Connect with us

Actueel

Hartverscheurend: Dit waren de laatste woorden van Daniëlle van ’t Schip aan haar dochter Estelle

Avatar foto

Published

op

Estelle van ’t Schip over haar moeder Daniëlle: “Ik leef voort in jou”

Bijna twee jaar na het verlies van haar moeder Daniëlle van ’t Schip blikt dochter Estelle van ’t Schip in een openhartig gesprek met LINDA. terug op de laatste periode die ze samen doormaakten. Ze vertelt over hun hechte band, de laatste woorden van haar moeder en hoe r0uw haar leven blijvend heeft veranderd.


Een familie vol muziek en sport

Daniëlle van ’t Schip werd in 1968 geboren als dochter van Willeke Alberti en Joop Oonk. Muziek stroomde door haar aderen, maar haar leven kreeg een andere wending toen ze trouwde met John van ’t Schip, de bekende voetballer en coach.

Samen kregen ze twee kinderen: zoon Alexander en dochter Estelle. Het gezin leidde een leven dat in het teken stond van sport, reizen en familiebanden. Voor Estelle was haar moeder niet alleen een ouderfiguur, maar ook een vertrouwenspersoon en vriendin.


Een ingrijpende diagnose

Enkele jaren geleden maakte Daniëlle bekend dat er kwaadaardige tumoren bij haar waren gevonden. Niet veel later werd duidelijk dat het ging om uitgezaaide endeldarmk*nker in stadium vier.

Het nieuws was verwoestend voor de familie, maar Daniëlle zelf bleef, zo vertelt Estelle, verrassend positief en krachtig. Ze koos ervoor om ondanks alles te leven vanuit liefde en licht, en die houding werkte aanstekelijk op de mensen om haar heen.

“Mijn moeder bleef altijd zoeken naar de mooie dingen, zelfs in de donkerste dagen,” zegt Estelle. “Dat bewonder ik tot op de dag van vandaag.”


10 oktober 2023: het afscheid

Op 10 oktober 2023 kwam er een einde aan de strijd die Daniëlle had geleverd. Voor haar kinderen en haar man John was het een moment dat een diepe leegte achterliet.

Estelle vertelt in het interview dat ze nog altijd dagelijks met het verlies bezig is: “Het dwingt je om stil te staan en echt te voelen. Je gaat door allerlei fases heen: boosheid, ongeloof, verdriet. Het stopt nooit echt.”


EMDR als hulpmiddel

Omdat de laatste momenten met haar moeder zo intens waren, besloot Estelle hulp te zoeken. Ze volgde EMDR-therapie (Eye Movement Desensitization and Reprocessing), een methode die wordt gebruikt om de emotionele lading van traumatische ervaringen te verminderen.

“Je moeder haar laatste adem zien uitblazen is traumatisch,” vertelt ze. “Ik heb EMDR nodig gehad om dat een beetje te kunnen verwerken.”

Het hielp haar stap voor stap de herinnering minder scherp te maken, al blijft het verdriet onverminderd aanwezig.


Het blijvende verdriet van r0uw

In haar verhaal benadrukt Estelle dat r0uw niet iets is dat je “een plek geeft”, zoals mensen vaak goedbedoeld zeggen. “R0uw is overvallen worden door blijvend verdriet. Het stopt niet. Ik zal de d00d van mijn moeder nooit een plek kunnen geven, maar het verdriet draag ik altijd bij me. Tot mijn eigen d00d.”

Die woorden zijn rauw en eerlijk, maar tonen ook haar realistische kijk. R0uw is voor haar geen afgerond hoofdstuk, maar een metgezel die altijd blijft.


Opnames van gesprekken

Om iets tastbaars te bewaren besloot Estelle, samen met haar moeder, gesprekken op te nemen in de laatste periode. Zo zou ze haar stem altijd bij zich houden, ook na haar heengaan.

“Het idee dat ik haar stem kon blijven horen, gaf me rust,” vertelt Estelle. “Het zijn kleine fragmenten, maar ze betekenen alles.”

Deze keuze hielp haar om de band met haar moeder ook na haar 0verlijden levend te houden.


De laatste woorden

Tijdens die gesprekken sprak Daniëlle woorden die Estelle tot op de dag van vandaag bij zich draagt. Haar laatste boodschap was kort, maar krachtig:

“Ik leef voort in jou.”

Voor Estelle waren dat destijds woorden die ze niet volledig kon begrijpen. “Ik wist niet precies wat ze bedoelde, maar nu zie ik het in alles terug. In hoe ik naar het leven kijk, hoe ik liefheb, hoe ik zorg voor anderen. Ze leeft voort in mij, in wie ik ben.”


De invloed van Daniëlle’s positiviteit

Wie Daniëlle kende, weet dat ze tot het einde hoopvol en positief bleef. Die houding heeft Estelle sterk beïnvloed. “Mijn moeder leerde me om liefde boven alles te plaatsen. Zelfs in moeilijke tijden koos ze ervoor om te vertrouwen op het goede. Dat probeer ik nu ook te doen.”

Estelle ziet dat haar moeder niet alleen voortleeft in herinneringen, maar ook in de waarden en lessen die zij heeft meegegeven. “Als ik glimlach om iets kleins, hoor ik haar stem bijna zeggen: zie je wel, er is altijd iets moois.”


Het effect op het gezin

Voor vader John en broer Alexander is het gemis minstens zo groot. Toch voelt Estelle dat de familie hechter is geworden. “We houden elkaar vast. Mijn moeder zou niets liever hebben gewild dan dat we samen sterk blijven.”

De band met haar oma Willeke Alberti is eveneens een steunpilaar. Willeke verloor niet alleen haar dochter, maar zag ook hoe haar kleinkinderen een van de moeilijkste periodes uit hun leven doormaakten. “Mijn oma is een rots,” zegt Estelle.


Leren leven met verlies

Twee jaar later zoekt Estelle nog steeds naar manieren om haar leven vorm te geven. Ze werkt, ze lacht, ze geniet van mooie momenten, maar het verlies blijft voelbaar.

“Het leven gaat door, maar het is anders,” zegt ze. “Ik denk vaak: wat zou mama zeggen, wat zou ze doen? Dat geeft me richting.”

Ze gelooft dat r0uw ook iets kan brengen: meer bewustzijn, meer verbinding en een groter vermogen om de kleine dingen te waarderen.


Het belang van openheid

Door haar verhaal te delen, hoopt Estelle anderen te helpen die met verlies kampen. Ze benadrukt dat het oké is om verdrietig te zijn, en dat r0uw geen eindpunt kent.

“Mensen vragen soms of ik het al een plek heb gegeven. Maar dat kan niet. En dat hoeft ook niet. Het mag er gewoon zijn.”

Die eerlijkheid maakt haar verhaal herkenbaar voor velen die een geliefde hebben verloren.


Een boodschap van liefde

De laatste woorden van Daniëlle – “Ik leef voort in jou” – vormen de kern van Estelle’s verhaal. Het is een boodschap die laat zien dat liefde sterker kan zijn dan afscheid.

Voor Estelle zijn die vijf woorden nu een kompas in haar dagelijks leven. “Ze zitten in alles wat ik doe. Ze geven me kracht om verder te gaan en tegelijk de verbinding met haar te voelen.”


Conclusie

Het verhaal van Estelle van ’t Schip is er een van verdriet én liefde. Bijna twee jaar na het verlies van haar moeder Daniëlle is de pijn nog steeds intens, maar de herinneringen en lessen die ze van haar meekreeg, geven richting.

Door open te spreken over trauma, r0uw en de kracht van laatste woorden, laat Estelle zien hoe je ondanks verlies een weg kunt vinden. Haar verhaal is niet alleen een eerbetoon aan haar moeder, maar ook een steun voor iedereen die te maken krijgt met afscheid.


Key-points

  • Estelle van ’t Schip blikt terug op het verlies van haar moeder Daniëlle.

  • Daniëlle bleef tot het einde positief ondanks haar z!ekte.

  • Estelle volgde EMDR-therapie om traumatische herinneringen te verwerken.

  • R0uw ziet zij niet als iets wat je “een plek geeft”, maar als blijvend verdriet.

  • Ze nam gesprekken met haar moeder op om haar stem te bewaren.

  • Daniëlle’s laatste woorden waren: “Ik leef voort in jou.”

  • Estelle draagt deze boodschap nu als leidraad in haar leven.

Actueel

Tenlastelegging uitgelekt: HIER wordt Marco Borsato precies van beschuldigd

Avatar foto

Published

op

Het proces van Marco Borsato staat voor de deur: een carrière in een keerpunt

Na jaren van speculatie en voorbereiding is het moment daar: volgende week begint de inhoudelijke behandeling van het proces tegen Marco Borsato. De rechtbank in Utrecht heeft de zituering op dinsdag 28 oktober en donderdag 30 oktober gepland.
Wat ooit begon als de carrière van een van de meest succesvolle Nederlandse artiesten, is inmiddels uitgegroeid tot een juridische zaak die het publieke debat over macht, talent en verantwoordelijkheid opnieuw aanwakkert.


Terugblik op de opkomst en breuk

Marco Borsato (geboren 1966) behoorde jarenlang tot de absolute top van de Nederlandse popmuziek. Met talrijke nummer-1-singles en miljoenen verkochte platen was hij een vertrouwd gezicht én geluid. Maar in de loop der jaren stapelde zich controversie op.

In december 2021 werd door een nu meerderjarige vrouw aangifte gedaan tegen Borsato — destijds meldde de media dat hij verdacht werd van grooming en ontucht met een meisje dat 15 was op het moment van de eerste feiten.
De zaak sleepte aan: juridisch complex, emotioneel geladen en omgeven door mediabelangstelling.


Wat staat er juridisch op het spel?

Volgens officiële informatie van de Rechtbank Midden-Nederland wordt Borsato door het 0penbaar Ministerie verdacht van ontucht met een minderjarige.
De zittingen zijn openbaar, maar het publiek zal slechts beperkt toegang krijgen; de rechtbank voorziet ernstige belangstelling en regelt videozalen voor de pers.
Een opvallende maatregel: camerabeelden in de zittingszaal zijn op verzoek van de verdachte (Borsato) niet toegestaan. Alleen audio-opnames kunnen worden gemaakt.

De kern van de beschuldigingen: in de periode tussen ongeveer 2015 en 2019 zou er door Borsato contact zijn geweest met een minderjarige via – volgens berichten – onder meer aanrakingen van het gesl*chtsdeel, de borsten en billen van het meisje. 
Zijn verdediging ontkent de beschuldigingen en stelt dat het slacht0ffer aanzienlijke getuigenverklaringen verzameld heeft ten gunste van Borsato.


Waarom zoveel aandacht?

De publieke val van een icoon veroorzaakt altijd reuring. In dit geval is de spanningsboog hoog: van ‘publiekslieveling’ tot verdachte. Volgens mediaverslagen is Borsato “niet depressief, maar wel alles kwijt” – zijn carrière, zijn imago, mogelijk zijn toekomst. 
Analyses wijzen erop dat deze zaak het symbool is geworden van een grotere discussie: hoe gaan we om met beroemde mensen, macht, jeugd en publiek vertrouwen? Een artikel van de Erasmus Universiteit beschouwt het als case-study in “cancel culture”.

Voor veel fans geldt: waar hoor je zijn muziek nog? Waar staat hij voor? Is hij onschuldig of schuldig? De vragen stapelen zich op.


De zittingsdagen in Utrecht

De rechtbank heeft twee hoofddata uitgetrokken voor de inhoudelijke behandeling: dinsdag 28 oktober en donderdag 30 oktober 2025, beide dagen om 09:30 uur in het gerechtsgebouw te Utrecht, Vrouwe Justitiaplein 1.
Vrijdag 31 oktober is gereserveerd als mogelijke uitloop, mocht de zaak meer tijd vragen.
Bezoekerspubliek is slechts beperkt welkom; voor journalisten geldt een aanmeldplicht vanwege de capaciteit.

Vanuit het OM en de rechtbank wordt benadrukt dat de zitting open is maar dat de scheidslijnen tussen privacy, media en slacht0fferbelang zorgvuldig moeten worden bewaakt.


Wat gaat er precies besproken worden?

Hoewel veel details door het onderzoek al besproken zijn, blijft een rechtszaak altijd een moment van nieuwe openbaring. Verwacht wordt dat de volgende elementen aan bod komen:

  • Presentatie van het dossier door het Openbaar Ministerie, inclusief (deels) beschuldigingen, bewijsstukken en getuigenverklaringen.

  • Verdediging door Borsato’s advocaten die, volgens eerdere mededelingen, 29 getuigenverklaringen tot hun beschikking hebben die zijn onschuld ondersteunen.

  • Onderzoek naar de authenticiteit van bewijsmateriaal; in eerdere media werd melding gemaakt van dagboekaantekeningen van het vermeende slacht0ffer.

  • Mogelijke onderhandelingen of vragen over de toekomst van Borsato’s carrière, al is dat strikt juridisch geen onderdeel van de zitting.

Het feit dat Borsato zelf geen camera’s in de zaal toestaat, maakt dat de buitenwereld slechts een beperkte blik zal krijgen — wat de mediapressie verder vergroot.


De impact op geluid, beeld en carrière

Voor Borsato ligt er meer dan enkel een strafrechtelijke uitspraak in het verschiet. Media-analisten zeggen dat bij een veroordeling zijn carrière “definitief voorbij” is. Zelfs bij vrijspraak zou hij jarenlang te maken hebben met schade aan reputatie.

Sinds de beschuldigingen in 2021 speelde zijn muziek nauwelijks meer op Nederlandse radio, werd zijn beeld uit musea verwijderd en moest hij ambassadeurschappen beëindigen.
De zitting is dus niet slechts juridisch; hij is symbool geworden voor een bredere discussie over helden, verantwoordelijkheid en publieke verontschuldiging.


Slacht0ffer, media en publieke opinie

Een van de kernvragen is hoe media, publiek en slacht0ffer omgaan met deze zaak. Het vermeende slacht0ffer komt volgens berichten niet aanwezig bij de zitting op dinsdag.
Dat roept vragen op over de bescherming, het proces en de emoties die bij betrokkenen spelen. Advocaten spreken over “details die niet fijn zijn om te horen”. Het mediaspektakel is onvermijdelijk – en veel mensen vinden dat het slacht0ffer al langer onder druk staat.

Fans van Borsato zijn verdeeld: sommige blijven loyaal onder het motto “onschuldig tot bewezen”, anderen voelen zich verraden of ongemakkelijk. Het eerder geciteerde onderzoek naar fandom noemt dit fenomeen “de problematische held”.


Twijfel, hoop of ontnuchtering?

Voor veel betrokkenen verloopt dit tijdperk als een test van tijd. Voor Borsato is het een wachtkamer — wacht op uitspraak. Voor het slacht0ffer en haar omgeving is het een zoektocht naar erkenning. Voor publiek is het een moment van keuze: geloof ik de artiest of geloof ik het aandeel tegenmacht?

Er zijn geen garanties. Een vrijspraak betekent geen herstel van statusł maar eerder een begin van een langdurig herstelproces. Een veroordeling betekent niet enkel straf, maar het einde van een loopbaan én mogelijk de publieke identiteit.


Het belang voor de rechtsstaat

Deze zaak is ook belangrijk vanuit het perspectief van de rechtsstaat: hoe worden machtige personen aangepakt? Hoe worden slacht0ffers beschermd? Hoe wordt de balans gehouden tussen openbaarheid en privacy?
De beslissing om camerabeelden te verbieden – op verzoek van de verdachte – is opvallend en roept debat op over transparantie.


Wat betekent het voor het publiek?

Voor de gemiddelde Nederlander is deze zaak meer dan showbizz. Het gaat over vertrouwen: kunnen we nog wel luisteren naar artiesten, kunnen slacht0ffers gehoord worden, en wat betekent beroemdheid in een tijd waarin macht kritisch wordt bekeken?
De behandeling in Utrecht markeert een stap. Niet alleen in het dossier van Borsato, maar in hoe we als samenleving kijken naar kunst, menselijkheid en verantwoording.


Afsluitende reflectie

Volgende week start dus een cruciaal hoofdstuk in de loopbaan van Marco Borsato — en in het publieke verhaal eromheen. Het resultaat (vrijspraak of veroordeling) zal veel groter zijn dan enkel juridisch: het raakt aan waarden, idealen en cultuur.
In een tijd van snelle social media-oordelen, lijkt dit proces een moment van pauze: een oproep tot luisteren, beoordelen, en misschien zelfs reflectie.

Of Borsato ooit nog het podium betreedt, of ooit nog volledig wordt omarmd door het publiek, hangt nu af van de uitkomst — en misschien wel van hoe wij als publiek reageren.

Continue Reading

Trending

  • Actueel10 maanden geleden

    Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’

  • Actueel9 maanden geleden

    Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien

  • Actueel9 maanden geleden

    Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’

  • Actueel9 maanden geleden

    Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald

  • Actueel10 maanden geleden

    André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg

  • Actueel9 maanden geleden

    Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔

  • Actueel9 maanden geleden

    Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg

  • Actueel9 maanden geleden

    Zangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten