Actueel
HEMA maakt Wout Weghorst belachelijk, Ajax-fans kunnen er niet om lachen: ‘Ga toch weg, joh. Kutwinkel’

Online storm rond HEMA na woordgrap over Wout Weghorst: slim inhaken of ongepaste timing?
De druk op voetbalclub Ajax is in de afgelopen dagen voelbaar toegenomen. Op het veld gaat het moeizaam, en ook daarbuiten lopen de emoties hoog op. Dat blijft niet onopgemerkt op sociale media, waar fans, critici én bedrijven volop meediscussiëren. Soms met een knipoog, soms met een duidelijke boodschap. Zo probeerde ook de HEMA in te haken op de actualiteit, maar hun poging tot humor leidde tot een online rel. Wat begon als een luchtige woordgrap, eindigde in een stroom van kritiek, met name vanuit Amsterdamse hoek.
Weghorst vertrekt abrupt na beladen wedstrijd
Aanleiding voor het hele voorval was de opvallende reactie van Wout Weghorst na het duel tussen FC Groningen en Ajax. Direct na het laatste fluitsignaal verliet de spits het veld zonder om te kijken. Terwijl camera’s nog draaiden, liep hij in hoog tempo richting de kleedkamers. Geen interviews, geen gebaren naar het publiek — alleen een zwijgend vertrek.
De beelden werden breed gedeeld en riep veel reacties op. Was het frustratie? Teleurstelling? Of simpelweg een poging om media-aandacht te vermijden? Wat Weghorst precies dacht op dat moment, blijft gissen. Maar dat zijn actie impact had, was duidelijk.
HEMA speelt in op het moment met rookworst-video
De volgende dag verscheen er
op het Instagram-account van HEMA een opvallende post. In de video rent een
medewerker met een rookworst de winkel uit. De begeleidende tekst
luidde simpelweg:
“Wout
Wegworst.”
De woordspeling – een duidelijke verwijzing naar Weghorsts naam en zijn snelle vertrek – was overduidelijk bedoeld als grap. De timing sloot aan bij de commotie rond Ajax, dat inmiddels op sportief gebied een moeizame fase doormaakt. Voor sommigen was de actie humoristisch en scherp. Voor anderen voelde het vooral als natrappen.
De video kreeg al snel veel reacties en werd breed gedeeld. Met name supporters van andere clubs konden de grap wel waarderen. Maar binnen de achterban van Ajax leidde het bericht tot boze reacties.
Ajax-fans reageren fel: “Smakeloos en respectloos”
Onder de video op Instagram
verschenen in korte tijd tientallen verontwaardigde reacties. De toon
varieerde van teleurgesteld tot ronduit woedend.
“Kutwinkel. Ik kom hier nooit
meer,” schreef een fan. Anderen vonden dat een merk als HEMA,
dat bekendstaat om een
vriendelijke en toegankelijke toon, zich beter afzijdig
had kunnen houden van zulke gevoelige momenten.
Een andere gebruiker merkte
cynisch op:
“Ik gok meer likes van onder
de rivieren dan (links)boven de rivieren.”
Een verwijzing naar het verschil in ontvangst tussen het zuiden van
het land – waar veel rivaliserende supporters wonen – en de
Randstad, de thuisbasis van Ajax. De opmerking kreeg veel bijval en
benadrukte de emotionele
lading die voetbal met zich meebrengt.
De dunne lijn tussen humor en kwetsen
De opkomst van sociale media heeft de relatie tussen sport en marketing veranderd. Bedrijven willen snel inspelen op actualiteit, en inhakers — grappige of spitsvondige berichten rondom actuele gebeurtenissen — zijn daarbij een populair instrument. Maar de grens tussen een geslaagde grap en ongepaste timing is dun.
De actie van HEMA laat zien hoe snel een goedbedoelde knipoog kan uitmonden in negatieve publiciteit. Waar Feyenoord- of PSV-fans het wellicht geestig vonden, zagen veel Ajax-supporters het als respectloos en onnodig provocerend.
Volgens marketingexperts draait het bij succesvolle inhakers niet alleen om creativiteit, maar vooral om gevoeligheid voor het moment. In een tijd waarin de emoties bij een deel van het publiek al hoog zitten, kan een woordgrap — hoe licht bedoeld ook — hard aankomen.
HEMA en Weghorst blijven stil
Op het moment van schrijven is de video nog altijd zichtbaar op HEMA’s officiële Instagram-pagina. Een officiële reactie op de ophef is er nog niet gekomen. Ook vanuit het kamp van Wout Weghorst is geen reactie gekomen. De spits, die na het duel ook al geen interviews gaf, lijkt ervoor te kiezen zich afzijdig te houden van de online storm.
Ondertussen blijft de video aandacht trekken. Waar sommige volgers het zien als een geslaagde marketingzet, spreken anderen van een misser. Dat maakt de vraag relevant: versterkt HEMA hiermee zijn merk, of levert het juist reputatieschade op?
De kracht én het risico van inhakers
Succesvolle marketing draait vaak om timing en herkenbaarheid. Merken willen zichtbaar zijn op momenten die het publiek bezighouden. Denk aan inhakers tijdens sportevenementen, verkiezingen of virale gebeurtenissen. Maar wie meedoet aan het gesprek, neemt ook risico’s.
De ‘Wout Wegworst’-post is daar een goed voorbeeld van. Voor sommige mensen werkte het als een knipoog naar een sportief moment, maar voor anderen raakte het een emotionele snaar. Zeker in een tijd waarin Ajax onder vuur ligt, kan een grap al snel overkomen als leedvermaak.
Wanneer werkt een inhaker wel?
Volgens branding-experts draait een goede inhaker om drie dingen:
-
Timing: is het moment geschikt, of is het te vers?
-
Toon: sluit de humor aan bij de identiteit van het merk?
-
Doelgroep: hoe breed is de impact, en wie voelt zich geraakt?
HEMA staat bekend om zijn vriendelijke, toegankelijke imago. In dat licht lijkt de scherpe voetbalgrap niet helemaal in lijn met wat klanten gewend zijn. Het risico: een deel van het trouwe publiek voelt zich buitengesloten of gekwetst.
Een les voor andere merken?
In een wereld waar nieuws razendsnel gaat en meningen binnen seconden worden gevormd, is voorzichtigheid geboden. Merken die willen inspelen op actualiteit, moeten goed nadenken over de toon en mogelijke impact.
De actie van HEMA is geen op zichzelf staand geval. In het verleden maakten ook andere bedrijven weleens een fout inschatting met een ogenschijnlijk onschuldige grap. En hoewel humor vaak verbindt, kan het ook verdelen — zeker als sport, emotie en loyaliteit samenkomen.
Samenvattend: HEMA op de grens van scherp en kwetsend
-
HEMA plaatste een woordgrap op Instagram over Wout Weghorst: “Wout Wegworst”.
-
De post verwees naar Weghorsts abrupte vertrek na de wedstrijd FC Groningen – Ajax.
-
De grap leidde tot felle kritiek van Ajax-supporters, die zich gekwetst voelden.
-
De video kreeg ook bijval van andere voetbalfans, die het wel konden waarderen.
-
Tot nu toe is er geen officiële reactie van HEMA of Weghorst.
-
De actie toont hoe gevoelig de grens is tussen marketing en emotie, zeker in de context van sport.
Blijft het bij een incident, of volgt er meer?
Of de online ophef rond HEMA’s post zal leiden tot blijvende reputatieschade, is nog onduidelijk. Veel zal afhangen van hoe het merk verder reageert — of juist niet. Eén ding is zeker: wie wil meespelen in het spel van actualiteit en social media, moet altijd rekening houden met de kracht van context.

Actueel
Fotobewijs opgedoken: B&B Vol Liefde-Jean Paul heeft al een JAAR een vriendin en zo ziet ze eruit

B&B Vol Liefde-kandidaat Jean-Paul opnieuw in opspraak: “Heeft hij al een jaar een vriendin?”
Het drama rond Jean-Paul, de spraakmakende deelnemer van B&B Vol Liefde, blijft zich opstapelen. Op sociale media gaat momenteel een foto viraal waarop Jean-Paul samen met een vrouw te zien is. De foto, die volgens bronnen uit 2024 stamt, doet bij veel kijkers en volgers van het populaire programma de wenkbrauwen fronsen. Want: zou Jean-Paul tijdens zijn deelname al een vriendin hebben?
Verdachte foto opgedoken: “Jean-Paul en deze dame lijken wel op date”
Het Instagram-kanaal RealityFBI, dat vaker nieuws brengt over realitysterren, publiceerde als eerste de foto. Daarop is te zien hoe Jean-Paul gezellig poseert met een onbekende vrouw op een boot. De twee zouden zich volgens bronnen ergens aan de Spaanse kust bevinden, mogelijk in de omgeving van El Campello of Alicante, waar Jean-Paul zijn B&B runt. De setting is informeel, het tweetal staat dicht tegen elkaar aan, wat direct speculaties oproept over de aard van hun relatie.
RealityFBI roept volgers actief op om mee te speuren naar de achtergrond van deze dame. In hun post schrijven ze: “Zijn er volgers in Alicante of El Campello die meer weten over de connectie tussen Jean-Paul en deze vrouw? Volgens geruchten speelt er al langere tijd iets tussen deze twee. De foto uit 2024 lijkt dat te bevestigen.”
De vraag die blijft hangen: was Jean-Paul al bezet terwijl hij in het programma op zoek ging naar de liefde?
Britt plaatst opvallende oproep: “Spoed gezocht: appartement in Benidorm of Altea”
Alsof de geruchten rondom Jean-Paul nog niet genoeg waren, kwam er op dezelfde dag nóg meer vuur bij het smeulende liefdesvuur. Britt, de kandidate die momenteel in de show bij Jean-Paul te gast is, heeft namelijk op Facebook een opvallende oproep geplaatst. Onder de naam “Birgit”, vermoedelijk haar volledige naam, plaatste ze een advertentie waarin ze met spoed op zoek is naar woonruimte.
“Ik zoek met spoed een appartement voor mezelf in Benidorm of Altea. Ik heb een vaste baan en mijn budget is ongeveer 750 euro per maand,” aldus de oproep.
Op het eerste gezicht een onschuldige zoektocht naar woonruimte, maar social media-gebruikers pikten de post razendsnel op. Een oplettende volger merkte fijntjes op: “Ik herken je van B&B Vol Liefde.” Die opmerking kreeg veel bijval. Vervolgens reageerde een andere kijker: “Niks geworden dus met Jean-Paul.” Tot verbazing van velen gaf Britt (of Birgit) hierop een digitale bevestiging door de reactie een like te geven.
Dat gebaar zegt anno 2025 meer dan duizend woorden. Britt lijkt hiermee per ongeluk te hebben verklapt dat haar avontuur met Jean-Paul in B&B Vol Liefde geen happy ending kent.
De suggestie van een bestaande relatie: “Spelletje voor de camera?”
Het is niet de eerste keer dat kandidaten van B&B Vol Liefde verwikkeld raken in roddels over verborgen relaties of dubbele agenda’s. Toch lijkt de situatie rond Jean-Paul extra gevoelig te liggen, juist omdat hij zich in het programma profileert als een man die écht klaar is voor een nieuwe liefde. De vraag is nu: hoe geloofwaardig is dat verhaal als er foto’s circuleren waarop hij vorig jaar al innig poseerde met een dame waarvan de aard van de relatie onbekend is?
RealityFBI, dat doorgaans goed ingevoerde bronnen heeft binnen de wereld van reality-tv, schrijft: “Geld groeit niet op zijn rug, en de geldboom van neef André is ook niet eindeloos.” Deze uitspraak komt uit een eerder bericht over de dynamiek tussen André Hazes en zijn neef, maar lijkt ook bij Jean-Paul van toepassing: in het circuit van realitysterren is aandacht immers goud waard.
Volgens geruchten speelt er achter de schermen meer. “Jean-Paul ondersteunt mensen in zijn omgeving financieel, maar mogelijk is daar recent een streep door gezet. Dat zou verklaren waarom er wat scheurtjes zijn ontstaan in zijn zogeheten ‘bromance’ met vrienden of zakenpartners,” aldus RealityFBI. Of dit ook de relatie met de dame op de foto betreft, blijft vooralsnog onduidelijk.
Volgers verdeeld: “Heeft hij een vriendin, of is dit gewoon speculatie?”
De reacties op de posts van RealityFBI en andere juice-kanalen zijn verdeeld. Sommigen vinden het “overduidelijk” dat Jean-Paul al langere tijd iets heeft met de vrouw op de foto, anderen waarschuwen voor te snelle conclusies. “Misschien is het gewoon een goede vriendin, mensen springen te snel naar conclusies,” aldus een volger.
Toch zijn er ook genoeg kijkers die de situatie niet vertrouwen. “Als hij écht oprecht was in zijn zoektocht naar liefde, waarom dook deze foto dan nu pas op?” vraagt iemand zich af. “En waarom zoekt Britt nu plots een eigen appartement? Dit riekt gewoon naar vooraf afgesproken toneelstukjes.”
Britt verklapt per ongeluk de afloop?
Het feit dat Britt, bewust of onbewust, reageerde op opmerkingen over haar en Jean-Paul, zorgt voor nog meer opschudding. In een tijd waarin social media-gedrag nauwlettend in de gaten wordt gehouden, is het liken van een dergelijke reactie veelzeggend. Kijkers concluderen hieruit dat Britt en Jean-Paul niet als stel uit het programma stappen.
Bovendien roept haar oproep om woonruimte vragen op: waarom zoekt Britt met spoed naar een appartement in de regio, als ze bij Jean-Paul zou kunnen blijven? Het lijkt er sterk op dat de B&B-deur voor haar is dichtgevallen.
Is Jean-Paul’s avontuur bij B&B Vol Liefde een spel voor de bühne?
De roddels en geruchten zetten het imago van Jean-Paul verder onder druk. Waar hij in de eerste afleveringen nog overkwam als een charmante, ondernemende man met serieuze intenties, lijkt dat beeld nu scheuren te vertonen. Het publiek vraagt zich hardop af of zijn deelname aan B&B Vol Liefde vooral een slimme zet was om zichzelf en zijn B&B te promoten, in plaats van een oprechte zoektocht naar liefde.
Het is overigens niet de eerste keer dat een deelnemer aan het programma ervan wordt verdacht al een relatie te hebben. In eerdere seizoenen werden kandidaten ook betrapt op het achterhouden van informatie over relaties of andere ‘verborgen agenda’s’.
Wat zegt Jean-Paul zelf?
Vooralsnog heeft Jean-Paul niet gereageerd op de heisa rondom de gelekte foto of de situatie met Britt. Het blijft afwachten of hij zich hierover zal uitspreken. Wel is duidelijk dat de publieke opinie zich steeds meer mengt in het liefdesleven van de B&B-eigenaar, en dat de druk om met een verklaring te komen toeneemt.
Wat vind jij?
Denk jij dat Jean-Paul al een vriendin had tijdens de opnames van B&B Vol Liefde? Of is er sprake van wilde speculaties? Laat het weten in de reacties hieronder.
-
Actueel7 maanden geleden
Hardnekkige gerucht blijkt tóch waar: ‘Dit heeft Marco Borsato allemaal met Maan gedaan!’
-
Actueel6 maanden geleden
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien
-
Actueel6 maanden geleden
Martijn Krabbé deelt verdrietig bericht: ‘Zo lang heb ik nog’
-
Actueel6 maanden geleden
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald
-
Actueel7 maanden geleden
André Hazes deelt per ongeluk beelden van vrij partijtje met Monique Westenberg
-
Actueel7 maanden geleden
Volgers verdrietig door heftige post van Emma Heesters 😔
-
Actueel6 maanden geleden
Ophef: Lang Leve de Liefde-deelnemers Laura en Duco liggen te wippen en geven volledige show weg
-
Actueel6 maanden geleden
Zangeres Maan laat op podium zien wat ze in huis heeft tijdens optreden. Daar kunnen de mannen wel van genieten