Actueel
Een kandidaat uit Winter vol Liefde ligt op sterven 😭
Zeven maanden geleden kreeg Winter Vol Liefde-deelnemer Maarten van Gent slecht nieuws. Artsen vertelden hem dat hij alvleesklierk*nker heeft en nog maar drie maanden te leven had. Toch blijft hij opvallend kalm onder zijn situatie. “Ik maak me er totaal niet druk om,” zegt hij in een openhartig interview met Story.
Een keiharde diagnose
Toen Maarten te horen kreeg dat hij ongeneeslijk z!ek was, stond zijn wereld even stil. Toch koos hij ervoor om zijn leven niet door angst te laten bepalen. “Mensen zeggen tegen me dat ik moet v*chten, maar daar heb ik geen boodschap aan,” zegt hij. “Ik geloof niet in v*chten tegen k*nker. Wat komt, dat komt.”
Zijn nuchtere houding is iets wat kijkers van Winter Vol Liefde al eerder opviel. Hij was een man van weinig woorden en hield zijn emoties vaak voor zichzelf. In het programma kwam hij soms wat afstandelijk over, en datzelfde lijkt nu het geval te zijn bij zijn z!ekte.

“Veel mensen zeggen: ‘Sterkte,’ maar ik begrijp niet goed waarom,” vertelt hij. “Wat moet ik doen met sterkte wensen? Met d00dgaan? Ze bedoelen het vast goed, maar voor mij heeft het geen zin.”
Een onverwachte behandeling
In eerste instantie zag Maarten er geen nut in om een behandeling te starten. Hij wilde geen zware chemotherapie ondergaan om zijn leven een paar maanden te rekken. Toch dachten zijn zonen Jan Aare (29) en Robin (20), en hun moeder Piret daar anders over. Zij drongen erop aan dat hij toch een poging zou wagen.
Uiteindelijk besloot Maarten mee te gaan in hun wens en startte hij een chemokuur. “Ik deed het vooral voor hen,” geeft hij toe. “Ze hadden er veel moeite mee en wilden niet dat ik zomaar opgaf.”
De kans op succes was klein, maar tot ieders verrassing sloeg de behandeling enigszins aan. Zijn gezondheid stabiliseerde, en hij kreeg meer tijd dan aanvankelijk werd verwacht. Toch koos Maarten er na een paar maanden voor om te stoppen met de chemo. “Ik zag er het nut niet meer van in,” legt hij uit. “Ik voelde me zwak en misselijk, en het leverde me niets op.”

Leven met de d00d in zicht
Sinds zijn diagnose is Maarten dertig kilo afgevallen, maar zijn nuchterheid heeft hij niet verloren. “Mijn enige zorg is dat ik geen pijn wil lijden,” zegt hij. Gelukkig heeft hij daarvoor medicatie. “Ik heb oxycodon en die pillen helpen goed.”
Hij maakt zich niet druk over zijn eigen lot, maar wel over het verdriet dat hij achterlaat. “Voor mijn dierbaren is dit veel erger dan voor mij,” vertelt hij. “Zij moeten straks zonder mij verder, en dat is moeilijk. Maar ik probeer hen zo goed mogelijk voor te bereiden.”
Ondertussen krijgt hij veel steunbetuigingen van mensen om hem heen. De reacties zijn hartverwarmend, maar soms ook lastig. “Mensen hebben vaak meer moeite met mijn situatie dan ikzelf,” merkt hij op. “Ze weten niet goed wat ze moeten zeggen.”
Winter Vol Liefde: geen liefde, wel prachtige beelden van Estland
Zijn deelname aan Winter Vol Liefde leverde hem uiteindelijk geen relatie op. Vrouwen vonden hem afstandelijk en moeilijk te peilen. Zelf kijkt hij er niet rouwig op terug. “Ik wist van tevoren dat het lastig zou worden,” zegt hij.
Voor Maarten draaide het avontuur niet alleen om de liefde. “Ik wilde vooral Estland laten zien,” vertelt hij. “Het is een prachtig land en ik hoop dat mensen door het programma nieuwsgierig zijn geworden.”

Hij kijkt met tevredenheid terug op zijn deelname, ook al vond hij niet de ware liefde. “Het was een mooie ervaring. Ik heb mezelf laten zien zoals ik ben, zonder fratsen.”
Rust vinden in de laatste fase
Met de tijd die hij nog heeft, probeert Maarten zo normaal mogelijk te leven. Hij brengt tijd door met zijn familie, geniet van de kleine dingen en blijft in zijn geliefde Estland. “Ik voel me hier thuis. Hier wil ik mijn laatste dagen doorbrengen.”
Zijn nuchtere instelling helpt hem om het onvermijdelijke te accepteren. “Ik heb een mooi leven gehad,” zegt hij. “En als het straks voorbij is, dan is het voorbij.”
Zijn verhaal is er een van acceptatie, liefde en loslaten. Ondanks de zware diagnose blijft hij trouw aan zichzelf. Voor Maarten draait het niet om v*chten tegen het onvermijdelijke, maar om het waarderen van wat er nog is. En dat is misschien wel de krachtigste boodschap die hij achterlaat.
Actueel
KNMI slaat opnieuw alarm: zware weerwaarschuwing afgegeven

Nederland beleeft vandaag een uitzonderlijke weerdag. Voor het eerst heeft het KNMI code rood afgegeven vanwege extreme hitte. In grote delen van het land lopen de temperaturen op tot ver boven de 35 graden, terwijl in het zuidoosten lokaal zelfs de 40 graden kan worden aangetikt. Daarmee behoort deze dag tot de heetste junidagen die ooit zijn gemeten.
Historische hitte
Van noord tot zuid stijgt het kwik vandaag fors. In veel regio’s wordt het tussen de 35 en 40 graden. Vooral in het zuiden en zuidoosten kan de temperatuur lokaal de grens van 40 graden bereiken.
Naast de extreme hitte schijnt de zon volop. Er is slechts wat sluierbewolking aanwezig en de zwakke tot matige wind zorgt nauwelijks voor verkoeling. Daardoor voelt het buiten nog warmer aan dan de thermometer aangeeft.
Het KNMI waarschuwt nadrukkelijk voor gezondheidsrisico’s. Mensen wordt geadviseerd zware lichamelijke inspanning te vermijden, voldoende water te drinken en waar mogelijk de schaduw of een koele ruimte op te zoeken. Ook is het belangrijk de huid goed te beschermen tegen de felle zon, omdat verbranding al binnen korte tijd kan optreden.
Grote gevolgen door code rood
De uitzonderlijke weersituatie heeft inmiddels grote gevolgen. Diverse evenementen zijn uit voorzorg afgelast of aangepast. Ook festival Deqon heeft maatregelen moeten nemen vanwege de extreme omstandigheden.
Daarnaast riep minister Van Aartsen werkgevers op om werknemers zoveel mogelijk thuis te laten werken. Die oproep kwam echter pas later op de ochtend, toen veel mensen hun werkdag al waren begonnen, waardoor de praktische impact beperkt bleef.
Van tropische hitte naar zwaar onweer
Meteorologen wijzen erop dat zulke extreme hitte vaak eindigt met stevige onweersbuien. Dat scenario lijkt zich ook deze keer te gaan voltrekken.
Voor vanavond geldt in een aantal provincies al code geel vanwege onweersbuien die gepaard kunnen gaan met stevige regenval, hagel en windstoten.

Morgenavond neemt het risico verder toe
Voor morgenavond verwacht het KNMI een veel grotere weersomslag. Daarom is inmiddels voor het hele land code geel afgegeven vanwege de kans op zwaar onweer.
Volgens de verwachting kunnen zich krachtige onweersbuien ontwikkelen die lokaal veel regen in korte tijd brengen. Daarnaast bestaat er kans op grote hagelstenen en windstoten tot ongeveer 100 kilometer per uur.
Kans op schade en wateroverlast
Door de combinatie van zware regen, hagel en harde wind bestaat het risico op flinke overlast. Takken en bomen kunnen afbreken of omwaaien, terwijl straten en tunnels in korte tijd onder water kunnen lopen wanneer de buien veel neerslag achterlaten.
Ook het verkeer kan hinder ondervinden van de plotselinge weersomslag. Door hevige regen neemt het zicht sterk af en kunnen wegen glad worden.
Wees voorbereid
Na een dag met recordhoge temperaturen lijkt Nederland zich dus op te moeten maken voor een compleet ander weertype. Wie vandaag of morgen de weg op gaat of buitenactiviteiten heeft gepland, doet er verstandig aan de actuele weersverwachtingen goed in de gaten te houden.
Na de uitzonderlijke hitte kan het weer namelijk binnen korte tijd omslaan naar stevige onweersbuien met potentieel gevaarlijke omstandigheden. Daarom adviseren de autoriteiten om waakzaam te blijven en waarschuwingen van het KNMI op te volgen.
-
Actueel1 jaar agoHardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel1 jaar agoJutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel1 jaar agoMartijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel1 jaar agoKijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel1 jaar agoAndré Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel1 jaar agoOphef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel1 jaar agoVolgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel1 jaar agoZangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten