geleden
Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel5 maanden geleden
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel5 maanden geleden
Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel5 maanden geleden
André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel4 maanden geleden
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel4 maanden geleden
Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel5 maanden geleden
😱 Nieuwe onthullingen in de zaak Marco Borsato: dit geloof je niet!